سگ‌کشی در سلطانیه/ عضو شورا تایید کرد، شهردار تکذیب!!



اخبار,اخبار اجتماعی

تصاویری در فضای مجازی استان زنجان در حال انتشار است که خبر از کشتار سگ‌های ولگرد شهر سلطانیه خارج از ضوابط و قوانین و به صورت دسته‌جمعی دارد.

به گزارش فارس، به حدی تصاویر دلخراش بود که منتشرکنندگان قبل از انتشار آن از مردم عذرخواهی کرده بودند، سگ‌هایی که لاشه‌های آن پشت یک وانت جمع‌آوری شده بود و خبر از یک کشتار می‌داد در فضای مجازی در فضای مجازی دست به دست می‌شد.

 

یک وانت پر از لاشه‌ها سگ‌های ولگردی که گفته می‌شود شهرداری به صورت شبانه اقدام به کشتار آنها کرده و خودرو همچنان در خیابان رها مانده بود موضوع پیگیری خبرنگار فارس از مسؤولان شهرستان سلطانیه شد.

 

موضوع را که از یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سلطانیه پیگیری می‌شویم وی ضمن تایید تصاویر منتشر شده اظهار می‌کند: فعالیت‌های بخش خدمات شهری باید طبق قانون خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شود که این واگذاری به صورت حجمی است.

 

رضا مولایی با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز در ردیف همین واگذاری‌ها قرار دارد، تصریح کرد: وقتی یک اقدام قانونی در چارچوب قانون به بخش خصوصی واگذار می‌شود باید اقدامات انجام شده نیز در چارچوب قانونی باشد و نمی‌توان خارج از این چارچوب اقدام کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در شورای شهر سلطانیه تاکید شد که شهرداری به هیچ وجه حق کشتن سگ‌های ولگرد را ندارد، افزود: قرار بود این اقدام در قالب جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در طی یک دوره انجام شود.

 

کشتار سگ‌های ولگرد غیر قانونی است

مولایی با اشاره به اینکه شهردار در یکی از جلسات اعلام کرد پیمانکار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را خارج از توان خود می‌خواند، گفت: با این وجود اعضای شورا تاکید کردند که کشتار نباید انجام شود و جمع‌آوری سگ‌ها به صورت زنده باشد.

 

عضو شورای اسلامی شهر سلطانیه با اشاره به اینکه در یکی از جلسات شهردار سلطانیه با داشتن یک نامه از شبکه بهداشت مبنی بر مشاهده سگ‌های هار و بیمار در بین سگ‌های ولگرد خواستار جمع‌آوری و کشتار این سگ‌ها شد، بیان کرد: بر اساس این نامه تصویب شد جمع‌آوری سگ‌ها در دو مرحله زنده‌گیری سگ‌های مفید و جمع‌آوری و معدوم‌سازی سگ‌های دارای بیماری با همکاری شبکه بهداشت توسط شهرداری انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه شب‌های گذشته متوجه شدیم که کشتار سگ در شهر سلطانیه انجام شده و بحث زنده‌گیری نادیده گرفته شده است، گفت: تصاویری که خود بنده از ماشین حمله لاشه‌های سگ‌های ولگرد گرفتم نشان می‌دهد بیش از ۳۰ فقره سگ طی شب‌های اخیر کشتار و معدوم‌سازی شده است.

 

مولایی با اشاره به اینکه شهرداری تنها با زنده‌گیری چند سگ در روزهای اخیر اقدام به مستندسازی کرده است، گفت: در حالی که کشتار و طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شب‌های اخیر انجام شده بود اما تصاویر مربوط به زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در روزهای بعد از کشتار منتشر شد و این به معنای مستندسازی و تلاش برای فریب است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر سلطانیه با اشاره به اینکه قانون، کشتار سگ‌های ولگرد را منع کرده است، گفت: باید به صورت جدی با شهردار برخورد شود هر چند این موضوع دور از انتظار است و اعضای شورا با توجه به تعاملات موجود خود اقدام قاطعی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

 

تکذیب می‌کنم

خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه این پیگیری‌ها با شهردار سلطانیه تماس گرفت که وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عکس‌های منتشر شده را جعلی خواند و گفت: این عکس‌ها به ما ربطی ندارد.

 

افشار با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرداری سلطانیه به صورت زنده‌گیری انجام شده است، افزود: عکس‌های موجود به منظور تخریب شهرداری انجام شده و در حال پخش است و این موضوع را تکذیب می‌کنم.

 

وی خاطر نشان کرد: دلیل و سندی وجود ندارد که تایید کننده صحت این عکس‌ها وجود ندارد.

 

میان این تاییدها و تکذیب‌ها تنها باید متاسف بود برای سگ‌هایی که تنها به جرم نزدیکی به انسان‌ها جان خود را از دست دادند و قوانینی که بارها و بارها نادیده گرفته می‌شود.

 

تاکید قانون بر زنده‌گیری حیوانات

گفتنی است، وجود حیوانات وحشی و ولگرد در فضای شهرها یکی از آسیب‌های شهری محسوب می‌شود که برنامه‌ریزی برای ساماندهی آنها بر عهده شهرداری‌ها است.

 

سگ‌ها نیز یکی از این حیوانات هستند که با توجه به زندگی نزدیک که با انسان‌ها دارند در شهرها و روستاها مختلف مشاهده می‌شوند که برخی از آنها به صورت اهلی بوده و توسط افراد نگهداری شده و برخی از آنها با توجه به رهاسازی به عنوان سگ‌های ولگرد شناخته می‌شود.

 

ساماندهی سگ‌های ولگرد یکی از موضوعاتی است که در مواد قانونی حوزه شهرداری مشاهده شده است، ساماندهی سگ‌های ولگرد در راستای مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بوده که در آن در زمینه برخورد با حیوانات موذی و ولگرد در حوزه شهرداری‌ها سخن گفته شده است.

 

در جزئیات این قانون اشاره به کشتار حیوانات وحشی نشده بلکه در این قانون تاکید شده شهرداری‌ها ضمن شناسایی محل‌های تجمع حیوانات مانند سگ‌ها اقدام به جمع‌آوری آنها با استفاده از دستگاه‌هایی چون تور مهار، قفس زنده‌گیرس و دستگاه‌های مهار اقدام کنند تا پس از زنده‌گیری غربالگری‌ها انجام شده و سگ‌های غیر مفید و دارای بیماری معدوم‌سازی شود.

 

البته این معدوم‌سازی نیز دارای شرایط خاص خود بوده و باید به نحوی باشد که حیوان کمترین درد را بکشد همچنین در این قوانین آمده است کشتار حیوانات باید در خارج از شهر و در محل های ایزوله باشد و پس از کشتن سگ‌ها دفن بهداشتی نیز انجام شود تا از شیوع بیماری‌های قابل انتقال از لاشه جلوگیری شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------