خروجی سد زاینده‌رود از امروز جمعه کاهش یافت



اخبار,اخبار اجتماعی,زاینده رود
استاندار اصفهان گفت: با پایان یافتن کشت بهاره در استان، حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود از امروز جمعه کاهش یافته است.

عباس رضایی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه کشت بهاره رو به پایان است، بیشتر اراضی کشاورزی استان نیاز به آب ندارند و فقط قسمت‌های محدودی ممکن است نیاز داشته باشند.

 

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری درباره چگونگی جریان آب زاینده رود، اظهارداشت: این کارگروه با تدبیر مسائل مربوطه را به پیش می برد و پیشنهاد نهایی این است که تلاش شود مقدار کمی آب برای حفظ نشاط و شادی مردم در رودخانه جریان داشته باشد.

 

رضایی با تاکید بر اینکه پس از کاهش خروجی سد زاینده رود، حجم جریان آب در بستر رودخانه بسیار کمتر می شود، تصریح کرد: برای کشت پاییزه آماده می شویم تا به همین میزان آبی که برای کشت بهاره تخصیص یافت، جاری شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود از ۱۲ مهر تا فرا رسیدن موعد کشت پاییزه به میزانی خواهد بود که نیاز آشامیدنی و صنعتی استان را فراهم می کند.

 

حجت الله غلامی افزود : ممکن است در مدت کوتاهی، خشکی رودخانه زاینده رود در اصفهان را تا قبل از افزایش حجم خروجی آب برای کشت پاییزه داشته باشیم هر چند تلاش ما این است که جریان آب دائمی باشد.

 

وی با اشاره به محدودیت هایی در این ارتباط، خاطرنشان کرد: میزان آب در سد مخزنی زاینده رود نباید کمتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب شود.

 

غلامی درباره زمان افزایش حجم آب خروجی از سد زاینده رود برای کشت پاییزه گفت: این موضوع در کمیته ای متشکل از مسئولان جهاد کشاورزی، استانداری، آب منطقه ای، آب و فاضلاب و محیط زیست استان در نیمه پاییز امسال بررسی و درباره آن تصمیم گیری می شود.

 

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

 

تا شهریور امسال حجم آب پشت سد زاینده‌رود ۵۰۹ میلیون مترمکعب و سال گذشته در همین زمان ۱۷۱ میلیون مترمکعب بود. 

 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

 

این رودخانه سال‌هاست به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی رویه در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------