یک ستاره دارای شش سیاره کشف شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ستاره
محققان دانشگاه ژنو سوئیس (UNIGE) در مطالعه اخیرشان با استفاده از طیف سنج "سوفی" (SOPHIE ) به مدت هفت سال ستاره" HD 158259 "که در صورت فلکی اژدها بود را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند این ستاره دارای شش سیاره است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، تجزیه و تحلیل دانشمندان دانشگاه ژنو نشان می دهد که ستاره HD 158259 دارای شش سیاره است که یکی از آنها یک سیاره فراخورشیدی فرا زمین است و پنج سیاره دیگر مینی نپتون هستند.

 

به گفته دانشمندان نسبت این سیارات با یکدگیر بسیار جالب است و این سیارات فاصله فوق العاده منظمی با یکدیگر دارند و این نشانگر نحوه شکل گیری این سیستم است.

 

"فرانسیوس بوچی" (François Bouchy) استاد گروه نجوم دانشکده علوم ژنو گفت: کشف این سیستم سیاره ای به لطف دستیابی به تعداد زیادی از ابزارهای اندازه گیری و تکنیک‌های پردازش سیگنال امکان پذیر شده است.

 

"پال ای ویلسون" (Paul A. Wilson) محقق دانشگاه وارویک و یکی از محققان این مطالعه گفت: این کار عالی است و نشان دهنده نقش مهم تلسکوپ های کوچکتر در پیشرفت علم نجوم از طریق تحقیقات با کیفیت بالا است. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که این سیارات جرمی دو و شش برابر زمین دارند. از این گذشته ، این سیستم سیاره ای کاملاً فشرده است و این به آن معنا است که فاصله خارجی ترین سیاره از ستاره آن 2.6 برابر کمتر از فاصله بین عطارد و خورشید است.علاوه بر این چندی پیش تلسکوپ فضایی تس ناسا متوجه کاهش میزان درخشش این ستاره شده بود.

 

"ایزابل بویس" (Isabelle Boisse) محقق آزمایشگاه Marseille Astrophysics و یکی از محققان این تحقیق گفت: اندازه گیری تلسکوپ تس اطلاعات ارزشمندی را در مورد ساختار داخلی سیاره در دسترس ما قرار داد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------