کشف جانوری که برای بقا به اکسیژن نیازی ندارد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تنفس اکسیژن
 پژوهشگران نخستین جانور پرسلولی را کشف کردند که تمام طول چرخه حیات خود را بدون تنفس اکسیژن طی می‌کند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیوساینتیست»، تنفس اکسیژن به عنوان یکی از ویژگی‌های بنیادی جانوران پرسلولی شناخته می‌شود، اما دانشمندان به تازگی یکی از این جانوران را کشف کرده‌اند که این ویژگی را ندارد.

 

به گفته «دوروتی هاچن» از دانشگاه تل آویو، این انگل که ماهی سالمون را آلوده می‌کند قابلیت خود را برای تنفس اکسیژن از دست داده‌ است. به گفته محققان روشن نیست که این انگل چگونه بدون اکسیژن انرژی موردنیاز خود را به دست می‌آورد اما به احتمال زیاد آن را از بدن میزبان خود می‌دزدد.  

 

سابق بر این تصور می‌شد که همه گیاهان و جانوران از اکسیژن برای تولید سوختی بنام آدنوزین تری فسفات (ATP) استفاده می‌کنند که قدرت لازم را برای پردازش‌های سلولی فراهم می‌کند. تولید ATP از اکسیژن در ساختارهایی به نام میتوکندری انجام می‌شود. هر میتوکندری علاوه بر ژنوم اصلی موجود در هسته سلول، ژنوم خود را نیز دارد. اما تیم هاچن به هنگام تعیین توالی دی. ان. ای Henneguya salminicola، هیچ دی. ان. ای میتوکندریایی پیدا نکردند.

 

مطالعات بیشتر این یافته را تأیید کرد. هنگامی که این تیم از یک رنگ فلورسنت آبی مرتبط با دی. ان. ای بر روی H. salminicola استفاده کرد، هیچ دی. ان. ای در سلول‌های خارج از هسته دیده نشد. در مقابل وقتی همین روش را بر روی یک انگل تقریبا مشابه آزمایش کردند، نقاط آبی مربوط به ژنوم میتوکندریایی در خارج از هسته مشاهده شد.

 

به استناد نتایج این مطالعه، سلول‌های H. salminicola ساختارهایی شبیه به میتوکندری دارند که نمی‌توانند آنزیم‌های مورد نیاز برای استفاده از اکسیژن در تولید سوخت ATP را بسازند، چون میتوکندری واقعی نیستند.

 

«نیک لِین» از کالج دانشگاهی لندن در این باره می‌گوید: «جانوران پرسلولی زیادی وجود دارند که می‌توانند برای مدت طولانی بدون اکسیژن دوام بیاورند، اما تاکنون هیچ جانوری نبوده که بتواند کل چرخه زندگی خود را بدون اکسیژن طی کند.»

 

گزارش کامل این مطالعه در نشریه PNAS منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------