کشف سیاره گازی جوان در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,نزدیک ترین سیاره گازی
محققان در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین یک سیاره عظیم و جوان گازی کشف کرده اند. این نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شده نسبت به زمین است. 

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، ستاره شناسان یک سیاره گازی عظیم و جوان در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین کشف کرده اند. این نزدیک ترین سیاره عظیم جوان نسبت به زمین است که ۲MASS ۱۱۵۵-۷۹۱۹ b نام گرفته است. 

 

به گفته محققان ۲MASS ۱۱۵۵-۷۹۱۹ b به تدریج رشد می کند و به یک سیاره گازی بزرگ مانند مشتری یا زحل تبدیل می شود.

 

«آنی دیکسون- وندرولد» محقق ارشد و استاد مقطع دکتری در انستیتو فناوری روچستر در این باره می گوید: ما یک شی آسمانی تاریک و خنک کشف کردیم که بسیار جوان است. حجم سیاره ۱۰ بار بیشتر از مشتری است. این امر نشان می دهد شی آسمانی یک سیاره جوان است که هنوز فرآیند تشکیل آن تمام نشده است.

 

هرچند بسیاری از سیارات دیگر از طریق تلسکوپ کپلر و ابزارهای مشابه آن کشف شده اند اما تمام آنها سیاراتی کهن سال بودند. 

 

براساس آنچه محققان دریافته اند، برای تشکیل یک سیاره گازی عظیم، باید حجم آن به اندازه ای برسد که بتواند با گرانش زیاد خود گازهای اطراف را جذب کند. همزمان با حرکت گازها به سمت سیاره، نوعی اتمسفر به وجود می آید. این اتمسفر با رشد سیاره حجیم تر می شود. اگر سیاره چندبار بزرگتر از زمین باشد، به سرعت گازها را جمع آوری می کند و به سیاره عظیم گازی تبدیل می شود.

 

فرایند جذب گاز معمولا زمانی رخ می دهد که سیاره دور یک ستاره جوان دور می زند. ستاره های جوان دیسک هایی از گاز اطراف خود دارند که به رشد سیارات عظیم گازی کمک می کند. بنابراین سیارات عظیم گازی در فاصله اندکی از ستاره به وجود می آیند. اما فاصله سیاره گازی جوان کشف شده تا خورشید ، ۶۰۰ بار بیشتر از فاصله این ستاره تا زمین است. به همین دلیل کشف آن سوالات زیادی برای دانشمندان ایجاد کرده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------