گرمترین ژانویه تاریخ ثبت شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,گرمترین ژانویه
برنامه "کوپرینگ" امروز (پنجشنبه) بر اساس داده های هواشناسی، ماه ژانویه سال جاری میلادی را گرمترین ژانویه تاریخ بر شمرد.

به گزارش ایرنا ؛ پایگاه اینترنتی کمیسیون اروپا، برنامه کوپرینگ که تحت نظر این کمیسیون در زمینه هواشناسی فعالیت می کند، اعلام کرد، بر اساس داده های هواشناسی، میانگین دمای کره زمین در ماه ژانویه امسال از میانگین دمای هوای ماه های ژانویه سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ میلادی ۳.۱ درجه سانتیگراد بیشتر بود.

 

مدیران برنامه کوپرنیک اروپا پنج سال گذشته را نیز گرمترین دوره پنج ساله ای دانسته اند که تاکنون به ثبت رسیده است. آنها همچنین تاکید می کنند که دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ نیز گرمترین دهه ای بوده که انسان از زمان ثبت داده های هواشناسی تاکنون تجربه کرده است.

 

دانشمندان هشدار می دهند، با ادامه روند کنونی و عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دمای کره زمین تا پایان قرن بیست و یکم چهار تا پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که دمای کره زمین هم اکنون به طور میانگین تنها یک درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن افزایش یافته است.

 

یکی از وظایف برنامه کوپرنیک اروپا که تحت نظر کمیسیون اروپا فعالیت می کند، بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کره زمین است

 

ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در حالی گرمترین ژانویه از زمان ثبت داده های هواشناسی تاکنون لقب می گیرد که "گرتا تونبرگ"، فعال ۱۷ ساله محیط زیست در همین ماه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در "داووس" خواستار توقف فوری سرمایه گذاری در اکتشاف و استخراج سوخت های فسیلی شد.

 

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد میزان انتشار یک نوع گاز گلخانه‌ای به نام HFC-۲۳ که ۱۲ هزار برابر "دی اکسید کربن" گرمای بیشتری تولید می‌کند، در اتمسفر افزایش یافته است.

 

با وجود ادعای چین و هند، از تولیدکنندگان اصلی HFC-۲۳، در مورد آن که انتشار این گاز گلخانه‌ای را متوقف کرده‌اند، انتشار این گاز به اندازه غیرمنتظره‌ای در حال افزایش در اتمسفر است و نکته حائز اهمیت این‌که هر تُن از این گاز ۱۲ هزار برابر گرمای بیشتری نسبت به دی اکسید کربن تولید می‌کند.

 

«کران استنلی» از پژوهشگران دانشگاه «بریستول» و مولف ارشد مطالعه برنامه کوپرینگ گفت: اندازه‌گیری‌های گازهای جوی در پنج ایستگاه در سراسر جهان نشان می‌دهد که انتشار گاز HFC-۲۳ یا «تری فلورومتان» در سال ۲۰۱۸ به رکورد بالای ۱۵ هزار و ۹۰۰ تُن رسیده است.

 

 این میزان از دو هزار و ۴۰۰ تُن انتشار این گاز که در سال ۲۰۱۷ توسط چین و هند به برنامه محیط زیست سازمان ملل گزارش شد، بسیار بیشتر است. HFC-۲۳، یک محصول جانبی در تولید ماده سرماساز HCFC-۲۲ است؛ HCFC-۲۲ یک گاز گلخانه‌ای است که لایه اُزن را تخریب می‌کند.  

 

هدف از توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید جلوگیری از افزایش بیش از دو درجه ای دمای کره زمین است. این در حالی است که به گفته کارشناسان حتی اگر همه کشورهای امضاء کننده توافق پاریس به تعهدات خود عمل کنند، باز هم کره زمین تا پایان قرن بیست و یکم افزایش سه درجه ای دمای هوا را تجربه خواهد کرد.

 

توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ بدست آمد حاصل شش سال مذاکره بود. انتظارمی رفت این توافق در اجلاس COP کپنهاگ در سال ۲۰۰۹ بدست  آید. بنابراین اگر هدف این باشد که کشورها وعده های جدیدی را تا پایان سال ۲۰۲۰ دهند، اجلاس  امسال مادرید که قرار است ماه نوامبر برگزار شود، نقطه آغاز مهمی برای درک این موضوع است که واقعا چه اهدافی ممکن است تحقق یابند.

 

در واقع باید گفت که امسال می تواند آخرین سالی باشد که تیم آمریکایی در مذاکرات ایفای نقش می کند. در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نامه ای رسمی که به سازمان ملل ارسال کرد، قصد خود برای خروج از توافق اقلیمی پاریس را اعلام کرد.

 

قرار است آمریکا روز ۴ نوامبر ۲۰۲۰ یعنی یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور و ۵ روز مانده تا اجلاس آب و هوایی مهم COP۲۶  در گلاسکو از توافق پاریس خارج شود. آمریکا تمایلی به حضور در مذاکرات مربوط به مسائل آب و هوایی نداشته و با پیوستن به عربستان، کویت و روسیه از استقبال کنفرانس آب و هوایی از گزارش مهم ارگان بین دولتی علمی هیات بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) درباره این که جهان چگونه می تواند دمای زمین را زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد در قرن حاضر نگه دارد دارد، جلوگیری کرده است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------