عروس دریایی اصلاح شده کاوشگر اقیانوس می شود



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, عروس دریایی
پروتز میکروالکترونیک کوچکی ابداع شده که به بدن عروس دریایی متصل و سبب می شود این آبزی ۳ بار سریع تر شنا کند. آنها قصد دارند با کمک عروس دریایی های اصلاح شده اعماق اقیانوس را بررسی کنند. 

به گزارش مهر به نقل از انگجت، محققان به عروس دریایی قدرت های خارق العاده داده اند.

 

گروهی از محققان دانشگاه« کل تک» پروتز میکروالکترونیکی طراحی کرده اند که افزودن آن به این موجود آبزی سبب می شود ۳ بار سریع تر از همتایان اصلاح نشده خود شنا و همزمان انرژی متابولیکی کمتری مصرف کند.

 

این پروتز حدود دو سانتی متر قطر دارد و با یک میله چوبی کوچک به بدنه وصل می شود. محققان این پروژه قصد دارند حسگرهایی در بدن عروس های دریایی نصب کنند تا بتوانند اطلاعاتی درباره اقیانوس جمع آوری کنند. دستگاه مذکور  پالس های الکتریکی به عروس دریایی منتقل می کند. در حقیقت عملکرد آن شبیه تحریک قلب به وسیله  دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب انسان(pacemaker) است. این پروتز  ۳ بار سریع تر از حالت عادی به بدن عروس دریایی پالس الکتریکی وارد می کند و در نتیجه آبزی با۳ برابر سرعت معمول ( معادل ۴تا۶ سانتی متر در هر ثانیه) شنا می کند.

 

انرژی عروس دریایی در این آزمایش فقط  ۲برابر انرژی بیشتر مصرف کرد. این روند نشان می دهد پروتز در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند. محققان به دقت عروس دریایی را کنترل کردند تا مطمئن شوند به حیوان آسیبی نمی رسد.  

 

پس از انجام این آزمایش محققان به دنبال راهی هستند تا جهت شنای عروس دریایی را نیز شناسایی کنند تا بتوانند  در ماموریت های تحقیقات دریایی از این حیوان استفاده کنند.

 

به گفته پژوهشگران عروس دریایی های مجهز به پروتز مذکور هزار بار کارآمدتر از ربات های شناگر هستند. علاوه بر آن این موجودات سوختشان را خود تامین می کنند و می توانند به اعماق تنگه های زیر آب سفر کنند.

 

 این تحقیق در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------