تغییرات آب و هوایی توفان ال نینو را قوی تر می کند



نتایج یک بررسی علمی نشان می دهد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین توفان های مرگبار ال نینو را قوی تر کرده و اثرات مخرب آنها را بیشتر می کند. 

به گزارش فارس به نقل از یاهونیوز، توفان های ال نینو در نقاط مختلف جهان رخ می دهند ولی دانشمندان می گویند گرمایش زمین و افزایش دمای بخش های مختلف سیاره خاکی تاثیرات مخرب آنها را روز به روز بیشتر می کند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,توفان ال نینو

بررسی ۳۳ توفان ال نینو در نقاط مختلف جهان به خصوص در منطقه اقیانوس آرام از سال ۱۹۰۱ به این سو نشان می دهد که از دهه ۷۰ میلادی شدت تخریب توفان های یادشده افزایش یافته است. این موضوع به خصوص در نقاطی که آب های اقیانوس ها و دریاها بیشتر از دیگر نقاط گرم شده اند، بیشتر خود را نشان می دهد.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,توفان ال نینو

توفان های قدرتمند ال نینو می توانند در برخی نقاط مانند استرالیا و هند موجب خشکسالی شوند و در برخی نقاط دیگر مانند ایالت کالیفرنیا سیل به راه بیندازند. وقوع این توفان در آمریکا در زمستان باعث ملایم تر شدن هوا و افزایش بارش می شود. ولی از دهه ۹۰ خسارات مرگبار و آمار مرگ و میر ناشی از توفان ال نینو افزایش یافته است.

 

ال نینو تنها در سال های ۱۹۹۷ و ۹۸ میلادی بین ۳۲ تا ۹۶ میلیارد دلار خسارت به بار آورد و این رقم پیوسته در حال افزایش است. گرمایش زمین همچنین باعث شده مرکز تشکیل بسیاری از توفان های ال نینو از غرب به مرکز و شرق آمریکا منتقل شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------