کشف جدید محققان ایرانی درباره نحوه ساماندهی اطلاعات بینایی توسط مغز



 محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان (DPZ) نشان دادند که چگونه ریتم های مغزی، اطلاعات بینایی از یک شیء را سازماندهی کرده و به ادراکی از آن شیء تبدیل می‌کند. 

به گزارش فارس، تحقیقات مشترک دانشگاه علم و صنعت ایران و مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان (DPZ) به کشف اطلاعاتی جدید در مورد نحوه ساماندهی اطلاعات بینایی توسط مغز منجر شد.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اطلاعات بینایی

در این تحقیق که بر روی نژادی از میمون‌ها انجام شد، محمدرضا دلیری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران و همکارانش دریافتند که ویژگی‌های مختلف از یک شیء خارجی (شامل رنگ، جهت حرکت و...) در فرکانس ‌های مختلف (شامل 70-40 هرتز و 220-180 هرتز) از فعالیت‌ نورون ‌های مغزی پردازش می شود.

 

این اطلاعات در بازه های زمانی خاص با طول 20-5 میلی ثانیه از نواحی پردازش کننده به تصمیم گیر مغز منتقل شده و درک واحدی از شیء دیده شده را فراهم می کند.

 

نتایج این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات این حوزه با عنوان «مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (PNAS) دارای ضریب تاثیر 9.58 و اندیکس اچ 699 به چاپ رسید. موضوع چاپ این مقاله در خبرگزاری های متعدد علمی دنیا از جمله روزنامه محلی شهر گوتینگن آلمان به زبانهای انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی بازتاب داشته است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اطلاعات بینایی

موضوع این مقاله مربوط به پایان نامه دانشجوی دکترای دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدباقر خامه چیان می باشد.

 

 دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 94 تفاهم نامه همکاری با مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان امضا و تبادل کرد و پس از آن همکاری بین آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران با مدیریت دلیری و آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان با مدیریت پروفسور اشتفان ترووه در حال انجام است و تاکنون یک دانشجوی کارشناسی ارشد و چهار دانشجوی دکتری از طرف ایرانی و یک دانشجوی دکتری و دو محقق پسادکتری از طرف آلمانی در این همکاری فعالیت علمی کرده‌اند، این همکاری توسط موسسه لایپنیتز آلمان پشتیبانی می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------