شیرجه به عمق ناشناخته‌ها



اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,شیرجه به عمق ناشناخته‌ها
بیش از یک سال است که کاوشگر خورشیدی پارکر عازم خورشید شده و با شکستن رکوردهای گوناگون از جمله تبدیل شدن به سریع‌ترین ساخته دست بشر و بیشترین میزان نزدیکی با خورشید تاکنون سه بار با این ستاره دیدار کرده و همچنان در حال تاریخ‌سازی است.

به گزارش ایسنا ،  از فوکوشیما گرفته تا تاریک‌ترین نقاط اقیانوس، ربات‌هایی که برای دوام آوردن و جستجو در محیط‌های سخت و خشن ساخته شده‌اند و اشتهایی سیری ناپذیر برای کشف دارند، به گسترش درک ما از مکان‌هایی که برای تردد انسان بسیار خطرناک هستند، کار می‌کنند.

اما آنهایی که به اعماق فضا پرتاب می‌شوند، ممکن است جسورترینِ آنها باشند، چرا که مدام نبوغ انسان را تحت فشار قرار می‌دهند و درک ما را از جهان هستی گسترش می‌دهند.

این بار صحبت از "کاوشگر خورشیدی پارکر"(Parker Solar Probe) جدیدترین نسل از کاوشگرهای فضایی است که وظیفه دارند مرزهای علم را با هدایت ما به سمت ناشناخته‌ها گسترش دهند. کاوشگری که برای لمس خورشید ساخته شده است.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,شیرجه به عمق ناشناخته‌ها


فکر پرتاب چنین کاوشگری بیش از نیم قرن است که در ناسا است. در سال ۱۹۵۸ یک اخترفیزیکدان به نام "یوجین پارکر" مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن اطلاعاتی در مورد ماده پر سرعت و مغناطیس ناشی از خورشید وجود داشت که به سمت بیرون از منظومه شمسی منتقل می‌شود.

اکنون ما می‌دانیم که این مواد پرسرعت و مغناطیسی بادهای خورشیدی هستند و می‌توانند تأثیر مخربی بر سرویس‌های زمینی نظیر GPS، ماهواره‌ها و شبکه‌های برق داشته باشند و درک بهتر از آن می‌تواند از این سیستم‌ها بهتر محافظت کند و همچنین سرنخ‌هایی راجع به آنچه موجب حیات در سیاره ما شده است را آشکار کند.

دانشمندان ده‌ها سال تلاش کرده‌اند تا این نیروها را بهتر بشناسند و اکنون به لطف پیشرفت‌های مهندسی حرارتی قادر به ارسال یک کاوشگر برای یک نگاه دقیق‌تر به خورشید شدند.

کاوشگر خورشیدی پارکر که نام خود را از "یوجین پارکر" الهام گرفته است برای پرواز نزدیک به دور خورشید ساخته شده است تا اولین کاوشگر در تاریخ باشد که این‌ قدر به خورشید نزدیک می‌شود.

پارکر تقریباً به اندازه یک خودروی سواری است که با یک صفحه کامپوزیت کربن به ضخامت ۴.۵ اینچ(۱۱.۴ سانتی‌متر) پوشیده شده است و از آن به عنوان سپر حرارتی استفاده می‌کند. این کرم ضد آفتاب قادر است به طور قابل ملاحظه‌ای حتی در محیط‌های نزدیک به ۲۵۰۰ درجه فارنهایت(۱۳۷۷ درجه سانتی‌گراد)، تجهیزات کاوشگر را در دمای ۸۵ درجه فارنهایت(۲۹.۵ درجه سانتی‌گراد) نگه دارد و حفظ کند.

جالب است که این درجه حرارت فوق‌العاده زیاد در فضای بیرونی خورشید به نام تاج خورشیدی یا کرونا(corona) است که تقریباً ۳۰۰ برابر از سطح خورشید نیز داغ‌تر است. این امر باعث می‌شود که تمرکز این کاوشگر روی این منطقه باشد، زیرا تاج خورشیدی زادگاه بیشترین ذرات خورشیدی پرانرژی و محل تسریع بادهای خورشیدی از سرعت زیر سرعت صوت به سرعت مافوق صوت است.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,شیرجه به عمق ناشناخته‌ها


پارکر مجهز به چهار مجموعه از ابزارهای علمی که شامل ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل میدان‌های مغناطیسی، پلاسما، ذرات پر انرژی و همچنین گرفتن تصاویر فوری است.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این کاوش نه تنها درک ما از ستاره مرکز منظومه شمسی را بلکه درک ما از سایر ستارگان در سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

در حالی که بهترین نتایج هنوز از کاوشگر خورشیدی پارکر حاصل نشده است، اما تاکنون دستاوردهای چشمگیری داشته است. در اکتبر سال ۲۰۱۸ تنها دو ماه پس از پرتاب از هر فضاپیمایی در طول تاریخ بیشتر به خورشید نزدیک شد، در حالی که فضاپیمای آلمانی-آمریکایی "Helios ۲" در سال ۱۹۷۶ رکورد دار سابق بود و همچنین شروع به انتقال تصاویر از سفرهای خود به زمین، از جمله اولین نگاه به اتمسفر خورشید کرد.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,شیرجه به عمق ناشناخته‌ها


این کاوشگر که اکنون در حال سپری کردن سومین گردش خود به دور خورشید است تاکنون سه بار به جو خورشید شیرجه زده است. شیرجه آخر با سرعت بیش از ۲۱۳ هزار مایل در ساعت(۳۴۲ هزار کیلومتر در ساعت) به فاصله حدود ۱۵ میلیون مایلی(۲۴ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید انجام شد.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,شیرجه به عمق ناشناخته‌ها


مسیر پارکر طوری طراحی شده که در هر شیرجه به خورشید نزدیک و نزدیک‌تر شود تا در نهایت به فاصله ۳.۸ میلیون مایلی(۶.۱ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید برسد. این فاصله در شیرجه بیست و چهارم که آخرین نیز خواهد بود در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد، اما می‌توان انتظار داشت که داده‌های جمع آوری شده توسط پارکر همچنان تا سال‌ها به توسعه دانش ما از جهان هستی کمک خواهد کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------