ساخت ربات ضدعفونی‌کننده با سرعت بالا



اخبار,اخبار علمی,ربات ضدعفونی‌کننده
محققان دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور یک ربات نیمه خودکار ساختند که قابلیت ضدعفونی سطوح وسیع را با سرعت بالا دارد؛ این ربات قادر است سطوح دارای شکل غیرمعمول و غیرهموار و همچنین اشیایی را که بالاتر از سطح زمین قرار دارند، به خوبی ضدعفونی کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری سی‌نت، این ربات جدید که eXtreme Disinfection roBOT یا به اختصار (XDBOT) نام دارد، به صورت بی‌سیم و با استفاده از یک لپ‌تاپ یا تبلت کنترل می‌شود و نیازی به حضور کاربر در محل تحت ضدعفونی ندارد. بدین ترتیب احتمال آلوده شدن شخص کاربر به ویروس کرونا منتفی می‌شود.

 

ربات‌های ضدعفونی کننده موجود در بازار برای پاکسازی و ضدعفونی سطوح صاف و کف خیابان‌ها و ساختمان‌ها طراحی شده‌اند، اما ربات XDBOT به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر است سطوح دارای شکل غیرمعمول و غیرهموار و همچنین اشیایی را که بالاتر از سطح زمین قرار دارند، به خوبی ضدعفونی کند.

 

این ربات دارای یک بازوی متحرک با ۶ محور است که قابلیت شبیه‌سازی حرکات دست انسان را دارد و با استفاده از آن می‌تواند به مکان‌هایی مانند زیر تخت، کلیدهای برق، دستگیره در و سطح زیر و روی میز دسترسی یابد.

 

همچنین به جای استفاده از یک نازل عادی، به یک نازل دارای بار الکتریکی مجهز است که توانایی اسپری کردن مواد ضدعفونی کننده را در فواصل بیشتر و عمیق‌تر در اختیار می‌گذارد. این نازل، ترکیبات شیمیایی دارای بار الکتریکی مثبت را در محیط پخش می‌کند و ذرات مواد شیمیایی به سوی هرچیزی که دارای بار منفی باشد جذب می‌شوند. بدین ترتیب سطوحی که قبلا روی آن‌ها مواد ضدعفونی کننده پاشیده شده، ذرات مواد ضدعفونی کننده را پس می‌زنند و تمام سطوح به نحو موثری ضدعفونی می‌شوند.

 

محققان نمونه اولیه این ربات را تولید کرده‌اند و قرار است به زودی در اماکن عمومی عملکرد آن را مورد آزمایش قرار دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------