افزایش دقیقه ای فهرست انتظار اهدای عضو



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,اهدای عضو
روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند...

 اهدای عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و دیگر امیدی به زنده ماندنش نداریم موضوعی است که سال ها در مجامع مختلف مطرح شده و در ایران هم از سال 1368 شمسی انجمن اهدای عضو بنیان گذاشته شده است و امروز بعد ازگذشت سال‌ها از نظر آمار، ایران رتبه اول را در خاورمیانه و رتبه 39 را درجهان دارد. این درحالی است که به گزارش ایسنا، روزانه 7 تا 10 نفربه دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند. در ادامه به مشکل افراد در لیست انتظار پیوند در روزهای شیوع کرونا و چگونگی پیوند کبد می پردازیم و خاطرات یک دریافت کننده کبد را  که خودش قرار است در آینده پزشک شود برای شما می آوریم .

 

 شرایط سخت پیوند در ایام شیوع کرونا 

با شیوع بیماری کرونا بیش از 25 هزار نفر درصف انتظار دریافت پیوند با مشکل رو به رو شده اند، چرا که بسیاری از بیمارستان ها درگیر رسیدگی به بیماران کرونایی هستند. دکتر امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان هم در اسفندماه گذشته با اعلام ممنوعیت پیوند در چند استان ، از انجام بررسی های دقیق برای فرد اهداکننده مشکوک به کرونا خبر داد. به گفته وی در شرایط شیوع کرونا، پیوند زمانی انجام می شود که گیرنده و دهنده به کرونا مشکوک نباشند و گیرنده در شرایط اورژانسی قرارداشته باشد.

 

وی از آمار 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند خبرداد که بیش از 85 درصدشان نیازمند پیوند کلیه هستند.

 

از آن جا که هنوزتاریخ مشخصی برای پایان کرونا اعلام نشده است و از طرفی ممکن است وضعیت بیماران نیازمند به پیوند هم وخیم‌تر شود، باید مراکزی مجهز برای پیوند در نظر گرفت تا  اگر اهدا کننده غیر کرونایی داشتیم به آن جا منتقل شود و پیوند به گیرنده صورت بگیرد.

 

  آمار پیوند کبد

دکتر هومن نریمانی مدیر کل طرح هیئت امنایی صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت از آمار پیوند تا بهمن ماه 98 چنین می گوید: «1022 پیوند کبد را در مراکز درمانی انجام داده ایم. کشور ما در زمینه پیوند کبد از کشورهای پیشرو محسوب و در دانشگاه شیراز سالانه 50 پیوند کبد انجام می شود و در مشهد نیز در سال های اخیر پیوند کبد انجام شده است.»

 

  پیوند کبد جزو سخت ترین ها 

دکتر جعفریان، سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، در این باره می‌گوید: «پیوند کبد جزو سخت‌ترین اعمال جراحی است، به این دلیل که کبد پنج اتصال عروقی و صفراوی دارد. از طرفی بیماری که دچار نارسایی کبدی است، مشکل انعقادی هم دارد. یعنی در این جراحی با بیماری طرف هستیم که بیماری‌های همزمان دیگری دارد.»

 

  علل نیاز به پیوند کبد

مواردی مانند زردی، تجمع مایع درداخل شکم، خون ریزی‌های گوارشی، عفونت‌های مکرر یا سرطان کبد، هپاتیت ، بیماری خود ایمنی و مراحل پیشرفته کبد چرب باعث می شود تا فرد به کبد پیوندی نیاز پیدا کند.

 

دریافت کبد از دهنده دچار مرگ مغزی یا دهنده زنده مقدور است. فرد زنده می‌تواند ۶۵ تا ۷۰ درصد کبد خود را اهدا کند. کبد قدرت بازسازی خیره‌کننده‌ای دارد و بعد از شش ماه به حجم اولیه خود بازمی‌گردد. می توان کبد دهنده دچار مرگ مغزی را  به دو بخش تقسیم کرد تا یک کبد به دو فرد پیوند شود.

 

   خاطرات دریافت کننده پیوند 

زهرا که دانشجوی پزشکی است از 12 سالگی متوجه بیماری هپاتیت اتوایمیون خود می شود.

 

بی حالی ،کم اشتهایی و پرخوابی و خستگی از علایمی است که او را به آزمایشگاه می کشاند و متوجه می شود که نارسایی کبد دارد . آن سال ها به دلیل سن کم پزشکان عمل پیوند را انجام نمی دهند  تا سال 94 کبد پیوندی را از جوان 21 ساله ای که به علت تصادف مرگ مغزی شده است دریافت می‌کند.

 

او به زندگی سلام می گوید: «من از خودم زیاد انرژی می گذاشتم هم درس می خواندم و هم شاغل بودم بعد از پیوند تصمیم گرفتم پزشکی بخوانم و با رتبه خوبی قبول شدم تا بتوانم در این رشته به بیماران کمک کنم . الان هم مشکلات خاص خودم را دارم چشم هایم آب مروارید دارد و  باید دارو مصرف کنم اما  خدا را شکر که این اتفاق خوب پیوند رخ داد و از امروز  باید از کبد پیوندی‌ام به خوبی مراقبت کنم . 

 

روزهای خوبی پیش رو دارم و همیشه توکلم به خداست ، عمر دست اوست و من از این فرصتی که به من داده است به خوبی استفاده می کنم.» 

 

سالی 3300 نفرقبل از دریافت عضو فوت می کنند

دکتر ابراهیم خالقی، مسئول مرکز فراهم اوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه خبرنگار زندگی سلام گفت:«طبق آمار در کشور ما متاسفانه در هر 10 دقیقه یک نفربه لیست انتظار پیوند وارد می شود. این در حالی است که روزانه 7 تا 10 نفر از این لیست یا به عبارتی سالی سه هزار و300 نفراز این لیست قبل از دریافت عضو فوت می کنند.

 

این آمار اهمیت اهدا و پیوند عضو را نشان می دهدو به همین منظور کارهای زیادی انجام شده است به طوری که باید گفت ما رشد کمی و کیفی خوبی را بعد از 18 سال راه اندازی پیوند اعضا در مشهد داشته ایم .

 

درسال 98 بیشترین اهدا از مرگ مغزی را داشتیم و این تعداد به 125 مورد رسید و تعداد اعضای اهدایی از 526 نفر( درسال 97)،  به 685 نفر رسیده است .

 

از طرفی همان طور که می دانید به دلیل استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی در بیماران پیوندی ، وضعیت آن ها دراپیدمی کرونا دچار مشکل می شود

 

 این آمارتا اول اسفند98  ادامه داشت تا این که متاسفانه با شیوع کرونا با آیین نامه های وزارت بهداشت اهدای عضو محدود شد.در ماه اول شیوع کرونا تمام پیوندها متوقف و فقط پیوند کبد و ریه و قلب انجام شد و برای بیماران کلیوی دیالیز در نظر گرفته شد . در ادامه پروتکل خاصی برای بررسی  فرد دچار مرگ مغزی تدوین شد که کار تشخیص آلودگی وی به کرونا را سخت می کرد و البته با انجام آزمایش و کیت تشخیصی خوشبختانه دوباره کارپیوند اعضا راه افتاد واز هفته قبل انجام شده است و ان شاا... ادامه پیدا می کند .»

 

 

 خراسان/ مهین رمضانی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------