ظروف تفلون احتمال بروز بیماری سلیاک را افزایش می‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ظروف تفلون
مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد افزایش سطح مواد شیمیایی ناشی از آفت‌کش‌ها، ظروف تفلون و مواد ضد حریق در خون، احتمال بروز بیماری سلیاک را به ویژه در جوانان افزایش می‌دهد. 

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی ژنتیکی است که سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود.

 

در بیماری سلیاک بر اثر آسیب به پرزهای جذب کننده مواد غذایی، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز از جمله آهن، فولات، کلسیم، ویتامین D، پروتئین و چربی در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد و بیمار به سوء تغذیه دچار می‌شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند. کم خونی، خستگی و اختلالات گوارشی از جمله نفخ و اسهال مهمترین علائم این عارضه است.

 

بر اساس مطالعات جدید افزیش سطح مواد شیمیایی حاصل از ظروف تفلون، انواع آفت‌کش و مواد ضد حریق در خون نیز می‌تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و توصیه می‌شود با رژیم غذایی بیماری کنترل شود.

 

بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود ۸۳ درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.

 

محققان احتمال می‌دهند که بیماری سلیاک در صورت درمان نشدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Environmental Research منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------