۷۳.۶ درصد نوآموزان دارای دندان خراب/۵۸ هزار نفر مبتلا به چاقی شدید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آموزش و پرورش
معاون تشخیص، پیشگیری، تربیت بدنی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماری از کوتاهی قد شدید، لاغری شدید و چاقی در بین دانش آموزان اعلام کرد و گفت: کوتاهی قد شدید در نوآموزان بدو ورود ۰.۳ درصد (۳۵۸۱ نفر) و در پیش دبستانی ۰.۲ درصد(۷۸۰ نفر) است. نرخ لاغری شدید در بدو ورود به دبستان ۱.۴ درصد (۱۵ هزار و ۱۵۵ نفر) و در پیش دبستانی ۱.۳ (۴۷۸۴ نفر) درصد است. نرخ چاقی شدید نیز در دوره بدو ورود به دبستان ۵.۵ درصد(۵۸ هزار و ۴۸۴ نفر) و در پیش دبستانی ۴.۷ درصد (۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر) بوده است. 

به گزارش ایسنا، محمدحسن عظیم عراقی در جلسه شورای سیاستگذاری «طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در سال آینده» که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار مرکز اقدام به نوبت گیری برای سنجش می‌کنند و نوآموزان از طریق این ۶۰ هزار مدرسه مراجعه و نوبت گیری می‌شود، گفت: ۲۰۰۰ پایگاه سنجش فعال در سطح کشور داریم.

 

وی ادامه داد: با احتساب والدین، نزدیک به چهار میلیون مراجعه طی سه ماه داریم که باید به آنها پاسخگو بوده و ارائه خدمات داشته باشیم.

 

معاون تشخیص، پیشگیری، تربیت بدنی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تعرفه سال گذشته سنجش ۳۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: ۷۵ درصد تمام بها، ۱۰ درصد نیم بها و۵ درصد سهمیه کاملا رایگان به استان ها داده شد. علاوه بر این در سال گذشته برچسب سنجش رایگان در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان، گلستان و مناطق زلزله زده کرمانشاه در اختیار استان‌ها قرار گرفت. کل عشایر در سطح کشور که ۲۷ هزار نفر بودند نیز برچسب سنجش رایگان داشتند. در مناطق کمتر برخوردار نیز تعدادی برچسب رایگان شارژ شد که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار مورد رسید.

 

عظیم عراقی در ادامه آماری از سنجش سلامت سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: در بخش پیش از دبستان  ۳۷۸ هزار و ۷۳۴ نفر و در بخش بدو ورود به دبستان یک میلیون و ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. امسال روی پیش دبستانی مانور بیشتری خواهیم داد و انتظار معرفی نوآموزان از سوی معاونت آموزش ابتدایی را داریم. پایگاه‌ها را برای پیش دبستانی‌ها فعال نگه می‌داریم.

 

وی افزود: به عنوان مثال در شهرتهران آمار سنجش پیش دبستانی‌ها ۹۰ هزار و سنجش پیش دبستانی‌ها فقط ۱۱ هزار مورد بوده است و قابلیت افزایش موارد تحت پوشش پیش دبستانی در این شهر وجود دارد.

 

معاون تشخیص، پیشگیری، تربیت بدنی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد ارجاع تخصصی هوش، ۲.۱ درصد ارجاع تخصصی شنوایی در نوآموزان بدو ورود و پیش دبستانی  و ۴.۳ درصد ارجاع تخصصی بینایی در سال گذشته داشته‌ایم، گفت: به عنوان مثال شمار ارجاع تخصصی بینایی ۶۶ هزار و ۵۵۳ نفر بوده است که از اینها تعدادی نیاز به عینک داشتند، برخی تنبلی چشم و تعدادی نیازمند درمان دارویی، جراحی و وسایل کمک بینایی بودند. تعدادی هم به مدارس استثنایی ارجاع شدند. در مجموع ۱۶ درصد ارجاع تخصصی در بخش شنوایی، ‌هوش، بینایی و جسمی و حرکتی داشتیم که هزینه‌ای هم ندارد.

 

عظیم عراقی ادامه داد: در سال طرح سنجش سال گذشته، ۹۳.۸  درصد راست دست و مابقی چپ دست تشخیص داده شدند. همچنین والدین ۲۲.۸ درصد نوآموزان، رابطه خویشاوندی با یکدیگر دارند. این نسبت در سیستان و بلوچستان ۴۴.۲ درصد و در خوزستان ۳۹ درصد است و نشان می‌دهد باید در برخی استان‌ها اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مشکلات ژنتیکی انجام شود.

 

وی آمار بیسوادی والدین را نیز اعلام کرد و گفت: در میان نوآموزان ایرانی بدو ورود به دبستان، ۴.۴ درصد مادر بیسواد و ۳.۴ درصد پدر بیسواد دارند. در میان نوآموزان غیرایرانی بدو ورود به دبستان نیز ۵۲ درصد مادر بیسواد و  ۴۸.۱ درصد پدر بیسواد دارند.

 

معاون تشخیص، پیشگیری، تربیت بدنی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماری از کوتاهی قد شدید، لاغری شدید و چاقی نیز اعلام کرد و گفت: کوتاهی قد شدید در نوآموزان بدو ورود ۰.۳ درصد (۳۵۸۱ نفر) و در پیش دبستانی ۰.۲ درصد(۷۸۰ نفر) است. نرخ لاغری شدید در بدو ورود به دبستان ۱.۴ درصد (۱۵ هزار و ۱۵۵ نفر) و در پیش دبستانی ۱.۳ (۴۷۸۴ نفر) درصد است. نرخ چاقی شدید نیز در دوره بدو ورود به دبستان ۵.۵ درصد(۵۸ هزار  ۴۸۴ نفر)  و در پیش دبستانی ۴.۷ درصد (۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر)  بوده است.

 

عظیم عراقی افزود: نرخ برخورداری از دندان سالم نیز ۲۶.۴ درصد است و ۷۳.۶ درصد نوآموزان در بدو ورود به دبستان دارای دندان خراب هستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------