چرا آمار کرونا در استان بوشهر ناسازگاری دارد؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
ویروس کرونا نامی که نخستین بار از ووهان در دنیا طنین انداز شد و روزهای زیادی است که ناقوس مرگ را به صدا درآورده و جان های زیادی را می گیرد!

به گزارش ایسنا؛ترس و وحشت از سریع الانتقال بودن و شیوع بیماری همه حا را در بر گرفت و کووید ۱۹ به سرعت شهرها و روستاها را درنوردید و بالاخره پس از گردش در تمام استان های ایران، پنجشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۸ و با اعلام ۳ مورد مثبت به بوشهر هم پای گذاشت. 

 

روز گذشته -سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹- سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۹۴ بیمار جدید کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در کشور خبر داد. 

 

این در حالی است که به گواه آمار وزارت بهداشت تا امروز ۵۲۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، جان باخته اند و ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

 

بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۳ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۳۵۳ هزار و ۱۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

هشدارها به قوت خود باقی است 

کیانوش جهانپور همچنین در روزهای گذشته با اشاره به روند مدیریت این بیماری، ثبات آن در روزهای اخیر و همچنین کاهش تدریجی در اغلب نقاط و استان‌های کشور، گفته است: البته همه هشدارها به قوت خود باقی است و به ویژه با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و بازگشت مشاغل کم خطر به چرخه اقتصاد، قاعدتا ممکن است ترددهای ضروری افزایش یافته باشد. بنابراین رعایت فاصله گذاری در مکان‌های مختلف و استفاده از ماسک حتی ماسک‌های خانگی و همچنین رعایت شست‌وشوی مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن دست‌ها با محلول‌های پایه الکلی توصیه می‌شود. 

 

لزوم تکمیل پرونده‌ بیماران و فوتی های مشکوک به کرونا

وزیر بهداشت در روزهای قبل و طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم تکمیل پرونده‌های بیماران بستری و فوت شدگان مشکوک به بیماری کووید۱۹ در سراسر کشور و در اسرع وقت، تاکید کرد.

 

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در نامه دکتر سعید نمکی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی آمده است: «کلیه موارد بستری و یا فوت شده که با تشخیص پزشک معالج به عنوان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تشخیص داده شده اند، لکن نتیجه آزمایش آنها مثبت نیست به عنوان محتمل تلقی شود و لازم است تمام تصاویر رادیولوژیک و نتایج آزمایش‌های پاراکلینیک آنها در پرونده کاغذی و الکترونیک به گونه ای در سیستم HIS بیمارستان ثبت شود که قابلیت بازبینی و رهگیری در آینده را داشته باشد.»

 

نمکی همچنین در این نامه تاکید کرده است: «کلیه موارد مثبت آزمایشگاهی ابتلا و فوت به صورت روزانه (حتی روزهای تعطیل) به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام تا توسط سخنگوی این وزارتخانه اطلاع رسانی شود. بدیهی است هرگونه اشتباهی در اعلام تعداد موارد به عهده مسئولین دانشگاه خواهد بود.»

 

تحلیل وضعیت اپیدمی در استان های کشور

بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت و با استفاده از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه طی هفته گذشته در مورد شش استان تهران، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، گیلان و مازندران به نظر می‌رسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. به نظر می‌رسد پنج استان اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، همدان و خراسان رضوی اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. چهار استان مرکزی، قم، آذربایجان غربی و کرمان روند نزولی را نشان می دهد.

 

در مورد ۱۴ استان البرز، سمنان، یزد، قزوین، زنجان، اردبیل، لرستان، خراسان شمالی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نشان نمی دهد. البته یک استان می‌تواند چندین اپیدمی متوالی و چندین پیک منحنی را تجربه کند.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا

 

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تا ظهر روز گذشته با تائید ابتلای ۴ مورد جدید، بهبودی ۱۰۴ نفر و ترخیص و مراقبت خانگی ۴۵ بیمار وضعیت نسبتا خوب ارزیابی شده است.

 

به گزارش ایسنا، مجموع افرادی که در استان بوشهر به کرونا مبتلا ‏شدند در ابتدای اردیبهشت ماه ۱۶۷ نفر شامل ۹۲ مرد و ۷۵ زن است که ۱۰۴ نفر از این بیماری رهایی یافته اند.‏

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در حال حاضر ۷ ‏بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری هستند و روند درمانی خود را سپری می‌کنند.‏ همچنین ۳۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت قرار دارند.‏

 

چرا استان بوشهر دیرتر از همه جا درگیر شد 

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: از همان روزهای ابتدایی دستور استانداری مبنی بر تعطیلی و تصویب تعطیلی تمام نمایشگاه ها تا عرضه سفره هفت سین و ماهی گلی نیز لغو شد. همچنین بازارهای گناوه و دیلم و دشتستان که با همکاری اصناف تعطیل شد و این باعث شد تا ۱۵ اسفندماه مورد مثبت نداشتیم. هر چه ما به ابتدا نزدیک تر شویم اقدامات موثرتر است و هرچه از ابتدا دورتر شویم تاثیر کمتری دارد. یعنی پس از گذشت دو ماه حتی اگر تمام مغازه ها تعطیل شود تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

سعید کشمیری با بیان اینکه تفاوت استان بوشهر با سایر نقاط کشور همین بود، افزود: در روز سوم یعنی همان آغاز با مسئولان پتروشیمی و پارس جنوبی در عسلویه جلسه گذاشتیم که خود آنها نیز از طرف وزارت متبوع خود بخشنامه داشته و عزم راسخی برای کنترل بیماری در منطقه داشتند.

 

وی بیان کرد: دانشگاه نیز در کنار صنعت قرار گرفت و مشاوره های لازم را به آنها ارائه کرد، تعهد به کاهش رفت و آمد، محدودیت و تغییر شیفت، توزیع مواد ضدعفونی و رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری، تعطیل کردن سلف سرویس ها، نظارت بر رفت و آمد کارکنان و خطوط هوایی که همه این موارد کنترل شد، به علاوه تمهیداتی که از طرف وزارتخانه و یا ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام دادند.

 

در استان بوشهر اقدامات منحصربه فردی را تجربه کردیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اهمیت همکاری و حضور مردم در کنار متولیان بهداشت اظهار کرد: در استان بوشهر اقدامات بدیع و منحصربه فردی را تجربه کردیم که در کشور تازگی داشت، در گناوه حتی دادستان حکم جالبی مبنی بر اجازه ندادن به ورود غیربومی ها به شهر صادر کرد، قرنطینه ۱۴ روزه ورودی‌های استان با هزینه شخصی و همکاری نیروهای مردمی که بعضاً تا ۲۰ روز به خانه نرفتند. کمک های مردمی برای کشف و پلمب خانه های مبله و اقدامات دیگری که در کشور بی‌سابقه بود. بیماریابی ها توسط مرکز بهداشت که با کمک مردم و گزارشات مردمی ممکن شد و تمام این اقدامات بسیار موثر بود.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا

 

امکان ندارد تفاوت آمار اتفاقی باشد

این مسئول در پاسخ به اینکه چرا در خصوص آمارهای استان بوشهر ناسازگاری وجود دارد، گفت: چون تعداد مراجعه کننده به بیمارستان ها در استان ما کمتر از سایر استان ها است در نتیجه تعداد تست ها نیز از بقیه استانها کمتر است. الان قاعده ای که وجود دارد مانند کره جنوبی نیست که از آحاد مردم تست بگیریم و یا مانند امارات که در خودرو خود نشسته و در گذرگاهی از آنان تست گرفته شود.

 

کشمیری توضیح داد: ما از کسانی تست می گیریم که تست گرفتن دلیل داشته باشد، یعنی آزمایش خون و سی تی اسکن بیمار مختل باشد و پزشک عفونی مشکوک بودن بیمار را تایید کرده باشد. چون تعداد این افراد در استان ما کم است، نسبت به جمعیت تاکنون ۱۲۰۰ تست انجام داده ایم، یعنی از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری یک هزارم و از هر هزار نفر برای یک نفر تست انجام شده است. 

 

کیت ها می توانند دچار اشکال باشند 

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر درباره پاسخ آزمایش ها و میزان قطعیت آن گفت: در تمام دنیا آزمایش صد درصد نداریم و اشکالات تکنیکی در همه جا وجود دارد. نکته دیگر اینکه حتی کیت ها نیز می توانند دچار اشکال باشند به همین علت مرتبا در ارتباط با کیفیت کیت شاهد پیشرفت هستیم و کیت‌های بهتری وارد بازار می‌شود و اینکه تعدادی منفی کاذب داشته باشیم طبیعی است. البته درمان‌های ما بر اساس تست و نمونه‌برداری نیست بلکه بر اساس قضاوت بالبنی پزشک است.

 

وی ادامه داد: تا الان بیش از ۵۰۰ نفر در استان بوشهر نسخه ضدکرونا دریافت کرده اند. درست است که ۱۶۰ مورد مثبت داریم ولی ۵۰۰ بیمار دارو دریافت کرده اند و مبنای ما در واقع حال بیمار است. با تجهیز مراکز بهداشتی که اخیرا در سراسر استان انجام شده و به دستور وزارت بهداشت برای افزایش تعداد تست تدارک دیده شده و به اندازه کافی کیت و ابزار نمونه گیری تهیه شده است. افراد مشکوک، خانواده بیماران و یا افراد دارای مشاغل پرخطر مانند بانک و بازار گروه های هدف ما هستند که از این افراد جداگانه و به تعداد زیاد تست گرفته و افراد ناقل را یافته و ایزوله کنیم؛ چون جامعه ای عاری از ویروس می شود که ناقل ها را یافته و ایزوله نماید و مطمئن باشد که دیگر ناقل نیست.

 

تا زمانی که واکسن پیدا نشود حاشیه امن نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: تا زمانی که واکسن پیدا نشود ما حاشیه امنیت نداریم یعنی فاصله گذاری باید تا آن زمان ادامه پیدا کند که می تواند حتی تا دو سال هم طول بکشد، این صحبت من نیست و کارشناسان و بهداشت جهانی بر آن مهر تایید زده اند. بنابراین باید تمام تمهیدات و موارد بهداشتی را انجام دهیم و فاصله گذاری را رعایت نماییم. این نیست که بگوییم پایان کرونا پایان زمستان یا پایان تابستان است، بلکه پایان کرونا زمانی است که واکسن یا داروی مناسبی پیدا شود. 

 

<

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا

  

سعید کشمیری در خصوص ثابت ماندن آمار شهرستان عسلویه در طی روزهای متوالی تصریح کرد: نکته ای در مورد عسلویه اینکه یکی از پتروشیمی ها با هزینه خودش تمام پرسنل خود را از طریق یک آزمایشگاه خصوصی تحت آزمایش قرار داد و از این ۲۵۰ نفر تنها یک مورد مثبت داشتیم که آن هم ناقل و بدون علامت بوده است. باید بگویم که اساس کار ما شایعه نیست بلکه با مدارک و مستند کار می‌کنیم، و به هیچ وجه تمایلی برای ورود به بحث های دوطرفه و پاسخ به شبهات مختلف را نداریم. کار خود را می‌کنیم و به آن ایمان داریم؛ به نیروهای مردمی و کمک و حمایت مردم هم نیاز داریم. 

 

مگر می شود در عسلویه کسی بمیرد و مردم متوجه نشوند؟

وی اضافه کرد: دوستانی با طرح مطالب مختلف سعی در ایجاد فضاهایی دارند، گلایه ای نداریم اما سعی ما تمرکز بر کار خودمان است. مگر می شود در عسلویه کسی بیمار باشد و سرفه قطاری بکند و دوستانش نفهمند؟ یا بمیرد و دفنش کنند و مردم متوجه نشوند. یا جواب آزمایش مثبت شود و رسانه ای نشود، جامعه ما آنقدرها هم رازنگهدار نیست. 

 

اداراتی که فاصله گذاری را رعایت نکنند رصد می شوند 

این مسئول در خصوص طرح فاصله گذاری هوشمند و اینکه بعضی ادارات مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و مصوبه‌های ستاد را اجرایی نمی‌کنند، گفت: ستاد مبارزه با کرونا اداراتی که فاصله گذاری های هوشمند را رعایت نکنند رصد می کند و استاندار محترم از ما خواسته که این موارد را شخصا به ایشان جهت پیگیری ارائه کنیم، به خصوص در ارتباط با اینکه یک سوم نیروها حضور نداشته باشند و همچنین اقداماتی چون تب سنجی در ابتدای ورود، ضدعفونی سطوح و نصب طلق یا شیشه در میان ارباب رجوع و کارمند در بانکها و فروشگاه های بزرگ انجام شود.

 

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: اینها مصوبه ستاد است و ضمانت اجرایی دارد، روی سخن من به خصوص با مدیران کل است چرا که اگر مدیرکل متعهد باشد مدیران میانی متعهد خواهند بود و اگر مدیران میانی متعهد باشند کارمندان نیز متعهد خواهند بود. سازمان‌هایی که مدیران ارشد آنها موضوع را درک کرده و نسبت به آن حساسیت داشته اند در آنجا آرامش داریم و سازمان‌هایی که اهمیت موضوع را درک نکرده و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده اند مجموعه آنها آلوده شده است. 

 

بازاریان و مدیران صنف افراد بسیار مهمی هستند

کشمیری خاطرنشان کرد: از روسای ادارات تقاضا دارم که شخصا مدیریت ستاد مبارزه با کرونا در مجموعه را بر عهده گرفته و بر زیرمجموعه ها و فعالیت های اداری خود نظارت کنند، هم اینکه زمینه دورکاری کارمندان را تا حد امکان فراهم کنند، همچنین مواد ضدعفونی برای ارباب رجوع و کارمندان خود تهیه و تامین و با این راهکارها مشکلات را به حداقل برساند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در مورد بازار واقعا رئیس صنف، بازاریان و مدیران صنف افراد بسیار مهمی هستند که بتوانند مسائل بهداشتی مهم را به بازاریان تذکر داده و پس از آن نیز زیرمجموعه ها و راسته ها که پاشنه آشیل ما هستند.  

 

بازی تمام نشده است و در میانه ماجرا هستیم 

وی توصیه کرد: مردم این مطلب مهم را باید بدانند که بازی تمام نشده و ما در میانه ماجرا هستیم. تنها با کمک همدیگر می توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و اگر بخواهیم به آن بی‌توجهی کنیم این بی تفاوتی می تواند منجر به فاجعه شود. 

 

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: در خصوص آزمایشگاه تجهیزات ما کاملاً استاندارد بوده و توسط آزمایشگاه مرکزی پاستور تایید شده است. در واقع هیچگونه خرابی نداشته ولی بعد از چند روز که مورد جدید مثبت نداشتیم موارد مثبت قبلی را تکرار کردیم تا از صحت کار مطمئن شویم و باز هم نمونه‌ها را به تهران ارسال کردیم. اکنون نیز آزمایشگاه در حال انجام کار است و هیچگونه مشکلی در این زمینه ندارد. 

 

چرایی ثابت ماندن آمار بوشهر در روزهای متوالی

کشمیری در خصوص ثابت ماندن آمار بوشهر برای روزهای متوالی با توجه به تعداد بیماران در استان های همجوار توضیح داد: جمعیت استان های فارس و خوزستان ۵ تا ۶ برابر آمار استان بوشهر است و طبیعتا تعداد بیماران آنان نیز چند برابر است. ما بر روی بحث پیشگیری خیلی بیشتر کار کردیم و مردم نیز همکاری زیادی انجام دادند، مثلا همین تعطیلی بازارهای دیلم، گناوه و دشتستان.

 

این مسئول تصریح کرد: از سوم اسفندماه و در شرایطی که هیچ مورد مثبتی نداشتیم تمام تجمعات از جمله بازار، خوابگاه ها، نمازجمعه، نماز جماعت،  دانشگاه، پارک ها، رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی و... را کنترل کردیم.

 

سازمان متخلف باید به شخص استاندار پاسخگو باشد 

وی در پاسخ به اینکه شرایط تقریبا عادی شده و برخی ادارات موارد و مصوبه ها را رعایت نمی کنند، گفت: ستاد مبارزه با کرونا استان تمام موارد مبنی بر رعایت نکردن فاصله گذاری هوشمند توسط ادارات را رصد می کند و طی گزارشی به استاندار ارائه می دهد و استاندار محترم نیز شخصا به این موضوع رسیدگی می کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: به خصوص در ارتباط با اینکه یک سوم افراد حضور نداشته باشند و تب سنجی زمان ورود، ضدعفونی دست ها در ابتدای ورود و رعایت فاصله گذاری ها و سایر تمهیدات برای رعایت فاصله میان مراجعه کنندگان و کارمندان که همه مصوب و ابلاغ شده و ضمانت اجرایی دارد که بالاترین مقام هر سازمان متعهد به انجام آن شده است یعنی اگر در هر یک از شعبات بانک ها و یا ادارات شهرستان ها این موارد رعایت نشود مدیرکل آن سازمان باید به شخص استاندار پاسخگو باشد.   

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------