آمار بستری‌های کرونا در استان مازندران افزایش یافت/ وضعیت قرمز و ادامه تعطیلی در خوزستان



اخبار,اخبار پزشکی,کرونا در ایران
علیرغم توصیه‌های شدید، عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش ابتلا به کرونا در مازندران شد و آمار بستری‌ها از ترخیصی‌ها در این استان پیشی گرفت.

به گزارش تسنیم، علیرغم تلاش‌های زیادی که از سوی همه اقشار به ویژه گروه‌های جهادی و مجموعه‌های پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی برای پیشگیری و مقابله با کرونا در سطح کشور صورت گرفته، متاسفانه بازگشایی صنوف و شروع به کار واحدهای مختلف سبب حضور بیش از حد مردم در جامعه و در نتیجه افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اغلب استان‌ها نظیر استان مازندران شده است.

 

موضوعی که از مدت‌ها پیش به عنوان یک زنگ خطر جدی در مازندران به صدا در آمده بود و بارها در گزارش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد اما توصیه‌های مکرر مسئولان به ویژه مدیران شبکه‌های بهداشتی و درمانی، راه به جایی نبرد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، بار دیگر موجب افزایش ابتلا به کرونا و پیشی گرفتن آمار بستری‌ها از ترخیصی‌ها در این استان شده است.

 

تعداد بیماران کرونایی مازندران در آستانه سه رقمی شدن است

رئیس دانشگاه‌علوم پزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با تسنیم از بستری شدن 70 بیمار جدید در بیمارستان‌ها و مراکز بستری وابسته به این دانشگاه در استان خبر داد و اظهار داشت: تعداد 63 بیمار که به کروناویروس مبتلا شده بودند از بیمارستان مرخص شدند.

 

وی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ فاصلهگذاری اجتماعی و هوشمند، افزود: مجموع بیماران کرونایی بستری 325 نفر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در آخرین خبر خود از بستری شدن 27 بیمار جدید در مراکز بستری و بیمارستان‌های زیر نظر این دانشگاه در استان خبر داد و اظهار داشت: تعداد 12 بیمار که به کروناویروس مبتلا شده بودند از بیمارستان مرخص شدند.

 

وی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی افزود: مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز بستری و بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل به 77 نفر رسیده است.

 

با این حال و با توجه به خطر افزایش ابتلا به کروناویروس در شهرهای مختلف مازندران، انتظار می رود تا مردم بیش از پیش موارد بهداشتی به ویژه بهداشت فردی را رعایت کنند تا گام محکمی در راستای مهار این ویروس در استان برداشته شود.

 

این در حالی است که بسیاری از مردم، اجاره بها، اقساط بانکی، هزینه‌های تحصیلی، خوراک و پوشاک، چک بانکی و پول آب، برق و گاز را به عنوان مهم‌ترین دلایل حضورشان در اجتماع عنوان می‌کنند.

 

اسفندیاری یکی از شهروندان مازندرانی که به گفته خودش عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور بیش از حد در اماکن عمومی، اخیرا" سبب ابتلای او به کرونا شده است، اظهار داشت: وقتی صاحبخانه به جای کاهش اجاره بها، حدود 150 هزار تومان مبلغ اجاره را فزایش داده چگونه می‌توان در منزل نشست.

 

وی افزود: هزینه‌های جاری زندگی از یک سو و پرداخت معوقات بانکی و هزینه‍‌های تحصیلی فرزندان از سوی دیگر سبب شده تا مجدد در اماکن عمومی حاضر شود و به کار و تلاش بپردازد.

 

این شهروند مازندرانی ادامه داد: متاسفانه در پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی لنگ بودیم چه برسد به اینکه بخواهیم پول ماسک، دستکش و مواد شوینده پرداخت کنیم.

 

وی تصریح کرد: تا زمانیکه در خانه بودیم و موارد بهداشتی را رعایت می‌کردیم به این بیماری مبتلا نشده بودیم اما دیگر ناچار شده که به محل کار خود برگردم و با توجه به نوع کارو ارتباط زیاد با مردم به این ویروس منحوس مبتلا شدم.

 

یکی دیگر از شهروندان مازندرانی با بیان اینکه مردم باید مدت کوتاهی را با سختی پشت سر بگذارند و در آینده زندگی راحت و با آرامش داشته باشند، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه روز به روز به عمر و ماندگاری این ویروس منحوس افزوده می‌شود دیگر ناچار هستیم در اجتماع حضور پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و این موضوع به دیگران آسیب وارد می‌کند، افزود: همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به سلامت از این بحران عبور کنیم. کاش بسته‌های حمایتی بیشتری برای مردم در نظر گرفته شود تا ناچار به حضور در اجتماع نباشند.

 

احتمال ادامه تعطیلی خوزستان/ ستاد مدیریت کرونا: مدارس این هفته باز نمی‌شوند

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به تشکیل جلسه این ستاد در بعد از ظهر روز جمعه برای تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی هفته آینده گفت: مرجع ما، دانشگاه علوم پزشکی اهواز است؛ باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود و تصمیمات به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

رضا نجاتی اظهار کرد: هر چه در ستاد استانی مدیریت کرونا یا شورای تامین خوزستان مصوب شده، در راستای سلامت مردم است اما همه این مصوبات بخش کمی از کار مقابله با کرونا است و بخش عمده‌ای از آن به مردم برمی‌گردد.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر دستگاهی این مصوبات را رعایت نکند، جرم مرتکب شده است اما در واقع بخش عمده‌ای از مقابله با کرونا به رفتار مردم برمی‌گردد و از مردم می‌خواهیم رعایت کنند تا در ۱۰ روز آینده شاهد نتیجه رفتارها باشیم.

 

نجاتی گفت: با تغییر رفتار مردم و عادی شدن شرایط، شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌ایم که در این راستا جلساتی برگزار شد و از روز دوشنبه، ۹ شهر قرمز خوزستان و به تدریج چند شهر دیگر تعطیل اعلام شدند.

 

وی بیان کرد: برخی اتحادیه‌ها هنوز همکاری خوبی ندارند و باید رفتارشان را تغییر دهند و سازمان صمت نیز باید بیشتر ورود کند. رفتار مردم نیز باید تغییر کند تا آمار ابتلا به کروناویروس، به رقم یک ماه پیش و حتی کمتر از آن برگردد.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان عنوان کرد: بزرگان [اقوام] خوزستان در تمام عرصه‌ها کنار مسئولین بودند و در این شرایط هم ما را تنها نگذاشتند و قبل از اینکه ما خدمت آنها برسیم، احساس مسئولیت کردند. بسیاری از بزرگان [اقوام] از حضور در مراسمات و یا برگزاری مراسمات خودداری کردند. اکنون نیز از بزرگان می‌خواهیم برگزاری مراسمات عروسی و عزا را منع کنند و در این مراسمات شرکت نکنند.

 

وی گفت: بزرگان [اقوام] با توجه به در پیش رو بودن مراسم عید فطر، از برگزاری مراسم خودداری کنند زیرا سلامت‌شان در خطر است.

 

نجاتی افزود: از مردم می‌خواهیم مانند عید نوروز همکاری کنند و برای عید فطر هم برنامه‌ریزی نکنند و به دید و بازدید نروند. البته در این راستا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی هم ایجاد کرده‌ایم که در روزهای آینده پررنگ‌تر خواهند شد.

 

وی اظهار کرد: بازاریان نیز برای فروش اقلام مربوط به عید اقدام نکنند زیرا مردم استقبال نخواهند کرد.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: متولی فعالیت اصناف سازمان صمت است؛ اگر صنفی به مصوبات عمل نکرد، رئیس اتحادیه باید جوابگو باشد بنابراین سازمان صمت و اتحادیه باید در این زمینه پاسخگو باشند و بازرسان خود را در این زمینه فعال کنند زیرا در حال حاضر می‌بینیم مکانیک و مبل‌فروش و حتی شیشه‌بر فعال هستند.

 

وی بیان کرد: شهرداری بر اساس مصوبات شورای سلامت باید ورود کند و دستگاه قضایی نیز آمادگی دارد تا در صورت مقاومت یا اقدامات غیرمنطقی، ورود کند.

 

نجاتی گفت: آرامستان‌های استان‌ خوزستان نیز تعطیل شده‌اند و به مدیران گفته‌ایم اجازه ندهند کسی وارد آرامستان‌ها شود.

 

وی با اشاره به شب‌های قدر و برگزاری مراسمات، تصریح کرد: در جلسه ویدیو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، در این زمینه بحث شد. علی‌رغم اینکه شب قدر، شب عزیزی است و سرنوشت یک سال انسان در این شب رقم زده می‌شود اما سلامتی مهمتر است، بنابراین مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند تیمی متشکل از افراد مورد وثوق همه تشکیل شود هر چه تصمیم گرفتند، تابع آن هستیم. تصمیم‌گیری شد که با هماهنگی فرمانداران و امام جمعه هر شهرستان، در شهرهای سفید و زرد در دو محل در فضای باز برای دو ساعت و با کمتر از ۵۰ نفر و با رعایت پروتکل بهداشتی، مراسم برگزار شود. در شهرهای قرمز نیز یک محل با کمتر از ۵۰ نفر و در دو ساعت و با رعایت پروتکل‌ها مراسم برگزار شود.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان در خصوص احتمال تعطیلی هفته آینده در خوزستان نیز گفت: مرجع ما، دانشگاه علوم پزشکی اهواز است. روز جمعه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) ساعت ۱۶ در این زمینه جلسه تشکیل خواهیم داد تا نظرات کارشناسی ارائه شوند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه هفته آینده شرایط استان خوزستان خاص است و عید فطر را در پیش رو داریم، باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود و تصمیمات به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

نجاتی با اشاره به امکان اعلام تعطیلی برخی شهرها در جلسه روز جمعه، اضافه کرد: انتظار می‌رود فرمانداران در خصوص تعطیلی شهرستان‌هایی که تعطیل اعلام نشده‌اند، عجله نکنند و حتما با ستاد استانی و حوزه استاندار هماهنگ کنند تا در صورت تایید، آنها نیز تعطیل شوند.

 

وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص ادامه تعطیلی مدارس در خوزستان نیز گفت: طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار بود مدارس از ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای رفع اشکال بازگشایی شوند اما حضور در مدارس اجباری نباشد. با توجه به شرایط خوزستان، ما تصمیم گرفتیم مدارس در این هفته در استان خوزستان بازگشایی نشوند.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: کووید ۱۹ بیماری خطرناکی است و منتظر نمی‌ماند که ما رفتار را تغییر دهیم یا ندهیم یا جلسه تشکیل دهیم یا نه. بنابراین مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همگی باید در مقابل این بیماری بایستیم و احساس مسئولیت داشته باشیم.

 

ابتلای ۳۳ مادر و نوزاد خراسان شمالی به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: از ابتدای پیدایش کرونا ۳۳ مادر باردار و نوزاد این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

 

شناسایی ۶ دانش‌آموز کرونایی در بویراحمد

شاهرخ کناری در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازگشایی مدارس در این شهرستان گفت: ۶۵ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند که از مجموعه ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استان، بیشترین جمعیت دانش‌آموزان مربوط به این شهرستان است.

 

وی به مشکلات بازگشایی مدارس اشاره کرد و افزود: کمبود ماسک و عدم استقبال والدین دانش‌آموزان در استفاده از ماسک و دستکش از جمله این مشکلات است.وی همچنین گفت: در این شهرستان آمار دانش‌آموزان کرونایی ۶ نفر بوده که ۵ نفر بهبود یافتند و یک نفر هم مراحل بهبودی را طی می‌کند.

 

یکی‌از پرسنل کادر‌درمان دزفول‌براثر کرونا‌درگذشت

حسین جودکی از پرسنل خدوم درمانگاه رازی دزفول در راه خدمت به سلامت شهروندان به ویروس کرونا مبتلا شد، روزگذشته بر اثر این بیماری درگذشت.ایشان پس از بستری در بخش قرنطینه بیمارستان بزرگ دزفول و تحمل چند روز بیماری کرونا، متاسفانه فوت شد.

 

وضعیت قرمز کرونا در دلفان/ فرماندار محدودیت‌های گسترده اعلام کرد

حشمت بهمنی امروز در گفت‌وگو با گو با فارس اظهار داشت: با هماهنگی به عمل آمده با دکتر خادمی استاندار محترم استان و تصمیم شورای مدیریت بحران مبارزه با بیماری کرونا در شهرستان دلفان از روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه دستورات قاطعی در خصوص اعمال محدودیت اتخاذ می‌گردد. 

 

وی افزود: بر این اساس بازار شهر نورآباد کاملا تعطیل خواهد شد و به جز نانوایی‌ها، داروخانه‌ها ،پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بقیه اصناف و فروشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل و با کسانیکه به هر نحوی بخواهند در این روند خللی ایجاد کنند و دستورات ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا را نادیده بگیرند برخورد قانونی خواهد شد. 

 

فرماندار دلفان گفت: هرگونه تجمع و ازدحام در سطح بازار و معابر ممنوع می‌باشد ،آرامستان‌های سطح شهر و روستاها مسدود و مراسمات عزاداری و تدفین بدون حضور جمعیت و فقط با حضور چند نفر از نزدیکان انجام می‌گیرد. 

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین با مدیران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی شهرستان که در اجرای مصوبات ستاد سهل انگاری کنند و در اجرای وظایف خود در مبارزه با بیماری کرونا کوتاهی کنند برخورد قانونی خواهد شد. 

 

بهمنی اظهار داشت: تمام ادارات شهرستان با حداکثر یک سوم کارکنان و بدون پذیرش ارباب رجوع فعالیت خواهند داشت. بانک‌های سطح شهرستان هم با یک سوم کارکنان فقط جهت انجام امورات ضروری فعالیت می‌کنند. 

 

بهمنی افزود: شهرداری،اصناف،اداره صمت و نیروی انتظامی به طور مستمر و به صورت سختگیرانه بر نحوه تعطیلی بازار نظارت خواهند داشت و با متخلفان شدیداً برخورد قانونی خواهد شد، مغازه دارانی که این مصوبات را نادیده بگیرند مغازه آنها پلمپ می‌شود. شهرداری به صورت روزانه معابر سطح شهر را گند زدایی و ضدعفونی خواهد کرد. 

 

وی تاکید کرد: مدیران و روسای ادارات قبل و بعد از کار روزانه دستگاه تحت مدیریت خود را ضدعفونی خواهند کرد‌؛ تمام زیارتگاه‌ها، مناطق تفریحی، پارک‌ها و بوستان‌ها تعطیل و ورودی آنها مسدود خواهد شد. 

 

فرماندار دلفان گفت: دوره گردها از قبیل خریداران ضایعات و میوه فروشان سیار در سطح روستاهای شهرستان کنترل خواهند شد همچنین تا اطلاع ثانوی مدارس سطح شهرستان دلفان تعطیل می‌باشند.

 

وی در پایان افزود:روند شیوع ویروس کرونا در دلفان نگران کننده است و به وضعیت قرمز رسیده‌ایم، لذا از مردم فهیم شهرستان تقاضامندیم در خانه بمانند و در جهت کنترل شیوع کرونا و حفظ سلامتی خود و دیگران در اجرای مصوبات اتخاذ شده با ما همکاری لازم داشته باشند.

 

برقراری موج اپیدمی کرونا در تهران

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، از مردم خواست رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

 

حسین عرفانی گفت: عدد مولد پایه نشان می‌دهد در ابتدای یک همه‌گیری یک فرد به طور متوسط می‌تواند چند نفر را آلوده کند. قطعا در مبارزه با کرونا اقدامات و تمهیداتی انجام می‌شود. مسائلی که در کنترل بیماری وجود داشته است بر روی این شاخص اثرگذار خواهد بود. اکنون با محاسبه R موثر می‌بینیم که این شاخص که حدود ۲.۵ تا ۳ بود، در روزهای اخیر به عدد یک نزدیک شده بود و چه بسا در برخی موارد از عدد یک نیز کاهش بیشتری داشته باشد.

 

وی‌با تاکید بر اینکه کاهش میزان R موثر یک عدد موقت است، بیان کرد: این شاخص با ساده گرفتن نکات بهداشتی و بی‌توجهی به مواردی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تحت‌ تاثیر قرار گیرد و مجددا شاهد افزایش موارد باشیم.

 

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: این که همه‌گیری را در این شهر پشت سر گذاشته باشیم دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ چراکه مطالعه شاخص‌های همه‌گیری شناسی این موضوع را نشان نمی‌دهد. در ابتدای همه‌گیری شناسی شاخصی به نام R۰ وجود دارد که با عنوان عدد مولد پایه شناخته می‌شود و نشان می‌دهد یک نفر آلوده به عامل بیماری‌زا به طور متوسط چند نفر را می‌تواند آلوده کند.

 

وی افزود: با توجه به نزدیک به ۳ ماه از گذشت همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، اکنون شاخص دیگری تحت عنوان R افکتیو را باید بررسی کنیم که یک عدد موقت و شناور است که با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری در جامعه تغییر پیدا می‌کند. در مناطق مختلف تهران الگوی ثابتی وجود ندارد و چیزی که مشخص است این است که خطر بیماری کووید ۱۹ را در اقصی نقاط کشور بویژه در پایتخت شاهد هستیم.

 

عرفانی گفت: علی‌رغم تمام زحماتی که کشیده شده و همکاری‌هایی که مردم داشتند، باید بدانیم خطر کاملا برطرف نشده و همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، از این رو باز هم رعایت نکات بهداشتی را توصیه می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------