احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق فاضلاب وجود دارد



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا در فاضلاب
بیولوژیست های محیط زیست هشدار داده اند که احتمال گسترش کووید۱۹ از طریق فاضلاب نباید نادیده انگاشته شود.

به گزارش مهر، واکنش به پاندمی جهانی بر پیشگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق فرد به فرد توجه دارد و کارشناسان معتقد نیستند که این ویروس از طریق فاضلاب هم قابل انتقال باشد.

 

با این حال مطالعات جدید محققان دانشگاه استرلینگ اسکاتلند در بررسی فاضلاب بریتانیا داده‌های مهمی را در مورد گسترش بیماری کووید ۱۹ نشان می‌دهد.

 

«ریچارد کیولیام»، سرپرست تیم تحقیق، در حال حاضر هشدار می‌دهد که سیستم فاضلاب می‌تواند به خودی خود ریسک انتقال بیماری را فراهم نماید.

 

کیولیام در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که بیماری کووید ۱۹ از طریق قطرات ناشی از سرفه و عطسه و یا از طریق اشیا یا مواد حامل عفونت گسترش می‌یابد. اخیراً اثبات شده است که این ویروس در مدفوع انسان تا ۳۳ روز بعد از منفی شدن علائم تنفسی کووید ۱۹ هم باقی می‌ماند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «هنوز مشخص نیست که آیا ویروس می‌تواند از طریق مسیر مدفوع-دهان هم انتقال یابد. اما ما می‌دانیم که این ویروس در مقایسه با دستگاه تنفس، مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌ماند.»

 

محققان این مطالعه، مثالی در مورد شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ مطرح کردند که ویروس عامل آن ارتباط نزدیکی با ویروس بیماری کووید ۱۹ دارد. در آن زمان این ویروس در فاضلاب شناسایی شده بود.

 

به گفته محققان، شالوده ساختاری کووید ۱۹، بخصوص پوشش چربی آن، بیانگر آن است که این ویروس در محیط‌های آبی به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند. در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد دوام کووید ۱۹ در محیط زیست وجود دارد اما سایر کروناویروس ها می‌توانند تا مدت ۱۴ روز براساس شرایط زیست محیطی در فاضلاب باقی بمانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------