عربستان ارگان‌های دولتی را به مدت ۱۶ روز تعطیل کرد/اعلام وضعیت اضطراری در صربستان



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
خبرگزاری عربستان (واس) صبح امروز (دوشنبه) اعلام کرد، عربستان تصمیم گرفته است تمام بخش‌ها و ارگان‌های دولتی به استثنای بخش درمان و بهداشت و نهادهای امنیتی را در راستای تلاش‌ برای مقابله با شیوع کرونا ویروس به مدت ۱۶ روز تعطیل کند.

  به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت  کشور عربستان به واس گفت، تدابیر پیشگیرانه واحتیاطی توصیه شده از سوی بخش‌های بهداشت کشور در چارچوب تلاش‌های جدی برای مهار ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) تکمیل شده است.

 

در این راستا دولت مقرر کرده است:

۱. حضور در محل‌های کار در تمام بخش‌های دولتی به مدت ۱۶ روز متوقف شود این حکم بخش‌های بهداشت، امنیتی و نظامی و مرکز امنیت الکترونیکی و سامانه آموزش از راه دور در بخش آموزش و پرورش را مستثنی می‌کند.

 

۲. تمامی بازارها و مجمتع‌های تجاری چه بسته و چه باز به جز داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی (هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها) مستثنی هستند در عین حال تمام چرخ‌های دستی‌های خرید که از سوی مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند باید ضد عفونی شوند. وزارت امور شهری و روستایی این مساله را ابلاغ کرده و اجرای آن را پیگیری می‌کند و ۲۴ ساعته در خدمت رسانی خواهد داشت. این تدابیر شامل مغازه‌های واقع در خیابان‌های تجاری نمی‌شود مگر اینکه در قالب مجمتع‌های تجاری باشند، همچنین سالن‌های زیبایی زنان و آرایشگاه‌های مردانه همه تعطیل می‌شوند.

 

۳. اغذیه فروشی‌ها و آبمیوه فروشی‌ها تنها به درخواست‌های خارجی پاسخ می‌دهند و آماده خدمت رسانی به این موارد هستند. همچنین مشتریان حق نشستن روی صندلی‌های اختصاصی در داخل مغازه‌های مذکور را ندارند و وزارت امور شهری و روستایی این موضوع را ابلاغ کرده و اجرای آن را ۲۴ ساعته دنبال و پیگیری خواهد کرد.

 

۴. تجمعات در اماکن عمومی تفریحی نظیر پارک‌ها، تفرج‌گاه‌ها و تفریحگاه‌های زمینی و غیره نیز ممنوع است.

 

۵. تمامی فعالیت‌های مزایده و حراج و خرید و فروش در مکان‌های مربوطه موقتا متوقف می‌شود در این باره نیز وزارت امور شهری و روستایی باید آن را ابلاغ و پیگیری کند.

 

۶. حضور مردم و ارباب رجوع‌ها در ادارات دولتی از طریق افزایش تعاملات الکترونیکی و به راه انداختن صفحات ارائه خدمات الکترونیکی و خدمت رسانی از راه دور در بخش‌های دولتی و خصوصی محدود شود و معاملات تجاری با شرکت‌ها و نمایندگان‌شان از طریق راه‌های ارتباطی الکترونیکی و تلفن در حد امکان انجام شود.

 

۷. وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی نیز شرکت‌ها و موسسات خصوصی و ارگان‌های خیریه را به کاهش دادن حضور کارمندان و کارگران در محل‌های کاری‌شان ترغیب کرده و بر تقویت دورکاری و استفاده از ابزارهای الکترونیکی تاکید کنند اما بخش‌های امنیتی و بهداشت فضای کار حساس و مهم را حفظ خواهند کرد و براساس گزارش پزشکی که نباید بیش از یک ماه باشد در مورد برخی موارد می‌توانند از راه دور به درمان ادامه دهند اما فعالان بهداشتی در بخش خصوصی باید طبق ارزیابی نهاد مربوطه به فعالیت بپردازند.

 

 ۸. تمام شرکت‌ها و موسسات ملزم به اجرای قرنطینه خانگی به مدت ۱۴ روز از تاریخ ورود تمام کارمندان بازگشته از خارج قبل از شروع به کارشان و نیز قرنطینه افراد دارای علائم بیماری‌های تنفسی در شرایط حاضر هستند.

 

اعلام وضعیت اضطراری در صربستان

آلکساندر ووچیچ رییس جمهوری صربستان شامگاه یکشنبه به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

 

ووچیچ  در کنفرانس خبری در بلگراد، از بازنشستگان و سالمندان خواست که از خانه های خود بیرون نیایند و نهادهای دولتی برای این گروه از شهروندان در صورت نیاز کالای  مورد نیاز روزانه را در اختیار آنان قرار خواهد گذاشت.

 

وی،  مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت که تمامی مایحتاج ضروری از جمله مواد غذایی،  بهداشتی و دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد و وضعیت اقتصادی و بودجه کشور را خوب است.

 

همچنین تجمع در محافل مختلف در صربستان بیش از ۵۰ نفر ممنوع اعلام شده است.

 

وضعیت اضطراری در سراسر کشور با امضای رییس جمهوری، رییس پارلمان و  نخست وزیر در این کشور به اجرا در آمد.

 

بر اساس قانون اساسی صربستان وضعیت اضطراری در پارلمان حداقل با حضور ۱۲۶ نماینده از ۲۵۰ نماینده در پارلمان اعلام می شود، اما بخاطر ممنوع بودن تجمع بیش از ۵۰ نفر وضعیت اضطراری در کشور توسط رییس جمهوری، مایا گویکوویچ رییس پارلمان و آنا برنابیچ نخست وزیر امضا شد.

 

بر اساس نتایج رسمی که توسط نهادهای ذیربط در صربستان اعلام شده است تا شامگاه یکشنبه ۴۸ نفر به ویروس کرونا در این کشور آلوده شده اند.

 

صربستان بخاطر جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، ورود افراد از مرزهای زمینی و هوایی از  فرانسه،  آلمان، اتریش و اسپانیا و  کشورهایی ویروس کرونا در آن شایع است، ممنوع اعلام کرد.

 

 

کرونا در اروپا؛ تعطیلی اماکن عمومی فرانسه و اعلام وضعیت فوق‌العاده در اسپانیا

فرانسه اماکن عمومی از قبیل رستوران‌ها و سینماها را بست. در این کشور ۹۹ تن بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند. در اسپانیا نیز وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. در پایتخت آلمان رستوران‌ها و کافه‌ها بسته شدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه وله، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است تا اماکن عمومی از نیمه‌شب شنبه بسته شود.

 

ویروس کرونا در فرانسه از ۳۶۶۱ مورد در روز جمعه به ۴۴۹۹ مورد در روز شنبه (۱۴ مارس) رسید.

 

نخست‌وزیر فرانسه هشدار داد که تعداد بیماران بستری‌شده در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این کشور افزایش پیدا کرده است. آمار فوت در نتیجه کرونا در فرانسه روز شنبه به ۹۱ تن رسید و نسبت به یک روز پیش از آن ۱۲ تن افزایش پیدا کرد.

 

فرانسه با جمعیت ۶۳ میلیونی یکی از کشورهای پرجمعیت اروپایی است که اماکن عمومی آن برای گردشگران بسیار محبوب است. برج ایفل به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر پاریس، پایتخت فرانسه نیز تا اطلاع ثانوی به روی گردشگران بسته شده است.

 

تصمیم بسته‌شدن اماکن عمومی بنا به گفته مقامات این کشور، شامل رستوران‌ها، کلوب‌های شبانه، کافه‌ها و سینماها نیز می‌شود. محدودیت‌های ایجاد شده در فرانسه شامل داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و پمپ‌بنزین‌ها نخواهد شد.

 

اتوبوس‌ها و قطارها به فعالیت خود ادامه خواهند داد، اما نخست‌وزیر فرانسه از شهروندان کشورش خواست تا از وسایل نقلیه به صورت محدود استفاده کنند. به گفته نخست‌وزیر فرانسه، شهروندان تا آنجا که ممکن است دورکاری کنند.

 

نخست‌وزیر فرانسه به شهروندان این کشور همچنین توصیه کرد که فقط برای خریدهای ضروری و یا دادن رای از منازل خود خارج شوند. در فرانسه روز یکشنبه (۱۵ مارس) انتخابات محلی برگزار شد.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------