آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

کسادی بازار طلا و ارز در مقابل رشد بازار بورس/ بازار طلا هرگز مثل گذشته نمی‌شود



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: در ماه رمضان از رونق بازارهای مالی کاسته می شود، اما شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت هایی را برای بازارها ایجاد کرده که برخی از بازارها دچار افت شدید شده اند، حال باید منتظر ماند تا بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز بتوانند به رونق سابق برگردند. 

 هوشنگ شیشه بران در گفت‌وگو با ایسنا با تحلیل بازار جهانی طلا، اظهار کرد: در معاملات جهانی امروز (شنبه، ۱۳ اردیبهشت)، پس از تهدید ترامپ به وضع تعرفه های جدید علیه کالاهای چینی قیمت طلا حدود یک درصد رشد داشت.

 

وی با بیان اینکه به نظر می رسد ترامپ از احتمال آغاز مجدد جنگ تجاری سخن بگوید، گفت: این بدان معناست که بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه گذاری های خود در بازارهای مختلف را که ممکن است از این موضوع تاثیر بپذیرد را، نقد می کنند و مجددا به سمت بازارهای کم ریسک، به ویژه بازار طلا حرکت می کنند، چراکه طلا در میانه بحران های اقتصادی و سیاسی، محلی امن برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه امروز قیمت هر اونس طلا به ۱۷۰۳ دلار رسید، افزود: روز جمعه قیمت جهانی طلا به دلیل بازگشایی اقتصاد برخی کشورها در آینده نزدیک در مسیر ثبت بزرگترین افت هفتگی در بیش از یک ماه اخیر قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها و خوش‌بینی پیرامون تولید دارویی برای درمان ویروس کووید ۱۹ قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است تا جایی که قیمت طلای جهانی از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۲.۵ درصد کاهش داشته که بزرگترین افت قیمت هفتگی از اواسط ماه مارس تاکنون به شمار می رود.

 

شیشه بران اضافه کرد: بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد نرخ‌های بهره را نزدیک صفر نگه خواهد داشت و قول داد برنامه‌های اضطراری خود را برای کمک به اقتصاد آسیب‌دیده از شیوع کرونا گسترش دهد، بنابراین طلا در فضای نرخ‌های بهره اندک که هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را کاهش می‌دهد، به عنوان دارایی امن تقاضای خرید بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

وی همچنین با بیان اینکه در بازار طلای سیاه اوپک و متحدانش روز جمعه رسما کاهش تولید بی سابقه خود جهت به توازن رساندن بازار را آغاز کردند، اظهار کرد: قیمت نفت خام آمریکا دیروز شاهد رشد ۵ درصدی بود و نفت برنت هم به بالای ۲۶ دلار در هر بشکه رسید و به نوعی بهای هر دو شاخص نفتی اولین رشد هفتگی خود را طی چهار هفته گذشته به ثبت رساند.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین با اشاره به بازار ایران و تقارن دومین هفته اردیبهشت ماه با ماه مبارک رمضان، گفت: هفته گذشته در بازار ایران شاهد رشد بالای بورس در مقابل کسادی بازار طلا و ارز بودیم.

 

وی توضیح داد: در ۴۰ روز نخست امسال بازدهی بازار سهام بیش از هشت برابر مجموع بازدهی دو بازار ارز و طلا بود، همچنین در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص کل با ۱۳۶ هزار و ۱۶۲ واحد افزایش معادل ۱۸.۴ درصد بازدهی به قله ۸۷۸ هزار و ۹۴ واحدی رسید تا همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

 

شیشه بران ادامه داد: شاخص بازار بورس امروز شنبه در ادامه رکوردشکنی‌های خود از روزهای گذشته، لحظاتی قبل وارد کانال ۹۰۰ هزار واحد شد.

 

وی افزود: شاخص بورس که امروز مانند چند روز اخیر معاملات خود را با روند صعودی پرشتاب آغاز کرد در کمتر از نیم ساعت از انجام معاملات با ۲۳ هزار و ۹۴۷ واحد رشد به عدد ۹۰۲ هزار و ۴۸ واحد رسیده است.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه شاخص کل بازار سرمایه در طول هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۰۰ هزار واحد رشد کرد که در نوع خود بی‌سابقه است، افزود: بازار سرمایه این هفته با خبرهای مهم و نسبتا خوبی همراه بود، خبرهایی که از ورود سهام عدالت به آن و خرید و فروش این سهم توسط مردم خبر می‌داد. هرچند بازار ارز و طلا به واسطه تداوم کرونا و نوسانات قیمت نفت، آینده کمی نگران‌کننده دارند، اما با کاهش نرخ سود بانکی و تداوم حمایت‌های دولت از بازار سهام امید سهامداران به آینده بورس بیشتر شده است.

 

وی تاکید کرد: با این روند شاید بازار ارز و طلا نیز همچنان دامنه محدود نوسانات را تجربه کنند و بورس نیز در صورتی که ریسک غیرقابل پیش‌بینی‌ای به آن تحمیل نشود، روند صعودی خود را حفظ کند.

 

 شیشه بران ادامه داد: با این حال مقایسه بازدهی بورس با بازارهای موازی، به‌خوبی از درجه جذایبت بازار سهام برای عموم جامعه خبر می‌دهد. در همین بازه چهل روزه، نرخ دلار در بازار آزاد تنها ۱.۴ درصد رشد کرد. سکه، اما با کمک اونس جهانی، توانست حداقل از دلار سبقت گیرد و بازدهی ۶.۳ درصدی را ثبت کند. بازدهی طلای ۱۸ عیار نیز از ۷.۵ درصد فراتر نرفت تا رشد ۴۰ روزه این دو بازار نیز به هیچ وجه با بازدهی بورس، قابل قیاس نباشد.

 

شیشه بران در ادامه با اشاره به اینکه قیمت طلای ایران تحت تاثیر اونس جهانی، قیمت نفت و نوسان نرخ ارز در داخل و پیامدهای پساکرونا با نوسان و رکود در تقاضا روبه رو است، افزود: قیمت سکه  در اواخر هفته گذشته با افزایش حدود  ۱۵۰ هزارتومانی نسبت به اوایل هفته به رقم ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید و دیروز حباب سکه به حدود ۲۰۰ هزار تومان رسید.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خرید و فروش‌ طلا و جواهر با شروع ماه مبارک رمضان در رکود کامل به سرمی‌برد و تقریبا به صفر رسیده و تقاضا به شدت کاهش یافته است، گفت: باتوجه به اینکه در ماه رمضان از رونق بازارهای مالی کاسته می شود، اما شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت هایی را برای بازارها ایجاد کرده که برخی از بازارها دچار افت شدید شده اند، حال باید منتظر ماند تا بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز بتوانند به رونق سابق برگردند.

 

وی همچنین با اشاره به قیمت انواع طلا و سکه در لحظه تنظیم این خبر در اصفهان، اظهار کرد: امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، سکه امامی ۶ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان است.

 

بازار طلا هرگز مثل گذشته نمی‌شود

 آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر: شاید بتوان گفت که بازار طلا هرگز به گذشته برنگردد؛ چرا که مردم توان خرید طلا را ندارند. 

 

 - به مرور زمان و طی سال‌ها، بازار طلا ضعیف شد. کم‌کم بازار خلوت شد و مشتری دیگر نمی‌آید.

 

 

همشهری

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------