پاسخ رئیس صداوسیما به اصرار برای تعطیلی سریال‌ها و برنامه‌ها/ پزشکان هر روز سر صحنه‌اند



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,فیلم سینمایی
انتقادها ادامه دارد که چرا برنامه و سریال می‌سازید؟ اگر آنتن خالی بماند مردمی که در خانه‌اند به سراغ شبکه‌های معاند بروند؛ این بیانیه‌های سرگشاده و وقت و بی‌وقت باید پاسخ این سؤال و ابهام خانواده‌ها را بدهند. 

به گزارش تسنیم، انتقاد به ساخت برنامه و سریال و حتی فیلم سینمایی هنوز ادامه دارد از کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما گرفته تا فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران؛ البته که برخی در خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای هم‌صدا با خارج‌نشینان شدند اما هنرمندان سیما در این شرایط حاضر به توقف کار نشدند تا کارها بدون وقفه جلو برود سریال‌هایی که نوروزی،‌ مناسبتی و در ایام دیگر روی آنتن می‌روند و تعطیلی و توقف‌شان هم هزینه‌آور است و هم اختلال در برنامه‌ریزی آینده کنداکتور تلویزیون است. از طرفی دیگر برنامه‌های پربیننده‌ای که حتی تماشاگر دارند. دوربین‌ها خاموش نشد و لحظه‌ای از تلاش برای کنار مردم ماندن عقب‌نشینی نکردند بلکه برای مبارزه مردم با ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی به صورت فعال حضور دارند و با ضبط ویدئو و وایرال کردن آن،  تلاش دارند مردم را به آرامش در مقابل استرس فراگیری کرونا دعوت کنند.

 

دامن‌زدن به این انتقادات، شایعه‌پراکنی و حتی فشار رسانه‌ای، دور از حرفه‌ای‌گری است؛ انگار که این قشر و عده مردمی را نمی‌بینند که بنابر توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت باید در خانه بمانند و از مسافرت‌ها و ترددهای غیرضروری بپرهیزند!  پخش این‌گونه مطالب می‌تواند باعث تضعیف روحیه مردم و مخاطبین تلویزیون در این شرایط خاص باشد. البته در این حال برخی اعتقاد دارند شرایط امروز حساس است و مردم نیاز به شادی و سرگرمی دارند و برخی هم ترجیح می‌دهند در زمانی بهتر که حال همه خوب است بازگردند.

 

امروز مردم نیاز به خندیدن،‌ شادی و نشاط دارند!  وقتی تمام تمهیدات پزشکی و بهداشتی و هماهنگی با شهرداری، اورژانس، وزارت بهداشت و آتش‌نشانی، اندیشیده شده و هماهنگی‌ها وجود دارد چرا باز برخی اصرار به تعطیلی دارند؟ چرا آنقدر شایعه‌پراکنی می‌کنند؛ یک روزی دامنِ سریالی به نام "پایتخت" را می‌گیرد، یک روزی می‌گویند "عصر جدید" به نوروز نمی‌رسد و روز گذشته هم "دورهمی" را تعطیل کردند! 

 

با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم  مشخص شد که هم "پایتخت" به طور کامل در نوروز روی آنتن می‌رود و این روزها در تهران روزهای پایانی‌اش را تصویربرداری می‌کند؛ "عصر جدید" که قسمت‌های ابتدایی‌اش را آغاز کرده در نوروز هم روی آنتن می‌رود. "دورهمی" هم بدون هیچ مشکلی و با رعایت جدی‌تر مسائل بهداشتی و حضور پزشکان،‌ ضبط و برای نوروز هم روی آنتن خواهد بود. 

 

کارگاه مدیریت بحران کرونا در سینما با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما خواستار توقف ضبط برنامه‌های تلویزیونی شدند که با حضور تماشاگر تولید می‌شوند. از طرفی دیگر علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شده است. او در مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صداوسیما با اشاره به  شیوع بیماری کرونا خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شد.

 

او در این مکاتبه نوشته است: "بعضاً برخی از تولیدات سینمایی و تلویزیونی در محیط‌های نسبتاً محدود و با تراکم و تردد جمعیت تهیه می‌شود؛  در چنین شرایطی رعایت ملاحظات بهداشتی بسیار مشکل است و این امر می‌تواند ضمن داشتن عوارض و خطرات برای این عزیزان، باعث گسترش شدید زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران نیز شود.  لازم است ضمن اتخاذ تدابیر و سازوکارهای جبرانی برای جلوگیری از ضرر و زیان این قشر فرهیخته، در اسرع وقت اقدامات لازم برای توقف پروژه‌های مذکور تا اطلاع ثانوی به عمل آید."

 

صحبت‌های رئیس سازمان صداوسیما شاید پاسخی به همه این انتقادات و واکنش‌های وقت و بی‌وقت باشد: "من معتقدم اگر کسی نگاه متخصص و هوشمندانه داشته باشد، بهتر از ترس و واهمه است؛ چون مشخص است که این ویروس از طریق دهان و بینی چگونه منتقل می‌شود و باید مراقب این موضوع باشیم. من امروز جلسه کامل شورای معاونین را داشته‌ام. ما وسط جنگ و میدانیم! افکار عمومی، روحیه، آرامش و اطلاع رسانی و آموزش جامعه به طور عمومی بر عهده ما است."

 

علی‌عسگری درباره تدارک فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و مسابقات تلویزیونی توضیحاتی داد: تصمیم گرفتیم کنداکتور (جدول پخش) صداوسیما را تغییر بدهیم و از یکشنبه یا دوشنبه رفتیم روی کنداکتور نوروزی. 140 فیلم سینمایی ایرانی و خارجی تدارک دیده شده است. 3 سریال پایتخت، کامیون و دوپینگ که هرسه مقداری طنز دارند که برای نشاط اجتماعی ما خوب است، پخش خواهد شد و تقریبا 10 مسابقه داریم. برنامه‌های پربیننده‌ای همچون "دورهمی" و تعداد قابل توجهی مستند هم داریم. ما در حال مطالعه‌ایم که سبک زندگی در این مدت تغییر کند. کارشناسان، متخصصین و خود آقای وزیر در شورای امنیت ملی توضیح دادند که اگر همه چیز خوب پیش برود، 20 فروردین به قله (شیوع کرونا) می‌رسیم و تا 2 ماه بعد هم همچنان درگیریم.

 

رئیس صداوسیما درباره مدرسه شدن تلویزیون صحبت کرد که:  خانه امن‌ترین و بهترین نقطه برای سلامتی است و به همین دلیل این به ذهن بنده رسید که با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم و بلافاصله برنامه‌های شبکه 7 سیما را برای دانش آموزان تغییر دادیم. دیدیم کافی نیست، از شبکه چهار هم که شبکه نخبگانی است کمک گرفتیم. خوشبختانه از تحرکات فضای مجازی که داریم هم بهره بردیم و از آی‌پی‌تی‌وی‌ها و اپ‌هایمان و به ویژه تلوبیون هم بهره‌برداری کردیم و مأموریت اصلی پیدا کرد که همه برنامه‌ها را بارگذاری کند تا اگر کسی نتوانست برنامه‌ای را ببیند به آن را رجوع کند. اتفاقاً امروز وزیر آموزش و پرورش تماس گرفتند با بنده و گفتند ما الان می‌توانیم بگوییم که آموزش و پرورش وجود دارد و فعال است. مدرسه‌ها باز است و معلم‌ها می‌آیند و فقط دانش‌آموزان سر کلاس نمی‌آیند.

 

علی عسگری پاسخ اعتراضات و انتقادات به ضبط برنامه‌های با تماشاگر را داد: اولاً من عرض کنم که ما نمی‌توانیم تحرک و تولید کشور را رها کنیم و کشور را تعطیل کنیم. دشمن قصد این را دارد که ما چرخ کشور را تعطیل کنیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با حفظ بهداشت، سلامت همکاران همه کار می‌کنند.  اگر ما تعطیل می‌کردیم که نمی‌توانستیم 66 شبکه تلویزیونی و بیش از 90 شبکه رادیویی را اداره کنیم. همه اینها دارند کامل کار می‌کنند. ضمن اینکه 20 سریال هم در حال تولید هستند و بر کار کاملاً تسلط داریم. ما سریالی در حال تصویربرداری داریم که 700  نفر عوامل دارد و پزشک مستقر کرده‌ایم که هر روز یکی یکی افراد را چک می‌کند که بروند یا نروند و اگر کسی مشکلی داشته باشد، اجازه کار نمی‌دهند و نمی‌توانند وارد صحنه بشنوند. برنامه "دورهمی" هم همینطور.

 

او درباره آمادگی شبکه سلامت با تولید 70 موشن‌گرافیک، تأکید کرد: روزی هم که این اتفاق افتاد، تعداد زیادی موشن گرافیک آماده بود و حدود 70 برنامه شبکه سلامت آماده کرده بود که وقتی گفته شد، روی آنتن رفتند. بحث اصلی ما شفافیت بود و هر روز بعد از جلسه آخرین اخبار را عین واقعیت ارائه می‌دهند. البته احتمالی که داده می‌شود که این جنگی بیولوژیک و میکروبی باشد. این احتمال وجود دارد و آمریکا یک شیطان بزرگ و در حال افول است که محتمل است این بساط را راه انداخته باشد که جریان افولش خیلی پیدا نباشد و مشغله‌های فراوان هم برای دیگران ایجاد کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------