آیا اسکار ۲۰۲۱ تعطیل می‌شود؟



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,اسکار

جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی جهان یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. در این میان نیز برخی تصمیم گرفته‌اند به‌صورت آنلاین برگزار شوند تا یکی از مهم‌ترین آیین‌های این رویدادها که ضیافت مهمانان است برگزار نشود. در یکی، دو دهه اخیر توجه به مراسم ضیافت‌ این برنامه‎ها افزایش چشمگیری یافته و به بخشی از درآمدهای حاصل از تبلیغات هر جشنواره‌ای تبدیل شده است. با این حال در روزهای پیش رو بسیاری از جشنواره‌ها تعطیل شده‌اند که برخی از رویدادهای هنری نیز اعلام کرده‌اند به‌صورت آنلاین برندگان خود را اعلام خواهند کرد.

 

در این میان بسیاری از کارشناسان نیز گمانه‌هایی را درباره برگزاری مراسم اسکار سال آینده که مهم‌ترین رویداد سینمای جهان به شمار می‌آید مطرح کرده‌اند. اسکار سال آینده اگرچه فاصله زمانی زیادی با امروز دارد اما همچنان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع جهان در ده ماه آینده داشت. زیرا بسیاری از پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که کرونا تا یکی، دو سال آینده مهمان بحران‌زای کره خاکی است. البته برخی دیگر نیز معتقدند که با افزایش دمای هوا در فصل گرم، از میزان شیوع بیماری نیز کاسته خواهد شد با این حال نکته مهم این است که برگزاری اسکار در فصل سرد سال است و طبق گفته محققان همزمان با بازگشت سرما باید منتظر پیدا شدن سر و کله ویروس کرونا هم باشیم. 

 

اما در کنار همه این گمانه‌زنی‌ها نکته مهم دیگر تعطیلی سینماهاست. مراسم اسکار تنها فیلم‌هایی را بررسی و داوری می‌کند که در طول دوره اکران یک ساله یعنی از اوایل مهرماه گذشته تا اوایل مهرماه آینده روی پرده سینماها رفته باشند. با توجه به تعطیلی سینماهای جهان در دو ماه گذشته و احتمال تعطیلی آنها تا آینده‌ای نامعلوم، طبیعی است که فیلم‌های بسیاری نمی‌توانند در رقابت اسکاری سال آینده حاضر باشند. از این نظر برگزاری مراسم اسکار 2021 کان لم یکن تلقی خواهد شد. اگرچه هنوز تصمیم قطعی درباره برگزاری اسکار آینده اعلام نشده اما پیش‌بینی قریب به یقین آن است که در صورت ادامه تعطیلی سینماهای جهان برگزاری اسکار به مدت یک سال تعلیق شود و فیلم‌های اکران شده تا اوایل اسفند ماه سال 2020 نیز در مراسم اسکار سال 2022 داوری شوند.

 

مراسم اسکار از سال 1934 تا کنون هر سال به‌صورت منظم برگزار شده و پیش از آن نیز هر دو سال یک بار جوایزش اهدا شده است.

 

 دومینوی تعطیلی‌ها

مهم‌ترین جشنواره‌ای که تا امروز اعلام تعطیلی کرده، کن است. برگزار‌کنندگان این رویداد مهم هنری پیشنهاد برگزاری آنلاین را رد کرده‌اند. تیری فرمو ‌مدیر جشنواره فیلم «کن» اعلام کرد با وجود شیوع ویروس کرونا‌ اگر این جشنواره نتواند به‌صورت یک رویداد فیزیکی برگزار شود،‌ رویه برگزاری به‌صورت آنلاین و مجازی را پیش نخواهد گرفت. او گفته: «روح،‌ تاریخچه و کارآیی جشنواره کن به‌صورتی نیست که بتواند با این روش(برگزاری مجازی) منطبق باشد. جشنواره دیجیتالی چیست؟ یک رقابت دیجیتالی؟... تماشای فیلم‌های «وس اندرسون» و«پائول ورهوفن» در صفحه کامپیوتر؟ تجربه تماشای «تاپ گان ۲»‌ یا انیمیشن پیکسار «روح» در محلی به جز سالن سینما؟ تاریخ اکران این فیلم‌ها به تاخیر افتاده تا در صفحه بزرگ سینما نمایش داده شوند؛‌ چرا ما باید بخواهیم آنها را پیش از این رویداد در یک دستگاه دیجیتالی نمایش دهیم؟» «فرمو» ادامه داد:« کارگردانان با این امید فیلم‌هایشان را می‌سازند تا در صفحه بزرگ سینما نمایش داده شود و در مکان‌هایی همچون جشنواره با سایر مردم به اشتراک گذاشته شوند نه‌ اینکه درنهایت سر از گوشی‌های موبایل دربیاورند.»

 

مسوولان برگزاری این جشنواره پس از هفته‌ها تفکر در نهایت برگزاری این رویداد را تا نوزدهم «مارس» به تعویق انداختند. این جشنواره قرار بود از ۱۲ تا ۲۳ ماه می‌ برگزار شود،‌ اما ممکن است به اواخر ژوئن‌ یا اوایل جولای موکول شود.

 

اما این گفته‌های اثربخش در دیگر هیات‌های اجرایی جشنواره‌ها نیز اثر گذاشت و بسیاری را از برگزاری آنلاین جشنواره‌ها منصرف کرد و جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن استرالیا که از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به شمار می‌آید نیز به جمله رویدادهای سینمایی پیوست که برگزاری دوره سال ۲۰۲۰ خود را به سبب شیوع ویروس کرونا به‌طور کلی لغو کرد. «آل کاسار» دبیر جشنواره فیلم ملبورن در این باره گفت: تصور زمستانی بدون جشنواره فیلم ملبورن در شهر ناامیدکننده است. این تصمیم دشوار اما مطلقا ضروری و مسوولیت‌پذیرانه بود. جشنواره فیلم ملبورن ۲۰۲۰ قرار بود از تاریخ ۶ تا ۲۳ اوت (۱۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار شود. پیش از این نیز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد که با تعویق زمان برگزاری در اردیبهشت ماه امسال برگزار نخواهد شد. اما این همه ماجرا نبود. برخی از رویدادهای سینمایی تلاش کردند تا رویه آنلاین را در پیش بگیرند. 

 

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ترایبکا نیز اعلام کردند برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گسترش بیشتر پاندمی کرونا، این جشنواره با تاخیر و از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ آوریل (۲۷ فروردین تا ۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود اما به دلیل آنکه کرونا مهار نشده و همچنان اولین بحران جهانی محسوب می‌شود، برگزارکنندگان این جشنواره اعلام کردند شاید بتوانند برخی از برنامه‌هایشان را به‌صورت آنلاین برگزار کنند. بر اساس این تصمیم، برخی از فیلم‌های مستقل که در بخش رقابتی قرار بود به نمایش درآیند، به‌صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرند تا روزنامه‌نگاران و اعضای صنعت سینما بتوانند آنها را تماشا کنند. خریداران امتیاز فیلم‌ها نیز امکان دسترسی به این فیلم‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به سازندگان آنها پیشنهاد خرید بدهند یا استعدادهای نوظهور را کشف کنند.

 

همچنین آکادمی فیلم آلمان تصمیم گرفته تا به جای لغو اهدای جوایز لولا که معادل اسکار در سینمای آلمان است، این مراسم را بدون جشن معمول در ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) برگزار و به‌صورت زنده پخش کند.

 

آلمان اعلام کرده جوایز معادل اسکار خود را از برلین و با وجود قرنطینه کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا، در مراسمی زنده برگزار می‌کند.

 

جوایز فیلم آلمان که امسال هفتادمین دوره‌اش را برگزار می‌کند، به جای جشن همیشگی خود، بدون مهمانان و شرکت‌کنندگان و بدون حضور نامزدها و برندگان به معرفی برترین چهره‌های سال می‌پردازد و برندگان از خانه‌هایشان شاهد مراسم خواهند بود.

 

شرلی هورمان که مدیر امسال این مراسم است در این زمینه گفت: باوجود اینکه همه مرزها دارند بسته می‌شوند و ما در شرایط اضطراری هستیم و باید از خودمان محافظت کنیم، هنوز می‌خواهیم راهی برای جشن گرفتن و تجلیل از نامزدها و برندگان پیدا کنیم و برنامه‌ای زنده و البته بی‌نظیر خلق کنیم.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------