تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 31 تیر



1952م:22 ژوئيه سال 1952 (31 تير ماه 1331) روز شادي ايرانيان به خاطر پيروزي سياسي در «سي ام تير» و بازگرداندن دكتر مصدق به حكومت بر خود بود و در سراسر كشور جشن و مراسم شادمانه برگذار بود.

در همين روز دكتر مصدق دستور داد كه به اتهام تيراندازي به مردم در سي ام تير ماه، سرلشكر محمد صادق كوپال رئيس شهرباني، سرلشكر عباس گرزن رئيس ستاد ارتش و سرلشكر مهديقلي علوي مقدم فرماندار نظامي تهران از كار بركنار، بازنشسته و جهت محاکمه و مجازات تسليم دستگاه قضايي شوند. تعقيب قضائي اينان و ساير متهمان به تيراندازي به مردم كه چيزي جز دمكراسي، حقوق اساسي خود و حكومت قانون نمي خواستند از روز بعد آغاز شد. براندازي 28 مرداد نه تنها مانع از مجازات اين متهمان شد بلکه بازنشستگي آنان لغو و به مقامات مهم تازه منصوب شدند. سرلشکر گرزن فرمانده واحدهاي نظامي مستقر در جنوب کشور و علوي مقدم نخست رئيس شهرباني و سپس وزير کشور و سپهبد شد. سرلشکر کوپال از همقطاران رضا شاه براي نخستين بار در 1308 رئيس شهرباني شده بود.

 

علوي مقدم ـــــــــ كوپال ــــــــــــــ گرزن


2004م:19 ژوئيه 2004 يك داديار فدرال در جنوب آمريكا ( هوستون تكزاس ) مدير كمپاني تهيه ابزار و خدمات تاسيسات نفتي هاليبرتون را به حضور در برابر گراند ژوري منطقه جنوب آمريكا احضار كرد. مدير هاليبرتون بايد در برابر گراند ژوري توضيح دهد كه چرا يك واحد «آف شور» اين كمپاني درمناطق نفتي ايران سرگرم فعاليت شده است زيرا كه طبق قانون، كمپاني هاي امريكايي از كار كردن در ايران ممنوع شده اند.

پرونده هاليبرتون كه قبلا چني معاون بوش رئيس كل آن بود از سوي وزارت خزانه داري آمريكا به دادستاني كل اين كشور ارجاع شده است تا رسيدگي قضايي شود. اخيرا براي هاليبرتون پرونده گرانفروشي و پارتي بازي ( ارجاع كارهاي معروف به ترك مناقصه كه در عرف بازرگاني، مفهوم پارتي بازي دارد) تشكيل شده است.

خبر احضار مدير هاليبرتون به حضور در برابر گراند ژوري به موازات ساير خبرهاي مربوط به ايران در رسانه هاي آمريكا بزرگ شده بود.


1888م:ريموند چندلر Raymond Chandler داستان نويس آمريكايي كه دوست داشت فقط داستان پليسي و پرماجرا بنويسد 22 ژوئيه 1888 در شيكاگو به دنيا آمد و 71 سال عمر كرد. معروفترين داستان او كه به صورت فيلم سينمايي هم درآمده است « خدا حافظي طولاني » عنوان دارد. چندلر نمايشنامه هاي متعدد نيز نوشته ولي مهارت او در نگارش داستانهاي پليسي بوده و به همين لحاظ داستان نگاران آمريكا او را به رياست انجمن خود انتخاب كرده بودند.

 

ريموند چندلر

 

1802م:فرانسوا زاويا بيشا M. F. Xavier Bichat بافت شناس فرانسوي و بنيادگذار هيستولوژي (بافت شناسي) 22 ژوئيه سال 1802 در گذشت. وي موفق به طبقه بندي بافتها تا 21 نوع شد.«بيشا» كاري را آغاز كرد كه در طول قرون 19 و 20 تكميل شده است.

 

Bichat

 

1822م:22 ژوئيه زادروز دانشمند اتريشي گرگور مندلGregor Mendel است كه در 1822 به دنيا آمد . از مندل به عنوان پدر و بنياد گذار علوم ژنتيك نام برده مي شود. وي بود كه اصول وراثت را كشف كرد و قانون آن را نوشت كه بعد از او راهش ادامه يافته و هنوز تلاش پژوهشگران براي تكامل اين علوم ادامه دارد.

 

Gregor Mendel

 

1925م:گوستاو هرتزGustav Hertz فيزيكدان آلماني و برنده جايزه نوبل سال 1925 در روز چنين روزي در سال 1887 در هامبورگ به دنيا آمد و شصت سال از عمر خود را در آزمايشگاههاي فيزيك گذراند و قواعد جداسازي ايزوتوپها . مبادله انرژي ميان اتم و الكترون هنگام برخورد و ميزان انرژي از دست رفته ، يونيزاسيون گازها و ... را كشف كرد و نوشت . هرتز از سال 1945 تا 1954 در شوروي زندگي و در يك لابراتوار فيزيك اين كشور كار كرد. وي بسال 1975 درگذشت.

 

Gustav Hertz


1384م:روزنامه همشهري چاپ تهران در شماره سي ام تير ماه 1384 (21 ژوئيه 2005) خود در پي انتشارخبر «دادن امتياز انتشار مجله به محمد خاتمي رئيس جمهور وقت از سوي هيات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد)» مطلب زير را كه عينا با تيتر آن نقل مي شود چاپ كرده بود، كه يك توضيح توام با انتقاد است و اوضاع وقت كشور را منعكس مي كند كه لازم است در تاريخ ايرانيان بماند:

ـ « مقامات، نبايد در اولويت باشند

 

محمد خاتمي

 

2005م:«پال دوك» روزنامه نگار آمريكايي و از مدافعان امنيت و آزادي روزنامه نگاران در سطح جهان 19 ژوئيه 2005 در 78 سالگي از بيماري لوكيميا (سرطان خون) درگذشت. وي سالها در اسوشيتدپرس، وال استريت جرنال، شبكه تلويزيوني «ان بي سي» و ساير رسانه ها قلم زده بود و همزمان 21 سال در شبكه تلويزيون عمومي آمريكا (پي بي اس) برنامه هفتگي مستقل «واشينگتن ريويو» را اجرا مي كرد و خبرنگاران گمنام را به آن دعوت مي كرد تا نامدار شوند. خبرنگاراني كه براي شركت در اين برنامه، دوك مي كوشيد كه به چهار ميليون و ششصد هزار تن مخاطبان برنامه ثابت كند كه از روزنامه نگاران، اگر بيطرف باشند و تنها به خاطر روشن ساختن حقيقت بنويسند و حقايق را تبليغ كنند و طرف اين و آن را نگيرند اعضاي موثر و دوستدار جامعه هستند. دوك گفته است : « آزادي در يك جامعه وقتي تامين است دست روزنامه نگار در جستجو و به دست آوردن حقايق و انتشار آنها باز باشد و ترس و بيم نداشته باشد. وي سانسور مطالب رسانه هاي حرفه اي از روزنامه تا كتاب و عكس و فيلم را عملي بر ضد بشريت و خلاف اصول دمكراسي اعلام كرده است.

 

Paul Duke

 

1920م:آلماني ها كه ادامه استقرار تانكها و سربازان فرانسوي در فرانكفورت و ساير شهرهاي منطقه «روهر» احساسات ملي آنان شديدا بر انگيخته بود از 22 ژوئيه 1920 بار ديگر براي نشان دادن خشم خود ، در اين مناطق دست به اعتراض و نا آرامي زدند.

تانكها و سربازان فرانسوي ششم و هفتم آوريل 1920 وارد منطقه « روهر » شده بودند .

ورود اين نيرو به منطقه روهر در قراردادهاي ورساي كه به جنگ جهاني اول پايان داد پيش بيني نشده بود در همان روزها ( نيمه اول آوريل ) با اعتراض شديد مردم آلمان رو به رو شده بود و دست به نا آرامي و تظاهرات خياباني و سنگ پراني به سوي سربازان فرانسوي زده بودند كه از مراكش به آن منطقه منتقل شده بودند.

 

يك تانك ( مدل همان زمان ) و يك سرباز فرانسوي در يك خيابان فرانكفورت در1920


1917م:"الكساندر كرنسكي alexander kerensky " سياستمدار ميانه رو روسيه 22 ژوئيه سال 1917 نخست وزير اين کشور شد تا از انقلاب بزرگ روسها پيشگيري شود كه چنين نشد و انقلاب بلشويكي (توده اي) 3 ماه و 20 روز بعد روي داد.

انقلاب بلشويكي روسيه دنباله چند انقلاب ديگر است كه از آغاز سده 20 در آن كشور صورت گرفته بود از جمله انقلاب 1905 و انقلاب فوريه و مارس 1917 .

اين انقلابهاي عمدتا ريشه در فقر و بي توجهي دولت به تامين رفاه توده ها داشت كه جنگ ژاپن با روسيه در خاوردور و جنگ جهاني اول فقر و فلاكت توده هاي روس را افزايش داد. در جريان انقلابهاي فوريه و مارس 1917 كه سربازان فراري از ميدان جنگ و پاره اي ديگر از افراد ارتش و نيروي دريايي هم به كارگران پيوسته بودند تزار نيكلاي دوم را مجبور به تفويض اختيارات به يك دولت موقت كرد كه از دست اين دولت هم كاري برنيامد و مشكلات بيشتر شد . مردم به « دوما » دل بسته بودند كه اين مجلس هم نماينده واقعي مردم نبود .

 

alexander kerensky

 

2004م:برخي رسانه هاي امريكا 20 ژوئيه 2004 احضار چند 60 ساله به بالا را به زير پرچم به منظور اعزام به عراق خود منعكس و روزنامه ها در صفحات اول چاپ كرده بودند.

يكي از اين افراد ذخيره سالخورده چارلز هام 67 ساله است كه عكس او در صفحه اول چاپ شده بود. استخدام در ارتش در آمريكا مانند گذشته جاذب نيست و اين وضعيت از زمان جنگ كره به تدريج چشمگير شده است. برخي اصحاب نظر بر اين باورند كه اگر به خاطر دفاع از كشور باشد، آمريكاييان از ورود به ارتش دريغ نمي كنند كما اين كه در زمان جنگ سرد آماده هرگونه دفاع در برابر حمله احتمالي شوروي بودند ولي جنگهايي نظير درگيري در عراق را جنگ دفاعي نمي بينند؛ مگر اين كه كاملا برايشان توجيه شود. خلاف واقع بودن گزارشهايي كه جنگ عراق را برايشان توجيه كرده بود بيش از پيش آنان را از ورود به ارتش باز داشته است و در اين شرايط است كه دولت راهي جز احضار ذخيره ها در هر سني ندارد. آمريكا قانون نظام وظيفه اجباري ندارد.

 

Charles Ham

 

2004م:از بررسي و مقايسه اخبار واصله و منتشره در رسانه هاي آمريكا چنين بر مي آيد که اين رسانه ها در چند روز منتهي به 22 ژوئيه 2004 كوشيده بودند كه گزارش هاي مربوط به عراق را بزرگ نكنند . سياست تازه در حالي بوده است كه زد و خورد هاي عراق و انفجارهاي انتحاري افزايش چشمگير يافته است. هدف حملات تازه؛ مقامات دولت موقت ، ماموران پليس و موسسات دولتي عراق بوده اند و گروه خالد ابن وليد براي سر «اياد علاوي» نخست وزير موقت 200 هزار دينار اردني( 282 هزار دلار ) جايزه تعيين كرده است.

 

2007م:47 سال بعد از انتخاب بانو "باندرانيکهSirimavo Bandaranaike" به نخست وزيري سريلانکا، در انتخابات 19 ژوئيه 2007 كالج انتخاباتي هند - دومين كشور ميلياردي جهان - مركب از نمايندگان مجالس محلي و سراسري، بانو «پراتيبا پاتيل Pratibha Patil» هفتاد و دو ساله (متولد 1934 ميلادي) با 65 درصد آراء كالج برياست جمهوري انتخاب شد كه 21 ژوئيه انتخاب او تاييد و از 25 ژوئيه كار خود را آغاز کرد. وي كه نامزد حزب كنگره و احزاب چپ هند بود رقيب خود معاون رياست جمهوري (نامزد احزاب راستگرا) را شكست داد. پاتيل نخستين زني است كه رئيس جمهوري هند شده است. وي قبلا فرماندار ايالت 56 ميليوني راجستان واقع در شمال غربي هند بود. او از لحاظ حرفه، وكيل دادگستري و داراي فوق ليسانس حقوق از دانشگاه بمبئي است.بانو ژاتيل كه از فعالان حزب كنگره است سالها در هند نماينده پارلمان هاي محلي و ملي بود.

 

Pratibha Patil

 

1587: نخستين مهاجر نشين انگليسي در جزيره رونوك (Roanoke) در آمريكاي شمالي - در ساحل كاروليناي شمالي امروز - تاسيس شد كه بعدا همه مهاجران ناپديد شدند و هنوز معلوم نيست بر سر آنان چه آمد.

1739: ارتش عثماني در صربستان نيروهاي امپراتوري مقدس را كه به تشويق پاپ براي جلوگيري از سلطه تركهاي مسلمان بر سرزمين هاي مسيحي نشين وارد جنگ شده بودند شكست داد.

1798: شكست مصريان در منطقه اهرام از ارتش فرانسه به فرماندهي ناپلئون . با اين شکست , تسخير مصر به دست ناپلئون تکميل شد. همراهان ناپلئون سپس موفق به اکتشافات باستانشناسي مهمي در مصر شدند و کليد خواندن خط مصريان باستان را به دست آوردند.

1857: اجساد انگليسيها يي که چند روز پيش از اين به دست هنديان در منطقه "كاون پور" قتل عام شده بودند به چاه افکنده شد. اين يکي از بپاخيزي هاي بزرگ ضد استعماري جهان بشمار آمده است.

1901: مذاكرات انگلستان و ژاپن براي امضاي يك پيمان اتحاد در لندن آغاز شد . پس از عقد اين اتحاد ، انگليسي ها به تقويت نيروي دريايي ژاپن كمك كردند و به دست ژاپن ناوگان روسيه ( رقيب استعماري انگلستان ) در خاوردور نابود شد.

1943: ارتشهاي متفقين كه در سيسيل ايتاليا پياده شده بودند شهر پالرمو را تصرف كردند.

1987: در جريان جنگ عراق با ايران، از روزي چون امروز بدرقه كشتي هاي غيرنظامي - عمدتا نفتكش - كويت كه پرچم آمريكا را بر فراز خود بر افراشته بودند توسط ناوگان آمريكا در آبهاي خليج فارس آغاز شد. كشتي بازرگاني در هر كشوري كه ثبت شود پرچم همان كشور را حمل مي كند و مي توان كشتي را تجديد ثبت كرد تا پرچم كشور تازه را همراه داشته باشند و زير آن حركت كند و اين كشور مسئول حمايت از كشتي است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------