تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -3شهریور



1941م:با اين كه 26 ژوئن 1941 (پنجم تير 1320)، پنج روز پس از آغاز تعرض آلمان به خاك شوروي، دولت ايران بي طرفي كامل خود را در جنگ ميان آن دو كشور به دولت شوروي اعلام داشته بود و دولت مسكو از اين اقدام ايران سپاسگزاري كرده بود و رضا شاه دستور خروج آلماني ها يي را كه وجودشان در ايران لازم نبود داده بود، بامداد روزي چون امروز - 25 اوت درسال 1941 ميلادي برابر با سوم شهريور ماه 1320 خورشيدي - نيروهاي شوروي و انگلستان تعرض خود را آغاز کردند و از چند نقطه وارد ايران شدند. انگلستان مدتها بود كه مقدمات اين كار را آماده مي كرد و براي اين منظور از هند به عراق سرباز فرستاده بود و گروهي نظامي را هم به مرزهاي جنوب شرقي ايران گسيل داشته بود و مطبوعات لندن به انتقاد از رضا شاه دست زده بودند.

 

رضاشاه به توان دفاعي ارتش اطمينان داشت و باور نمي كرد كه در ميان نظاميان كساني پيدا شوند كه در لحظه دفاع، نيروها را مرخص كنند!!!


1332ش:سوم شهريور 1332 ، شش روز پس از براندازي 28 مرداد ، بازگرداندن افسران و مقاماتي را كه دكتر مصدق باز نشسته كرده بود بكار، توزيع مقامات كشوري و لشكري ميان دوستان زاهدي، دستگيري هواداران دكتر مصدق و بگير و ببندهاي ديگر ادامه داشت.

در اين روز آيت الله سيد محمد بهبهاني براي ديدار شاه به كاخ سعد آباد رفت ، زاهدي نشان تاج گرفت و عميدي نوري ناشر روزنامه «داد» كه در طول حكومت دكتر مصدق منتقد كارهاي او بود پاداش اين عمل خود را گرفت و معاون نخست وزير و سخنگوي دولت شد و صحبت از اين بود كه فردا به نظاميان يك درجه ترفيع داده مي شود.

در اين روز بازجوئي از سرهنگ ممتاز و سروان داور پناه و سروان فشاركي كه 25 مرداد كودتاي سرهنگ نصيري را خنثي كرده بودند ادامه يافت، و روزنامه هاي تهران به سالگرد اشغال نظامي ايران كه از رويدادهاي تاريخي مهم اين كشور است كوچكترين اشاره اي نكرده بودند.

اصحاب نظر در اين روز گفته بودند كه اقدام عجولانه حزب توده در پايين كشيدن مجسمه هاي شاه و پدرش در ميدانهاي تهران و شهر هاي ديگر پس از خروج شاه از كشور مردم را نگران و دلسرد كرده بود زيرا ايرانيان به دليل فرهنگ و تمدن خاص خود اموري چون تغيير نام خيابانها و پايين كشيدن مجسمه ها را نمي پسندند و اين كارها در آنان واكنش منفي به وجود مي آورد.

 

يكي از مجسمه هايي كه 26 مرداد در تهران پايين كشيده شد

 

1952م:دكتر مصدق رئيس وقت دولت ايران در اوت 1952 (امرداد 1331) ضمن انتقاد از تاليف كتاب تاريخ درسي دوره دوم دبيرستانهاي ايران و استعماري خواندن آن گفت: چرا بايد در اين كتاب عكسي بزرگ از تجمع ناوگان انگلستان چاپ شود و نوجوانان ما با ديدن آن از دولت لندن احساس واهمه كنند. اين عكس و زير نويس آن (بخشي از كشتي هاي جنگي انگلستان!)؛ به خواست، فشار و رشوه خارجي چاپ شده است. اين ناوگان براي يك بار و آن هم انجام مانور اجتماع كرده بود و «عكس» مربوط به آن بوده است، نه موضوع درس. آيا بزرگ كردن استعمارگر خيانت نيست؟.

55 سال بعد در همان ماه (اوت سال 2007) ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه عينا همين كلام را تكرار كرد و گفت كه منفي نشان دادن چهره روسيه در دوران شوروي در كتاب هاي درسي تاريخ در مدارس ما در سالهاي پس از فروپاشي به خواست خارجيان صورت گرفته و مولفان به خاطر اين كار از كمك مالي آن خارجيان برخوردار بوده اند! (مشروح اظهارات پوتين در نشريه انگليسي «اينديپندنت» آمده است). مصدق و پوتين هر دو دستور تجديد نظر در متون اين كتابها را دادند ولي در ايران، پس از براندازي 28 امرداد1332، كتاب درسي تاريخ با عكس ناوگان انگلستان دوباره رايج شد و تا دهه 1340 توزيع و تدريس مي شد!.

 

مصدق (1952) - پوتين(2007)


1341ش:سوم شهريور ماه 1341 ليندن جانسون معاون جان اف. كندي رئيس جمهوري ليبرال وقت آمريكا وارد تهران شد و با شاه و مقامات ايران مذاكره كرد. شش ماه بعد از اين روز، طرح هاي شش گانه معروف به انقلاب سفيد به رفراندوم گذارده شد و اعلام گرديد كه به تصويب رسيده است. بانوان نيز براي نخستين بار در اين رفراندوم كه ششم بهمن ماه سال 1341 (ژانويه 1963) برگزار شد شركت كردند.

انقلاب سفيد كه به اندرز دولت وقت واشنگتن در ايران به اجرا درآمد از جمله شامل اصلاحات ارضي، مشاركت كارگران در سود كارخانه ها، مشاركت بانوان درانتخابات و احراز مقام هاي دولتي بود. دولت واشنگتن در باطن مي خواست كه ايران در همسايگي شوروي، در اجراي الگوي ديگري موفق شود.

 

ليندن جانسون


1900م:"فردريك ويلهلم نيچه Nietzsche " بيست و پنجم اوت سال 1900 در 56 سالگي درگذشت. "نيچه" فيلسوف آلماني و نويسنده كتابهاي "تولد تراژدي"، "چنين گفت زرتشت" و "آن سوي خوب و بد" تمدن بورژوازي غرب را رد كرد و آن را منحط خواند. وي كه يك موراليست بود فرضيه انسانهاي توانا (سوپرمن) را مطرح ساخت كه بعدا مورد توجه نازيهاي آلمان قرار گرفت و به آن استناد مي كردند. اين عقيده با جزيي تفاوت (تبديل سوپر من ها به اليت هاي يك جامعه) اخيرا هواداران فراوان به دست آورده و هر «اليت» مي كوشد كه ناپلئون و بيسمارك و چرچيل وطن خود شود.

 

نيچه (Nietzsche)

 

1984م:ترومن كاپت Truman Capote داستان نويس پركار آمريكايي 25 اوت سال 1984 در خانه اش در لس آنجلس در گذشت. وي در نيوارلئان ايالت لوئيزيانا به دنيا آمده بود و نخستين داستان خود را كه باعث شهرت او شد تحت عنوان «صداهاي ديگر» در 23 سالگي منتشر ساخت كه در آن خواسته است بگويد كه بايد به حرف جوانان و نوجوانان هم گوش كرد. شهرت اين داستان به قدري است كه در پي انتشار آن، بسياري از روزنامه ها و مجله ها ستون هاي نامه ها و نظرهاي نوجوانان را تحت همين عنوان و يا عنوان مترادف آن «صداهاي تازه» داير كرده اند.

داستانهاي معروف ديگر او عبارتند از: صبحانه در تيفاني كه به صورت فيلم سينمايي هم درآمده است، قتل(in cold blood)، بي گناهان، خانه گلها، رنگ محلي و ... و همچنين چندين مجموعه داستان كوتاه و چند سفرنامه با زمينه انتقادي.

 

کاپت


1530م:25 اوت 1530 ايوان چهارم (معروف به ايوان مخوف) كه روسيه را يكپارچه و خود را تزار آن خواند به دنيا آمد. نخستين تزار روسيه 54 سال عمر كرد. پيش از او بسياري از نقاط روسيه امروز در كنترل مغولها و تاتارها بود. مورخان ايوان چهارم را "تزار يکم" مي نويسند.

 

زادروز تزار يکم


1959م:25 اوت سال 1959 نهرو ارتش هند را آماده جنگ با چين كرد كه در مناطق مرزي اختلاف ارضي داشتند. چين كه نمي خواست هند به امريكا نزديك شود، آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كرد، ولي هند به تمركز قوا در مرزهاي چين ادامه داد و نيروهاي هندي در بيستم اكتبر 3 سال بعد (1962) بر ضد چين دست به تعرض زدند كه چين شش روز بعد با استفاده از فرصتي كه بحران موشكي كوبا و معاوضه شوروي و امريكا برايش فراهم آورده بود، دست به حمله متقابل زد و ارتش هند را تار و مار كرد و مناطقي در شمال شرقي و شمال غربي اين كشو را تصرف و واحدهاي متعدد هندي را اسير كرد. اين سريعترين و شديدترين حمله نظامي در مناطق كوهستاني در دو قرن اخير به شمار مي آيد.

اختلاف دو كشور بر سر اين مسائل مرزي و اراضي كه نيروهاي چين در سال 1962 تصرف كردند هنوز کم و بيش ادامه دارد، گو اين كه در سالهاي اخير مناسبات دو كشور بهتر و عادي شده است و سران دولتهاي چين و هند از پايتخت هاي يکديگر ديدار کرده و به گفتگو نشسته اند.

 

1906م:بيست و پنجم اوت سال 1906 در اقامتگاه «پيوتر آركادويچ ستولي پين Stolypin» نخست وزير وقت روسيه در سن پترزبورگ انفجار عمدي شديدي روي داد كه ضمن آن 28 تن از جمله دختر وي كشته شدند. در اين انفجار كه يك توطئه به منظور قتل «ستولي پين» بود 33 تن از جمله خود او نيز مجروح شدند. وي تا سال 1911 نخست وزير روسيه بود و 31 اوت سال 1907 در پترزبورگ با دولت انگلستان قرارداد تقسيم ايران را كه قدمت وطن ما از هر دو كشور بيشتر بوده است امضاء كرد كه شرم آور ترين قرارداد قرن 20 عنوان داده شده است. اين قرارداد با واسطه گري فرانسه آماده شده بود.

"ستولي پين" در حساسترين سالهاي تاريخ روسيه، نخست وزير آن بود. وي با تشكيل مجلس روسيه (دوما) و سپس بستن آن و نيز دادن اراضي كشاورزي به سرفهاي سابق (كشاورزان آزاد شده)، ولي بعدا خودداري از دادن اسناد اين زمين ها براي خود دشمنان فراوان ساخته بود به گونه اي كه بالاخره تزار نيكلاي دوم هم شكيبابي اش را از كارهاي ضد و نقيض او ازدست داد. ستولي پين در سال 1911 در اپراي «كي اف» در اوكراين در حضور تزار با دو گلوله ترور شد و قاتل او يك عامل پليس روسيه بود. نوشته اند كه تزار، از قبل از توطئه قتل نخست وزير 49 ساله اش آگاه بود!.

 

Stolypin

 

1940م:بمباران لندن توسط نيروي هوايي آلمان (لوفت وافه) از 25 اوت 1940 بيست و چهار ساعته شد. تا مدتها، هواپيما هاي آلمان يكه تاز آسمان انگلستان بودند و آسيب هاي فراوان به لندن و شهرهاي ديگر وارد ساختند. اين حملات هوايي "بليتز" ناميده شده اند.

 

بمباران 24 ساعته لندن

 

1967م:25 اوت سال 1967 در آرلينگتون (ديوار به ديوار شهر واشنگتن) جورج لينكلن راكول g.l. rockwell رهبر حزب نازي ايالات متحده موسوم به حزب ناسيونال سوسياليست ترور شد. قاتل او يك عضو اين حزب بود كه به دليل داشتن عقايدي متفاوت و افراطي اخراج شده بود. اين فرد عقيده داشت كه ميان سفيد پوستان هم بايد تفاوت قائل شد و قبول كرد كه سفيد پوستان تيره رنگ متفاوت از سفيد پوستان با رنگ پوست روشن و لطيف و آبي چشمها هستند!.

 

جورج لينكلن راكول


1609: گاليله تلسكوپ خود را به نمايندگان مجلس "ونيز" ارائه كرد و طرز كار آن را به نمايش گذارد.

1718: صدها مهاجر فرانسوي وارد لوئيز يانا( جنوب ايالات متحده امروز ) شدند و شهر بندري "نيوارليان" را بناء نهادند. لوئيز يانا كه از نام لوئي پادشاه فرانسه گرفته شده به سراسر مناطق مركزي ايالات متحده امروز از شمال تا جنوب اطلاق مي شد كه از متصرفات فرانسه بود و قرن بعد ناپلئون آن را به دولت واشنگتن فروخت.

1913: رئيس جمهوري وقت مكزيك دستور اخراج آمريكاييان از آن كشور صادر كرد و در يك اقدام متقابل ، رئيس جمهوري آمريكا هم مكزيك را تحريم اقتصادي كرد.

1914: نيروهاي آلمان شهر بروكسل را تصرف كردند.

1919: نخستين سرويس منظم هوايي ميان پاريس و لندن آغاز بكار كرد.

1933: نخستين ميثاق بين المللي تنظيم و تثبيت معاملات گندم امضاء شد.

1937: ژاپن بنادر چين را محاصره و رفت و آمد كشتي ها را به آنجا ممنوع ساخت.

1944: شهر پاريس از تصرف نيروهاي آلمان خارج شد.

1973: براي نخستين بار در امر پزشكي از «كت اسكن CAT scan» استفاده شد.

1996: «اگون كرنتس egon krenz» آخرين رهبر آلمان شرقي كه راه را براي وحدت آلمان هموار كرده بود به يك جرم دولتي سابق به شش سال زندان محكوم شد!!.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------