تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 29فروردین



331م:18 آوريل سال 331 ميلادي شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساساني وقت پس از سركوب شورشيان عرب در بحرين ، كه در ايام طفوليت او از صحراي عربستان به اين جزيره مهاجرت كرده بودند، دستور داد كه هزاران تن از آنان به روستاهاي دوردست كرمان و مكران (جنوب بلوچستان امروز و غرب رود سند) تبعيد شوند.

 

شاپور دوم (ذوالاکتاف)

 

 

1357م:18 آوريل 1978 (سي ام فروردين سال 1357 هجري خورشيدي) و درپي انتقاد محافل خارجي از اين كه چرا شاه يك حزب دولتي در ايران به وجود آورده (و در طول تاريخ سابقه نداشته كه يك پادشاه «حزب» تاسيس كند) و نيز با توجه به تظاهرات نوروز آن سال در شهرهاي مختلف كشور؛ در حزب رستاخيز چند جناح به وجود آمد. هماهنگ كننده «جناح پيشرو» عبدالمجيد مجيدي بود و سخنگويي «جناح سازنده» را هوشنگ انصاري برعهده گرفته بود.

 

 

انصاري

 

 

1521م:18 آوريل 1521 «نشست ورمز» مارتين لوتر كشيش آلماني را كه دست به انجام اصلاحات در مسيحيت زده بود مورد تحقيق قرارداد و در اين جلسه پرسشهاي متعدد از او بعمل آمد و از او خواسته شد كه درستي نظراتش را اثبات كند.

 

لوتر

 

1906م: 18آوريل 1906 تئودور روزولت رئيس جمهور وقت آمريكا روش افشاگري روزنامه هاي آن زمان كه تلاش خود را تنها متوجه صاحبان كمپاني ها و بازرگانان و بانكها كرده بودند و به پر و پاي آنان مي پيچيدند «ماك ريكينگMuckraking» ناميد و گفت: افشاگري، وظيفه روزنامه نگار است كه اصلاحيه اول قانون اساسي ما دست او را باز گذارده است

 

تئودور روزولت

 

 

980م:18 آوريل سال 680 ميلادي (ماه رجب سال 60 در تقويم هجري قمري) معاويه موسس سلسله امویان در 78 سالگي درگذشت و پسرش يزيد برجايش نشست. معاويه كه دمشق را پايتخت قرار داده بود از سال 661 تا سال 680 ميلادي حكومت كرده بود.

 

1906م:18 آوريل سال 1906 يك زلزله بسيار شديد و متعاقب آن حريق، سه چهارم شهر سانفرانسيسكو را ويران و با خاك يكسان ساخت و با اين كه در آن زمان اين شهر جمعيت امروز را نداشت 700 تا چهار هزار تن كشته شدند. در ميان اين مقتولين 275 تن از زندانيان شهر بودند كه در ساختمان زندان كشته شدند.

 

منظره گوشه اي از شهر پس از وقوع زلزله که با خاک يکسان شده است

 

 

1941م:الكساندروس كوریزیس Alexandros Koryzis نخست يونان 18 اپریل 1941 درآستانه افتادن شهر آتن به دست نیروهای هیتلر خودكشي كرد. ارتش آلمان ششم آوریل از دو سوی ـ بلغارستان و یوگوسلاوی ـ یونان را مورد حمله قرارداده بود. یوگوسلاوی به تصرف آلمان درآمده بود و بلغارستان متحد هیتلر بود. قبلا ایتالیا ـ متحد آلمان ـ پس از تصرف آلبانی، قلمرو یونان را مورد تعرض قرارداده بود تا امپراتوری روم باستان را احیاء کند که با مقاومت سخت یونانیان رو به رو شده بود.

الكساندروس كوریزیس

 

1943م:هجدهم آوريل سال 1943 درياسالار ژاپني «ياماموتو» طراح حمله به ناوگان آمريكا در «پرل هاربور» كه خود تحصيلكرده آمريكا بود در جريان سركشي به پايگاههاي ژاپن در منطقه جزاير سليمان بر اثر سقوط هواپيما كشته شد.

 

ياماموتو

 

 

1983م:آ18وريل 1983 بر اثر يك انفجار انتحاري، قسمتي از ساختمان سفارت آمريكا درشهر بيروت پايتخت لبنان ويران شد و 63 تن كشته و شماري نيز مجروح شدند. تنها هشت تن از مقتولان، از اتباع آمريكا بودند. مواد منفجره در خودرو قرار داده شده بود كه در حال حركت، در مجاورت ساختمان سفارت منفجر شد و خرابي و تلفات به بار آورد.

 

ساختمان سفارت پس از انفجار

 

2005م:در آوريل 2005 و در سالروز فتح نظامي عراق توسط آمريكا، نماينده عراق در سازمان ملل از اين سازمان خواسته بود كه تحريمهاي 14 ساله و محدوديت اقتصادي اين كشور (دو سال تمام تا آن روز، پس از سقوط دولت صدام) برداشته شود!.

 

1663: عثماني به اتريش اعلان جنگ داد.

 

1817: جورج هنري لوز نويسنده فلسفي نگار انگلستان به دنيا آمد.

 

1902: دانمارك به عنوان نخستين كشور، انگشت نگاري را به منظور تشخيص هويت بكار گرفت.

 

1923: لهستان قسمتي از ليتواني را تصرف و ضميمه خود كرد.

 

1941: الكساندر كورسيس نخست يونان كه كشور او مورد حمله آلمان قرار گرفته و درآستانه سقوط بود خود كشي كرد و چند روز بعد اعضاي كابينه يونان مركز دولت را از آتن به جزيره كرت منتقل كردند.

 

1954: جمال عبدالناصر كه يك ناسيوناليست عرب بود نخست وزير مصر شد.

 

1986: «مارسل داسو» سازنده جت ميراژ براي فرانسه در 94 سالگي درگذشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------