تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 27فروردین



465قبل ازمیلاد:اردشیر یکم (به نوشته مورخان یونانی؛ اردشیر درازدست) که بر جای پدر نشسته و شاه ایران شده بود نیمه اپریل سال 465 پيش از ميلاد تصمیم گرفت كه تخت جمشيد پايتخت اول ايران (شاه نشين) باشد. (مورخان يونان باستان تخت جمشید را در جهان به «پرسپوليس» معروف ساخته اند).

 

روزي كه تخت جمشيد پايتخت ايران اعلام شد


1613م:16 آوريل 1613 ميلادي در اصفهان مذاكرات صلح ايران و عثماني با امضاي يك قرارداد به پايان رسيد. طبق اين قرارداد كه در پي يك رشته جنگهاي سه ساله امضاء شد، دولت عثماني از همه دعاوي خود در قفقاز دست كشيد. ا

 

1598م:گنجعلي خان كه ازجانب شاه عباس حكمران خطه كرمان شده بود دربازار اين شهر باني گرمابه عمومي بزرگ و جالبي شد كه 16 آوريل سال 1598 ميلادي گشايش يافت. اين گرمابه پس از قرنها فعاليت به صورت حمام عمومي، از دهه هفتم قرن 20 به صورت يك موزه در آمده كه با بازديد از آن مي توان طرز كار گرمابه هاي سنتي ايران از جمله كيسه كشي، مشت و مال و نيز رخت كن و ... را مجسم كرد.

 

1859م:16 آوريل الكسيس توكويل انديشمند ليبرال، تاريخدان و نويسنده فرانسوي 16 آوريل سال 1859 در 54 سالگي درگذشت. توكويل عميقاً هوادار آزادي فرد بود و از احتمال اين كه «اكثريت» به استبداد و ستمگري و زورگويي بپردازد نگران بود. او كه زماني وزير امور خارجه فرانسه بود تأليفات متعدد از جمله «دمكراسي آمريكا» و «نظام سابق و انقلاب»دارد.

 

الكسيس توكويل

 

1820م:كورتيوس Georg Curtius زبانشناس آلماني كه در زمينه زبانهاي كلاسيك و ريشه زبانهاي اروپايي و واژه هايي كه از يوناني و لاتين گرفته اند بررسي فراوان كرده و نتيجه كار خود را به صورت چند كتاب و رساله منتشر ساخته است 16 آوريل 1820 به دنيا آمد و در 1885 درگذشت.

 

1844م:16 آوريل زادروز آناتول فرانس نويسنده معروف فرانسوي است كه در سال 1844 متولد و بسال 1924 فوت شد. وي برنده جايزه نوبل ادبيات سال 1921 است.

 

كاواباتا  آناتول فرانس  كورتيوس

 

1975م:«خمر روژ» پس از پنج سال جنگ، ظرف دو روز (16 و 17 آوريل سال1975) بر كامبوج مسلط شد. تصرف شهر پنوم پن پايتخت كامبوج 17 آوريل تكميل شد. لون نول رئيس دولت كامبوج كه از سوي آمريكا حمايت مي شد قبلا فرار كرده بود. خود وي نيز با كودتا برسر كار آمده بود.

 

2003م:«سي . جي. چيورز» 15 آوريل 2003 از عراق به نيويورك تايمز گزارش داده بود كه در منطقه كركوك، كردها به بيرون راندن عرب ها از آن منطقه دست زده و خانه و مساكن آنان را اشغال مي كنند و گفته اند كه عربها بايد مناطق كردنشين را ترك گويند. اين روزنامه نگار كه با طرفين اختلاف (كردها و عربها) گفت و شنود كرده نوشته بود: كردهايي كه عربها را بيرون مي كنند مدعي هستند كه دولت آمريكا با اين عمل آنان موافقت دارد.

 

روزي که خمر روژ بر كامبوج مسلط شد


1529: « لوئي دو بركوين » فرانسوي كه گناهش تنها اين بود كه قسمتي از عقايد لوتر باني مذهب پروتستان را از زبان آلماني به فرانسه ترجمه كرده بود به جرم ارتداد به اعدام محكوم و آتش زده شد.

 

1850: « هربرت باكستر آدامز» تاريخدان آمريكايي و موسس انجمن آمريكايي تاريخ به دنيا آمد.

1818: سناي امريكا طرح غيرمسلح بودن مرزهاي كانادا و ايالات متحده را كه به قانون « راش ــ بيگوت » معروف است از تصويب گذراند.

1922: دولت آلمان برغم مخالفت انگلستان و فرانسه نظام كمونيستي روسيه را برسميت شناخت.دوكشور پيمان كاملة الوداد امضاء كردند و از دعاوي مالي نسبت به يكديگر صرف نظر كردند.

1938: دولت انگلستان ضميمه شدن اتيوپي به ايتاليا را پذيرفت.

1945: حمله زميني ارتش شوروي به شهر برلين پايتخت رايش سوم آغاز شد و دوهفته بعد آن را به تصرف خود در آورد.

1946: آمريكا نخستين موشك « وي ــ 2 » را كه از آلمان به دست آورده بود در منطقه « وايت سند»آزمايش كرد.

1948: سازمان همكاري هاي اقتصادي اروپا ( اي. اي . سي ) تشكيل شد.

1962: دولت برزيل برخي از موسسات بازرگاني و مالي آمريكايي را در آن كشور ملي كرد.

1992: دكتر نجيب الله از رياست دولت افغانستان كناره گيري كرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------