تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -19بهمن



 

 

1265م:هولاگوخان، ايلخان متصرفات مغولان در آسياي غربي و از جمله ايران هشتم فوريه 1265 ميلادي (19 بهمن ماه) در 48 سالگي درگذشت و در جزيره كبود واقع در درياچه اروميه دفن شد. [اعراب «هُلاكو» مي نويسند زيرا كه حرف «گ» ندارند]. وي كه نوه چنگيز و برادر قوبيلاي قاآن (خان بزرگتر مغولان و خاقان چين) بود در طول ايلخاني خود، بين النهرين، سوريه و قسمتهاي ديگري از آناتولي را تصرف كرد، شهر بغداد را در دهم فوريه 1258 و شهر دمشق را در يكم مارس 1260 ميلادي تصرف، قتل عام و ويران ساخت و به خلافت «اسمي» عباسيان [در بغداد] و حكومت ايّوبيان [برسوريه] پايان داد، ولي ارتش او در سوم سپتامبر 1260 در ناحيه «عين جالوت» از نيروهاي سلطان مصر (از دودمان مملوك) شكست خورد و فلسطين و بيشتر سوريه را ازدست داد و به شرق فرات عقب نشست. هولاگو (هُلاكو) كه مادرش مسيحي نسطوري و زنش [دوقوز خاتون] نيز عیسوی بود از حمايت مسيحيان منطقه و اروپا برخوردار بود و با سلاطين دیار فرنگ و پاپ مكاتبه داشت. برخي از مورخان، وي را ضد مسلم نوشته اند. هلاكو پس از انتصاب به سمت ايلخان آسياي غربي، ايرانيان «لُر ـ بختياري» را كه دربرابرش ايستاده بودند شكست داده بود و پيروان حسن صباح (فدائيان) را با تصرف و انهدام دژهای کوهستانی شان از میان برداشته بود.

 

تصوير هلاکوخان (هولاگو) و زنش دوقوزخاتون

 

1627م:هشتم فوريه سال 1627 بانو «نورجهان» همسر ايراني جهانگيرشاه امپراتور گوركاني هند كودتاي ژنرال محبت خان فرمانده پادگان دهلي را برضد شوهرش سركوب و توطئه گران را به بند كشيد. هنگام كودتا، جهانگيرشاه در بستر بيماري بود و ژنرال محبت خان در نظر داشت كه پس از پيروزي كودتا، «خرّم» پسر نابيناي شاه را بر تخت بنشاند و خود، عملا صاحب اختيار هند شود؛ حال آن كه «اورنگ زيب» پسر ديگر جهانگيرشاه شايستگي بيشتري داشت و با فساد و خودسري دولتمردان مخالف بود.

جهانگيرشاه بسال 1605 پس از درگذشت پدرش اكبرشاه بر جاي او نشسته بود و چهار پسر به نام هاي خرّم، خسرو ، دارا شكوه ، و اورنگ زيب داشت. نورجهان كه نام او قبلا «نورالنساء» بود همسر دوم جهانگيرشاه بود. از علاقه جهانگير شاه نسبت به همسر ايراني اش با وجود دو شكست نظامي از ايران در دهه 1620 در منطقه قندهار كاسته نشده بود و پدر او را هم به وزارت منصوب و از كمك به گسترش فرهنگ، هنر و ادب ايراني در هند فرو گزار نكرده بود.

جهانگير شاه كه از اواخر سال 1626 ميلادي بيمار و بستري شده بود 28 اكتبر 1627 درگذشت. پيش از بيماري او هم، امور كشور عملا در دست نورجهان بود، زيرا جهانگيرشاه به علم و هنر و ادب بيش از سياست علاقه داشت.

«توماس رو Thomas Roe» انگليسي در خاطرات خود از اقامت در هند نوشته است كه به سبب بي علاقگي جهانگيرشاه به امور سياست، در بيشتر سالهاي سلطنت او، زمام امور هند عملا در دست همسرش بانو «نورجهان» دختر اعتمادالدوله ايراني بود كه زني باهوش و جسور بود و اطلاعات منطقه اي و تاريخي فراوان داشت. به نوشته توماس رو ، جهانگيرشاه پژوهشهاي علمي و بحث و همنشيني با دانشمندان و اديبان را بر كار سياست ترجيح مي داد. يك نمايشگاه بزرگ مينياتور و يك هزار و 400 نقاشي ترسيم شده بر پرده داشت. زبان دربار او «فارسي» بود و شاعران فارسي گو بيش از شاعران هندي به آنجا رفت و آمد داشتند. نورجهان تعمدا از داخل حرمسرا حكومت مي كرد؛ زيراکه نمي خواست مقامات اداري به او دسترسي داشته باشند، چاپلوسي کنند، دروغ بگويند و نظر اورا تغيير دهند . او حتي احكام اعدام را از جانب شوهرش امضاء مي كرد. نورجهان از همان نخستين روز ازدواج با جهانگيرشاه، کار اندرزدادن به او را آغاز كرده بود.

 

جهانگيرشاه که تصوير نورجهان را به دست دارد

 

1908م:هشتم فوريه سال 1908 (19 بهمن) دولت روسیه در پي دادن اخطار به دولت عثماني (تركيه) كه نيروهايش را از مرز ايران باز گرداند به اعزام واحدهاي تازه نفس به مرزهاي عثماني دست زد. دولت مسكو در اخطاريه خود به دولت استانبول به جاي بردن نام ايران نوشته بود: «منطقه تحت نفوذ اعليحضرت تزار همه روسيه»!. اين هشدار يك سال و پنج ماه و هشت روز پس از امضاي سازشنامه مورخ 31 اوت 1907 انگلستان و روسيه معروف به معاهده سن پترزبورگ مبني بر تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ ميان اين دو قدرت اروپايي به عثمانی داده شده بود.

 

1348ش:دولت عراق [دولت حزب بعث] نوزدهم بهمن 1348 (هشتم فوريه 1970) ضمن صدور اعلاميه اي شديداللحن دولت وقت ايران را متهم كرد كه در توطئه كودتاي عراق كه سركوب شده بود به آمريكا كمك كرده و در تحريك كردها برضد دولت بغداد ابزار سياست آمريكا شده و آمريكا از طريق ايران پول و اسلحه به كردهاي عراق مي رساند. دولت ايران پاسخي صريح به اين اعتراض دولت عراق نداد. دولت عراق در همین سال با کردهای این کشور به توافق رسید و به آنان امتیازهایی داد تا شاید از تحریک خارجی بکاهد. دولت بغداد بعدا از اجرای توافقنامه سر باز زد و درگیری با کردها ازسرگرفته شد که از 1974 شدت گرفت. در این درگیری دوباره، آمریکا و ایران ایفای نقش سابق را ازسرگرفتند و همچنین اعتراض های مجدد دولت بغداد.

مندرجات كتاب خاطرات هنري كيسينجر مقام وقت دولت آمريكا که دو دهه بعد انتشار یافت نشان داد که اعتراض فوریه 1970 و اعتراض های بعدی دولت عراق بي مورد نبود. طبق خاطرات کيسينجر، دولت ايران كمكهاي آمريكارا به كردهاي عراقي كه با دولت اين كشور در حال جنگ بودند منتقل می کرد، رابط دو طرف بود و بعدا به مصطفي بارزاني اجازه داده بود كه در ايران سكونت و از اينجا مبارزه و ضدیّت با حكومت بغداد را رهبري كند.

اين رويداد شباهت معکوسي به مبادله اعتراضيه هاي شوروي و ايران نسبت به يکديگر در سال 1326 (سوم فوریه 1948) داشت. دولت مسكو اعتراض كرده بود كه چرا ايران بر خلاف قراداد 1921 رفتار كرده و با مساعي آمريكا بر ضد شوروي همكاري مي كند و دولت ايران در پاسخ 14 بهمن ماه سال 1326 خود به اعتراض دولت مسكو متقابلا به اين دولت اعتراض كرده بود كه چرا مصطفي بارزاني را كه همدست تجزيه طلبان ايران [قاضی محمد] بوده پناه داده است.


1823م:بانو «آن رادكليف (وارد) Ann Radcliffe Ward» داستان نويس معروف هفتم فوريه 1823 چشم ازجهان فروبست. وي که 59 سال عمر كرد، نهم جولاي 1764 به دنيا آمده و بيش از ده داستان ترس آور و نيز روماتيك نوشت كه كار او رومانتيک نويسي او سرخط براي زناني شده است كه در دو قرن اخير داستان نوشته اند. H0race Walpole بود که نوشتن داستانهاي ترس اور و اصطلاحا گوتيک را در قرن هجدهم باب کرد.

نگارش بانو آن رادکليف روان و محاوره اي است. داستان را بدون توجه به روش علمي كتاب نويسي، از جايي شروع و به جاي ديگر ختم مي كند. توجه او معطوف به امور روزمره شخصيت هاي دادستان است تا نتيجه گيري از آن.

داستانهاي معروف او عبارتند از: رمانس جنگل، قصرهاي اتلين، كار مرموز آدولفو، روزهاي زندگي (سفرنامه)، و «ايتاليايي» كه داستان اخيررا يك شاهكار ادبي خوانده اند.

 

1587م:هشتم فوريه سال 1587، هشت روز پس از امضاي حكم اعدام ماري استيوارت Mary stuart= Mary Stewart ملكه اسكاتلند از سوي اليزابت يكم ملكه انگلستان (اينگلند)، وي گردن زده شد. انگليسي ها ملكه اسكاتلند را متهم كرده بودند كه مخفيانه از پادشاه اسپانيا خواسته بود كه به انگلستان لشكر بكشد و اين سرزمين را تصرف كند. ماری که خویشاوند الیزابت یکم بود همچنین متهم شده بود که برای قتل الیزابت و ضمیمه اسکاتلند ساختن اینگلند توطئه طرح کرده بود. در آن زمان اسكاتلند استقلال داشت و در لحظه گردن زده شدن ماری، پسر او پادشاه اسکاتلند بود. ملكه ماري پس از ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود و بعداز فوت شوهر حاضر به دست کشیدن از این مذهب که انگلیسی ها با آن مخالفت داشتند نشده بود. ماری هنگام اعدام 41 ساله بود.

 

Mary Stewart; Qween of Scots

 

1862م:هشتم فوريه سال 1862 و در جريان جنگهاي داخلي آمريكا، نخستين ناو توپدار ـ زره دار جهان متعلق به كنفدراسيون آمریکا (ايالات جنوبي) اولین ماموريت جنگی خودرا آغاز كرد و در دهانه خليج «چساپيك»، در محلي كه اينك بزرگترين پايگاه دريايي آمریکا قرار گرفته است ـ نورفك ويرجينيا ـ كشتي هاي جنگي فدراسيون آمریکا (ايالات شمالي) را گلوله باران کرد و به آتش كشيد، بدون اين كه آسيب ببيند. ملوانان فدراسيون در اين روز براي نخستين بار با ناوي رو به رو شده بودند كه شبيه لاك پشت بود و گلوله توپ بر آن كارگر نمي افتاد.

اين كشتي كه «مريماك» نام داشت و بعدا به «ويرجينيا» تغيير نام داد مدتها يكه تاز ميدان بود تا اين كه شمالي ها با کمک یک مهندس سوئدی زره داري مشابه آن به نام «مانيتور» ساختند و اين دو «زره دار» آن قدر يكديگر را كوبيدند كه هر دو آسيب ديدند و از ميان رفتند. مريماك که در سال 1861 (150 سال پیش) ساخته شده بود ظاهري شبيه زيردريايي هاي امروز داشت كه در سطح آب عمل مي كرد. شرح عملیات مریماک و نبرد آن با مانیتور فصلی از تاریخ نظامی جهان را تشکیل می دهد.

ساخت مانيتور اين اصل را به دست داده است كه «جنگ و يا حالت آمادگي دفاعی یک ملّت» باعث تكميل جنگ افزارها و پيدايش سلاحهاي تازه و تاكتيك هاي نوین مي شود. در پي موفق بودن مريماك و مانيتور ساير كشور ها دست به ساختن ناو رزهدار زدند.

طرح زره دار مريماك كه پس از150 سال بارديگر مدل آن مورد توجه قرار گرفته و قرار است ناوهاي جنگي به اين شكل ـ همانند تانك ـ ساخته شوند


1904م:سحرگاه هشتم فوريه سال 1904 (نهم فوريه به وقت محلي - خاور دور)، بدون صدور اعلان جنگ، ناوگان ژاپن که با کمک انگلستان نوسازی شده بود به ناوگان روسيه در پورت آرتور (لوشون Lushun) حمله غافلگيرانه برد ـ درست همانند حمله اي كه 37 سال بعد به پرل هاربور Pearl Harbor كرد. ناآرامی و تظاهرات در سن پترزبورگ این فرصت را به ژاپنی ها داده بود که روسیه را در خاور دور مورد تعرض نظامی قراردهند. با اين حمله، ناوگان روسيه در خاور دور درهم كوبيده شد و ژاپني ها با تصرف پورت آرتور، به سيبري نيز دست اندازي كردند و در قلمرو روسيه دست به پيشروي زدند. جنگ ژاپن و روسيه كه تا سال 1905 طول كشيد و به شکست روسيه انجامید تظاهرات خیابانی ناراضیان روس را به یک رشته انقلاب پیاپی تبدیل کرد كه بالاخره به اضمحلال نظام سلطنتي اين كشور انجاميد. لوشون واقع در دماغه شبه جزيره ليائودونگ Liaodong چين است که روس ها به عنوان يکي از قدرت هاي وقت در آنجا مستقر شده بودند. در آن زمان، قدرت هاي وقت هرکدام گوشه اي از چين را زير نفوذ خود قرارداده بودند. ژاپني ها که به منچوري چين و همه شبه جزيره کره نظر داشتند مايل به حضور روسيه در آن منطقه نبودند. ژاپني ها لوشون (پورت آرتور) واقع در ناحيه لوشونکو Lashunkou را که يک بندر استراتژيک است کليد منچوري مي دانستند. پورت آرتور از نام ناوسروان انگليسي ويليام آرترwilliam Arthur گرفته شده است که در جريان جنگ دوم ترياک (با چين) در سال 1860 در آنجا يک تعميرگاه موقت کشتي داير کرده بود.

تعرض ژاپن به ناوگان روسيه هدف امپرياليستي داشت. ژاپنی ها از طریق لندن متوجه شده بودند که تزار روسیه به منچوری چين و نيز شمال شبه جزيره كره چشم طمع دارد و طرح شبیخون به پورت آرتور یک پیشدستی و عقب راندن روسیه از آن منطقه کليدي بود. قبلا ژاپني ها بيشتر قسمتهاي شبه جزيره كره را از دست چيني ها خارج ساخته بودند كه روسها به رقابت پرداخته، راه آهن کشيده و وارد لوشون ـ نه چندان دور از شمال كره شده بودند.

انگليسي ها رقيب استعماری روسها که از دیرزمان نگران گسترش نفوذ روسیه در چین بودند در خفا ژاپني ها را تحريك مي كردند. بالعکس، دولت آمريكا كه با وارد آوردن یک شکست نظامی به اسپانیا و تصرف فیلیپین، گوام و پورتوریکو و استقرار در کوبا تازه وارد صحنه سياست بين المللي شده بود قدرت گيري ژاپن را به مصلحت خود نمي ديد و به همين دليل باشتاب تمام میان ژاپن و روسيه به ميانجيگري پرداخت و موفق شد كه دو كشور متخاصم را به امضاي قرارداد ترك مخاصمه راضی سازد كه در تاريخ به قرارداد پورتسموت (شهري در شمال شرقي آمريكا) معروف شده است. تعرض به روسیه و تحولات بعدی ناشی از آن بود که ژاپن را وارد باشگاه ابرقدرتهاي جهان كرد که چهل سال باقی بود. تعرض به چین در دهه 1930 و تصرف مناطق شرقی و شمال شرقی این کشور دنباله ابرقدرت شدن ژاپن بود.

 

1919م:هشتم فوريه زادروز خطوط هواپيمايي مسافري در جهان است. در اين روز در سال 1919 نخستين هواپيماي شركت اي .ا. سي. تي. «برلن ــ پاريس ــ لندن» به نام «گلياتGoliath » از لندن به پاريس به صورت بازرگاني (فروش بليت) مسافر حمل كرد و فاصله دو شهر را در 3 ساعت و 30 دقيقه با سرعت 155 كيلومتر در ساعت طي كرد و روز بعد با همين تعداد مسافر به لندن بازگشت و اين پرواز رفت و برگشت، ديگر قطع نشده است.

خلبان هواپيما به روزنامه نگاران گفت كه در طول سفر، باد شمال چند بار هواپيما را دچار تلاطم ساخت و مسافران، بدون وقفه سيگار دود مي كردند و به بازي «بريج» پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش كنند.

وي گفت كه قرار است به زودي ترتيب دادن قهوه، ساندويچ و نیز روزنامه به مسافران داده شود. فعلا استفاده از گرامافون هندلي و پخش موسيقي در هواپيما دشوار است، زيرا كه با هرتكان هواپيما سوزن گرامافون از روي صفحه خارج مي شود.

 

Goliath

 

1920م:نيروهاي انقلاب شوروي موسوم به ارتش سرخ (سرخها) درسيبري بر نيروهاي ضد انقلاب معروف به سپيدها (مقابل واژه سرخها) پيروز شدند و فرمانده آنها درياسالار الكساندر كوليچاك را كه در سيبري با حمايت دولتهاي اروپاي غربي، ژاپن و آمريكا تشكيل حكومت ضد بلشويكي داده بود دستگير و هشتم فوريه سال 1920 اعدام كردند.

كوليچاك كه تجربه جنگهاي با ژاپن در سالهاي 1904 و 1905 را داشت در جنگ دريايي سال 1916 ناوگان عثماني در درياي سياه را نابود و شهرت زياد كسب كرده بود. در سال 1917 فرمانده ناوگان روسيه در درياي بالتيك بود كه انقلاب بلشويكي پيروز شد و بلشويکها قدرت را به دست گرفتند و از همان زمان كوليچاك با كمونيستها وارد جنگ شده بود.

 

كوليچاك

 

1957م:امروز زادروز كتابخانه سيار (بوك موبيل) است ـ وسیله ای بسیار مفید که ما ایرانیان فاقد آن هستیم. نخستين واحد «كتابخانه سيار» فوريه 1957 در شهر سانفرانسيسكو آغاز بكاركرد كه اين ابتكار به سرعت جهاني شده است.

كتابخانه های سیّار شعب كتابخانه هاي عمومي هستند كه از بام تا شام در ساعات معين در ميدانها و نقاط مشخص شهر متوقف مي شوند و شهروندان به آنها مراجعه مي كنند. اين واحدها معمولا در يك اتوبوس از رده خارج شده شهري قرار دارند كه رنگ آميزي مجدد و میزگذاری و قفسه بندی مي شود. هر كتابخانه عمومي شهر داراي چند واحد سيار است كه هركدام مسير مشخص دارند و شهرداري ها هزينه آنها تقبل مي كنند.

اين اتوبوسها كتب رفرنس (مرجع كه عاريه دادن آنها ممنوع است) و مجلات تخصصي، نوار کتاب (کتابهای ضبط شده در نوار)، سی. دی. روزنامه ها و کتابها و كاست فيلمهاي آموزشي و فیلمهای سینمایی را (جهت عاریه دادن) باخود حمل مي كنند و از قرن 21 متصل به اینترنت شده اند که افراد از طریق آن می توانند ایمیل رد و بدل کنند و از رویدادها آگاه شوند و از مطالب مورد نظر کاپی رایگان بگیرند. این بوک موبیلها دارای ماشین فتوکپی برای رفع نیاز ارباب رجوع هستند. در سابق، كارتهاي كاتالوگ كتابها را با خود مي بردند که اينك به كامپيوتر حاوي فهرست كتابها بر حسب نام مولف، عنوان كتاب و يا موضوع آن مجهزند. در هر اتوبوس يك كتابدار حرفه اي كار مي كند كه عمدتا رانندگي اتوبوس را هم برعهده دارد. ساكنان محل اگر كتابي را بخواهند عنوان و مولف و موضوع را به كتابدار مي دهند. كتابدار دربازگشت به كتابخانه عمومی مربوط كتاب را دريافت مي دارد و اگر موجود نباشد از يك كتابخانه ديگر در هرگوشه كشور كه باشد عاريه مي كند و تلفني به متقاضي اطلاع مي دهد كه چه روزي و ساعتي براي دريافت كتاب به «بوک موبیل» مراجعه كند. همچنين كساني كه از هر كتابخانه شهر كتاب عاريه كرده اند مي توانند كتاب را به اين واحد سیّار بازگردانند و لزومي به رفتن به كتابخانه نيست. مردمي كه كتاب اضافي درخانه دارند و يا بخواهند كتاب به كتابخانه عمومی شهر اهداء بكنند به همين واحدها مراجعه مي كنند و كتاب را تحويل مي دهند. تلفني هم مي شود از كتابخانه شهر كتابي را خواست و روز بعد در اين واحدها تحويل گرفت.

در كشورهاي انگليسي زبان «كتابدار حرفه اي» فردی است كه در اين رشته از دانشگاههاي مشخصي دست كم فوق ليسانس گرفته باشد، زيرا كه بايد قادر باشد به هر پرسشي پيرامون هر موضوعي با مراجعه به كتب و منابع مرجع پاسخ دهد.

 

زادروز كتابخانه سيار ـ «بوک موبيل» در یک نگاه


1963م:هشتم فوريه سال 1963 ژنرال عبدالكريم قاسم كه در سال 1958 به نظام سي و چند ساله سلطنتي عراق پايان داده، اين کشور را از اتحاديه نظامي غرب موسوم به پيمان بغداد خارج ساخته،و مدعي کويت شده بود دركودتاي مشترك افسران ناصري - بعثي كشته شد.

عراق از کودتای مشترک ژنرال عبدالکریم قاسم (متمایل به کمونیسم) و سرهنگ عبدالسلام عارف (پان عربیست ـ ناصریست) در 14 ژوئیه 1958 وضعیت ثابت و آرام نداشته است. هشتم فوریه 1963 عبدالسلام عارف با کمک بعثی ها کودتا کرد و برجای قاسم که کشته شده بود نشست. وی بعدا بعثی ها را که دو دسته شده و یک دسته از آنها با آمریکا ارتباط برقرار کرده بود کنار زد و یک حزب سوسیالیست عربی تشکیل داد و دم از وحدت عربی به صورت یک جمهوری زد و یک شورش مسلحانه بعثی هارا در سال 1964 شکست داد ولی در 13 آوریل 1966 (فروردین 1345) در سقوط هلی کوپتر در جنوب عراق کشته شد و برادرش عبدالرحمن برجای او نشست که حکومت او در 16 ژوئیه 1868 به دست بعثی ها پایان داده شد و احمد حسن البکر زمام امور عراق را به دست گرفت ولی کارها عمدتا به دست معاون او؛ صدام حسین اداره می شد. البکر که در آوریل 1972 با مسکو پیمان دوستی همه جانبه منعقد ساخت در تابستان 1979 کناره گیری کرد و صدام [که ضد آمریکایی نبود] برجایش نشست و اشتباهات سیاسی ـ نظامی متعدد مرتکب شد و با تعرض نظامی آمریکا در بهار سال 2003 برانداخته شد و دوران بی ثباتی ازسرگرفته شد و ....

 

عبدالکريم قاسم


2003م:به گزارش «توني ژرمنوتا» روزنامه نگار آمريكايي، پنجشنبه ششم فوريه 2003 چارلز فريمن سفير پيشين آمريكا در كشورسعودي (در دوران جنگ آمريكا با عراق بر سر كويت) در سخنراني خود در نشست «شوراي امور جهاني دانشگاه Old Dominion» جنگ با عراق با هدف بركنار كردن صدام حسين را يك اشتباه خوانده بود. هنگام ايراد اين سخنراني، تعرض نظامي آمريکا به عراق قريب الوقوع به نظر مي رسيد.

فريمن به عنوان رئيس «شوراي سياست خاور ميانه اي آمريکا» در اين سخنراني گفته بود: دولت آمريكا اين بار حمايت جهاني را با خود ندارد و گمان نمي کند که هيچ دولتي، جز خود آمريكا هزينه اين جنگ را برعهده بگيرد. دولتهايي كه تاکنون (فوريه 2003) با طرح آمريکا مبني بر تعرض به عراق مخالفت نكرده اند، به علامت موافقت تنها سر تكان داده اند و گمان نمي رود که همه آنها كمك عملي چشمگير كنند و در اين شرايط بهتر است دولت پرزيدنت بوش در صدد تغيير وضعيت موجود برنيايد که بحراني طولاني به دنبال خواهد داشت.

وي اضافه كرده بود كه در جنگ با عراق برسر كويت، ما (آمريكاييان) داراي هدف مشخص بوديم، ولي اين بار پاياني براي جنگ در نظر نگرفته ايم و از آن بيم دارم كه «open- end ـ نا محدود بودن» هدف، مارا گرفتار وضعيتي همانند فرانسه در الجزاير پيش از سال 1962 كند. ما در ويتنام در بسياري از نبردها پيروز شديم، ولي در مجموع؛ جنگ را باختيم.

فريمن گفته بود كه جورج دبليو بوش با اين هدف گام به كاخ سفيد گذارد كه صدام را از اريكه قدرت پايين بكشد و وقت خود را روي اين كار گذارده است، حال آن كه مسائل بزرگتري درجهان وجود دارد.

فريمن در سالهاي 1993 و 1994 مسئول امور امنيتي وزارت دفاع آمريكا بود.

 

فريمن

 

1881: بوئر ها در جنگ «ايگوگو» در افريقاي جنوبي بر نيروهاي برتر انگليسي پيروز شدند.

1917: ارتش آمريكا براي سومين بار از زمان جنگ امريكا با اسپانيا در كوبا نيرو پياده كرد.

1933: سوسيال دمكراتهاي آلمان در برلن شكست كمونيستها از هواداران هيتلر را جشن گرفتند و اين سركوبي را مرگ كمونيسم در آلمان خواندند.

1947: اعراب و يهوديان ، هردو ، يك بار ديگر با طرح تقسيم فلسطين مخالفت كردند.

1953: (1331 ) : مجلس شوراي ملي ميگساري را در ايران محدود و عربده كشي مستانه و رانندگي در حال مستي را جرم اعلام كرد.

1953: (1331 ) : مجلس شوراي ملي ميگساري را در ايران محدود و عربده كشي مستانه و رانندگي در حال مستي را جرم اعلام كرد.

1956: ( 1334) سلوين لويد وزير خارجه انگلستان به منظور مذاكره درباره مشاركت هرچه بيشتر ايران در مساعي غرب براي محاصره شوروي و نيز مسائل نفت منطقه وارد تهران شد.

1965: ليندن جانسون رئيس جمهوري آمريكا دستور داد كه از 11 فوريه اين سال بمباران ويتنام شمالي آغاز شود كه هشت سال طول كشيد.

1971: بالاخره زنان سويس اجازه شركت در انتخابات به دست آوردند!.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------