تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -9 آذر



642م:30 نوامبر سال 642 ميلادي شهر يزد از كانونهاي بزرگ زرتشتيانيسم به دست عرب افتاد. اعراب قبلا اصفهان را تصرف كرده بودند. شهر يزد كه در دهه اول قرن چهارم ميلادي به تصميم يزدگرد يکم ساخته شده بود شهري دويست و چهل ساله بود كه تصرف شد. شاهان ساساني پس از يزدگرد تلاش بسيار كرده بودند كه اين شهر حاشيه كوير كه بر سر راههاي كارواني قرارداشت به يك كانون بزرگ زرتشتيانيسم تبديل شود و هنوز هم شمار زرتشتيان يزد بيش از ساير شهرهاي ايران است. در سال 642 که يزد سقوط کرد، هنوز يزدگرد سوم زنده بود و مقاومت مي کرد. ترور او در سال 651 و در مرو خراسان اتفاق افتاد.

در همان سال (سال 642 ميلادي) بسياري از شهرهاي آذربايجان و خراسان توسط اعراب تصرف شدند. در پي شكست نهاوند در سال 641 ميلادي، هر يك از سرداران عرب مامور تصرف يكي از شهرها و ايالات ايران شده بود. جز شوشتر، ري و شهرهاي جنوبي ايران ساير شهرها مقاومت شديد از خود نشان ندادند. شوشتر يك سال و نيم ايستادگي كرد. به نوشته بسياري از مورخان، در برخي از نقاط ايران نيروهاي محلي به اين سبب مقاومتي چشمگير از خود نشان نداده بودند که اعراب مي گفتند قصد آنان تصرف و حكومت كردن نيست و سعي آنان، تنها گسترش تعاليم اسلام است.

 

يک مرکز زرتشتيان در يزد


1339ش:شريف امامي نخست وزير وقت كه از هشتم تا 13 آذر ماه 1339 خورشيدي (نوامبر 1960 ) به مدت پنج روز در كابل با سران افغان مذاكره مي كرد تنها قرارداد فروش فرآورده هاي نفتي را با آنها امضاء كرد. به استناد آرشيو روزنامه هاي بزرگ اصطلاحا بين المللي، از اواسط دهه 1920 تا زمان كودتاي سردار داودخان هرگاه مقامات تراز اول ايران و يا افغان از كشور يكديگر ديدن كرده بودند روزنامه ها از احتمال ايجاد كنفدراسيون دو كشور نوشته بودند. ولي انگلستان، شوروي و پاكستان ــ هيچكدام به دلايل زياد با ايجاد چنين كنفدراسيوني موافق نبودند. بايد دانست كه مرزهاي ايران با افغانستان و هند غربي (بعدا پاكستان) را انگليسي ها تعيين كرده اند!.

شريف امامي كه قبلا وزير صنايع و معادن و نخست وزير بود، در جريان انقلاب سال 1357 به مدت سه ماه بارديگر نخست وزير شده بود.


1966م:مذاكرات هفت روزه نمايندگان ايران و كنسرسيوم نفت در تهران پايان يافت و 30 نوامبر 1966 اعلام شد كه اختلاف نظر طرفين بر طرف شده است، ولي جزئيات جز بر كارشناسان مربوط اعلام نشد.

اين اختلاف نظر از چند ماه پيش رخ داده بود و 29 اكتبر دولت ايران به كنسرسيوم اخطار كرده بود كه اگر نظر ايران تامين نشود قرارداد نفت را كان لم يكن اعلام خواهد كرد. سه روز پس از اين تهديد، آورل هريمن ديپلمات آمريكايي وارد تهران شد و بامقامات مربوط ايران مذاكره كرد و متعاقب همين مذاكره بود كه نمايندگان شركتهاي عضو كنسرسيوم وارد تهران شدند و مذاكراتي كه به توافق انجاميد صورت گرفت .

آورل هريمن اول آذرماه سال بعد هم به ايران آمد و با شاه در باره سياستهاي تازه آمريكا مذاكره كرد كه در پي آن اعلام شد كه ايران بنيه دفاعي خود را تقويت خواهد كرد و طرح مربوط تهيه شد. هريمن قبلا هم بارها به تهران آمده بود. ماموريت طولاني او در تهران در زمان حکومت دکتر مصدق معروف است که تلاش مي کرد مسئله نفت حل شود. در آن زمان دولت آمريکا کوشش داشت که جاي انگلستان را در خاورميانه بگيرد.

هريمن شرح ماموريت هاي خود در تهران را در كتاب خاطراتش به تفصيل آورده است. وي از سال 1951 در مسئله نفت ايران و اختلاف نظرهاي بعدي همواره به صورت "ميانجي!" عمل کرده بود و در دوران حکومت دکتر مصدق براي مدتي طولاني در ايران اقامت کرده بود و روزنامه ها در گزارشهاي خود از او به عنوان ميانجي دولت آمريکا در مسئله نفت نام مي بردند.

 

هريمن


1971م:در پي توافق با شيخ شارجه، سي ام نوامبر سال 1971 (9 آذر 1350) ناوگان ايران جزاير ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را به قلمرو وطن باز گردانيد و تنها در يك جزيره مختصر مقاومتي صورت گرفت. در جزيره ابو موسي، برادر امير شارجه از واحدها و مقامات ايراني استقبال كرد. تنب بزرگ و تنب کوچک از هم 12 کیلومتر فاصله دارند و تنب بزرگ در 20 کیلومتری قشم واقع است.

 

هويدا


1341ش:امير اسدالله علم نخست وزير وقت در اين روز درسال 1341 (30 نوامبر 1962 ) تلگرافا به آن دسته از روحانيون كشور كه به مصوبه مهرماه شوراي وزيران اعتراض كرده بودند اطلاع داد كه در جلسه هشتم آذرماه دولت (شوراي وزيران) ماده مورد اعتراض لغو شده است.

در مصوبه مهرماه 1341 ، به بانوان اجازه مشاركت در انتخابات شوراهاي شهر و شهرستان داده شده بود كه مورد اعتراض پاره اي روحانيون وقت قرار گرفته بود.

 

علم


1873م:به مناسبت سالروز انتشار اتوبيوگرافي جان استيوارت ميل انديشمند قرن نوزدهم در 30 نوامبر سال 1873 كه در همين سال هم در گذشت اشاره ای داريم به او و انديشه هايش که در زير می آيد:

«ميل» كه يك فيلسوف ـ اقتصاددان بود در طول اقامت در هند به عنوان يك مقام ارشد كمپاني هند شرقي انگلستان، از مشرق زمين هم تجربه داشته است مخصوصا كه شاهد عيني شورش خونين سال 1857 هنديان بود. وي قبلا روزنامه نگار و بعدا نماينده پارلمان انگلستان بود.

«ميل» با اين عقيده «اسپينوزا» موافق بود كه پيش از هر انتخابات، با وسائل مختلف به انتخاب کننده تفهيم شود كه مسئول رايي است كه مي دهد و اگر در دادن راي خود دقت لازم را به عمل نياورد و آن را به فردي كه شايستگي كامل ندارد و واجد شرايط لازم براي احراز مقام نيست بدهد، به سهم خود مسئول جامعه و زيانهايي است كه منتخب او وارد مي آورد و بايد پاسخگو باشد.

مهمترين آثار «ميل» در باره دمكراسي كتاب «ملاحظات در باره دولت انتخابي» است. كتاب «تفكراتي در رفرم پارلماني» تاليف ديگر او هم درباره دمکراسی است كه اين كتاب در سال 1859 انتشار يافت.

«ميل» كه در 20 مه سال 1806 در لندن به دنيا آمده بود مي گويد: جامعه اي كه مردم آن آموزش دمكراسي نديده اند، عميقا آن درك نمي كنند، اهميت آن را براي جامعه و فرد نمي دانند و در فصل راي گيري (زمان تبليغات انتخاباتی) به آنان توصيه مي شود كه به چه كسي راي بدهند و آنان هم احيانا چشم بسته مي پذيرند نياز به پنجاه سال زمان (تمرين دمكراسي) دارد تا به صورت يك دمكراسي كامل (واقعي) در آيد.به باور «ميل»، هنگامي يك كشور مي تواند ادعا كند كه دمكراسي است كه مردمش اهميت راي دادن و مسئوليت خطير خود را در اين زمينه بدانند.

 

جان استيوارت ميل


2008م:29 نوامبر 2008 و در سومين روز انتقال بخشي از تظاهرات ضد دولت در تايلند به فرودگاه بين المللي شهر بانكوك (Suvarnabhumi Airport)، بيش از يكصد هزار مسافرخارجي در اين فرودگاه و مهمانخانه هاي بانكوك سرگردان شده بودند.

تظاهركنندگان كه خواهان كناره گيري نخست وزير تايلند بودند و اورا متهم به فساد اداري و نقض اصول دمكراسي و حقوق اتباع كرده بودند عملا فرودگاه بين المللي بانكوك را اشغال كرده و مانع رفت و آمد هواپيماها شده بودند. تظاهركنندگان ضد دولت تايلند عنوان «اتحاد مردم براي دمكراسي People Alliance For Democracy» برخود نهاده بودند. در مقابل، دولت تايلند حالت فوق العاده برقرار كرده ولي Somchai Wongsawat نخست وزير اين کشور پس از ورود پليس ضد شورش به محل فرودگاه؛ درگيري اين ماموران با تظاهركنندگان را فعلا منع كرده بود زيرا كه بيم تلفات سنگين و اعتراض جهاني، تخريب فرودگاه و آسيب واردآمدن به صنعت گردشگري تايلند مي رفت. شهر بانكوك داراي دو فرودگاه است. تصاوير زير فرودگاه بين المللي بانكوك و تظاهركنندگان را در آن نشان مي دهد:


1387ش:دهم آذرماه 1387، 56 سال از لايحه قانوني مطبوعات كه بهترين ضابطه مطبوعاتي ايران شناخته شده است گذشت. اين ضابطه كه تنها 9 ماه به اجرا درآمد پس از براندازي 28 مرداد ابطال و دو سال بعد از آن (سال 1334) يك قانون «محدود كننده» مطبوعات جايش را گرفت. طبق ضابطه آذر ماه 1331 جامعه مطبوعات ايران موظف شده بود كه با تشكيل انجمن، خود بر كار نشريات از نظر خروج از دايره حرفه، نزاكت، اخلاقيات و عفت قلم نظارت كند، اخطار دهد و در صورت بي اعتنايي به اخطار، طرد كند. اين لايحه قانوني 47 ماده اي كه با امضاي دكتر مصدق (كه اختيار اجراي موقت لوايح خود را داشت) از 12 آذر به اجرا در آمده بود چون با توجه به اصول آزادي فكر و بيان تنظيم شده بود در تاريخ ژورناليسم ايران به عنوان بهترين ضابطه مطبوعاتي توصيف شده است. در اين لايحه قانوني رسيدگي به اتهامات مطبوعاتي بدون حضور هيات منصفه منع، و «نشريه عمومي = حرفه اي» تعريف شده بود و در آن، شرايط قبلي در مورد متقاضي پروانه، جز داشتن حداقل 30 سال سن، سواد كافي (كه به تفسير كارشناسان معاصر، منظور: سواد روزنامه نگاري بود)، نداشتن محكوميت قطعي ارتكاب جرائم عمومي و داشتن بنيه مالي براي شش ماه انتشار نشريه؛ حذف و امور مطبوعات از وزارت فرهنگ جدا و به وزارت كشور واگذار شده بود.

مورخان عموما شكوفايي ژورناليسم ايران از آذر ماه 1331 تا 28 مرداد 1332 را به حساب اين لايحه قانوني گذارده اند.


1950م:در جریان جنگ کره، سی ام نوامبر 1950 و چند روز پس از عبور صدها هزار داوطلب چینی از «رود یالو» نیروهای سازمان ملل و عمدتا آمریکایی دست به عقب نشینی زدند. این عقب نشینی پرتلفات که با شگفتی در رسانه ها منعکس شد در عین حال از پیدایش قدرتی تازه در جهان خبرداد که بعدا اتمی، فضایی و دارای بنیه اقتصادی شد. در نوامبر 2000 به مناسبت پنجاهمین سالروز عبور چینی ها از رود یالو (مرز چین با کره)، پیش بینی شده بود که چین تا سال 2020 یکی از سه قدرت جهان شود. در نوامبر 2005 همان گیتی شناسان یکی از سه قدرت شدن چین را با توجه به پیشرفتهای اقتصادی و فضایی اش، هشت سال جلوتر آوردند و آن را به سال 2012 موکول کردند و در نوامبر 2009 با حذف روسیه از این مسابقه، چین را یکی از دو قدرت جهان اعلام کردند، بدون اینکه ذکری از ضلع سوم مثلت قدرت بمیان آورند که قبلا پیش گویی اش را کرده بودند و تفسیرنگاران آمریکایی از آن پس در مقاله های خود از چین به عنوان یکی از دو قدرت جهان معاصر نام می برند. به این ترتیب جهان تا سالها دارای تنها دو قدرت خواهد بود و یکی از این دو قدرت (آمریکا) با اینکه با مشکلات مالی اش لنگ می زند همچنان این مقام را حفظ خواهد کرد.


2004م:بحران پاييز 2004 اوكراين كه عامل اصلي پديد آمدن آن مقاومت مسكو با توسعه نفوذ غرب در خاك امپراتوري سابق روسيه و تشديد فشار جناح هوادار مسکو در اوکراين بود در هشمين روز خود (29 نوامبر 2004) وخيمتر شده بود. اين نخستين ايستادگي عملي مسكو در برابر غرب پس از برداشته شدن ديوار برلن به شمار آورده شده است.

شبكه "سي بي اس" آمريکا 29 نوامبر 2004 در تفسير اوضاع اوكراين گفت كه سران مسكو در حال تجديد بناي بلوك خود هستند و انتخابات اوكراين بهانه مناسبي به آنان داده تا اين تلاش را علني كنند.

بررسي انبوه خبرهاي سه خبرگزاري غرب درباره اوضاع اوكراين در 29 نوامبر 2004 كه در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته بود نشان مي داد كه خبرگزاري هاي انگلستان و فرانسه وسيعا در مسير سياست هاي اتحاديه اروپا گام بر مي دارند و گزارشهايشان درباره اوكراين يك جانبه تنظيم مي شود.

يك شنبه شب (28 نوامبر 2004)، دكتر كوهن كارشناس آمريكايي اوضاع روسيه از غرب خواست كه بيش از اين روسيه را تحريك نكند كه به درد سر خواهد افتاد. در همين شب يك كارشناس ديگر در اين زمينه گفت كه اعتراض ملايم روسيه در برابر ورود غرب به كشورهاي بالتيك و نفوذ در گرجستان، اتحاديه اروپا را تشويق به مداخله در اوكراين كرد كه اين بار مسكو ايستادگي شديد نشان داده است. سران کنوني روسيه و در صدر آنان پوتين، اين مداخله را لازم داشتند تا توده هاي روس را به جنبش درآورند و از خواب 13 ساله بيدار كنند.


2008م:تعرض مسلحانه ده جوان مسلح به مومباي هند، از ساعت 9 و نيم چهارشنبه شب (26 نوامبر 2008) آغاز و تا 29 نوامبر ادامه داشت ساير اخبار ازجمله اعتراض عراقي ها به تصويب قرارداد امنيتي آمريكا با عراق را تحت الشعاع قرارداده بود و تقريبا همه اظهارنظرها، دراين زمينه و تاثير آن در ساخت آينده آسياي جنوبي بود. دستگاههاي خبر و نظر رساني هر بلوك و هركشور كوشيده بودند كه در جهت سياست بلوك و كشور خود گوشه هايي از آن را بزرگ و كوچك كنند و بخشهايي ديگر بر آن بيافزايند كه مقايسه و بررسي اين مطالب باهم، خيلي چيزها را به دست مي دهد.

تنها فرد دستگير شده اين رويداد 60 ساعته با 173 كشته و 308 مجروح يك پاكستاني است به نام «محمداجمل امير قصّاب» و بنا به اعلام «سازمان مبارزان دكن» وابسته به «لشكر طيّبه» است كه لشكر طيّبه را سالها پيش، اطلاعات ارتش پاكستان بوجودآورده بود تا در كشمير با هنديان مبارزه كند كه بعدا از كنترل پاكستان هم خارج شده است. بازجويي از محمداجمل كه پس از تيراندازي و ايجاد انفجار در ايستگاه نهايي راه آهن مومباي ـ شهر تقريبا 18 ميليوني هند و از مراكز بزرگ اقتصادي، تكنولوژيك و سينماي جهان، هنگام فرار دستگير شده است انگيزه اين ماموريت را تا حدي روشن ساخته است. به هرحال، برغم نرمش هاي دولت پاكستان و پيشنهاد همكاري در رسيدگي و كشف عامل اصلي رويداد، تا مدتي مناسبات رو به بهبود هند و پاكستان بازگشتي به دوران بحراني اش كرده ابود.

 

 محمداجمل امير قصّاب تنها مهاجم دستگير شده


2008م:در پي تصويب قرارداد امنيتي آمريكا با دولت عراق كه عملا راه را براي ماندن نيروهاي آمريكايي در آن كشور ـ پس از انقضاي مهلت سازمان ملل (31 دسامبر 2008) باز گذارده و به استقرار نظامي آمريكا جنبه قانوني مي دهد، برخي از عراقي ها از جمله هواداران مقتدي صدر از جمعه 28 نوامبر 2008 در چند شهر عراق ازجمله بغداد، نجف، كوفه و بصره دست به تظاهرات انبوه زده بودند تا مخالفت خودرا با آن اعلام دارند. مقتدي صدر به اين مناسبت در عراق يك عزاي عمومي سه روزه اعلام كرده بود و به همين سبب هواداران او لباس سياه برتن كرده و پرچم سياه به دست گرفته و يا بر در و ديوار آويزان كرده بودند. رويداد مومباي هند باعث شد آنطور كه بايد اخبار مربوط به اين تظاهرات در رسانه ها منعكس نشود. بسياري هستند كه مي گويند اين قرارداد آرامش و حاكميت كامل را به عراق بازنخواهد گردانيد و ....

 

2008م:در دو روز آخر نوامبر 2008 رسانه ها گزارش از وخامت وضعيت زندگاني عراقي هايي داده بودند كه ناامني 5 ساله يا باعث خروج آنان از وطن و اقامت در كشورهاي سوريه و اردن و يا ترك زادگاه و زندگي در زير چادرها شده بودند. همزمان، اخبار اين رسانه ها از ذخيره ارزي بالاي پنجاه ميليارد دلاري و بدون استفاده! اين كشور حكايت داشت كه تنها از فروش نفت حاصل شده بود. از اين خبرها چنين برمي آمد كه صدور نفت عراق از سه ميليون بشكه در روز تجاوز كرده و از اين بابت ايران را پشت سر گذاشته بود. همچنين گزارش هايي از برخي سوء جريانات مالي در دستگاه دولتي عراق. 29 نوامبر 2008 رسانه هاي غرب ضمن انتشار عكس هايي از فقر و مشكلات عراقي هاي ترك وطن كرده در اردن و سوريه و از جمله يك بانوي عراقي كه در شهر امان روي زمين نشسته و سيگار مي فروخت، نوشته بودند كه بالاخره با پادرمياني سازمان ملل، دولتهاي اروپايي قبول كرده اند كه از ميان انبوه عراقي هاي آواره ده هزارنفرشان را در خاك خود بپذيرند!. در كنار اين تصاوير، عكس «شهرستاني» وزير نفت عراق را كه بمانند (عادت) آمريكاييان لبخند برلب داشت منتشر ساخته و نوشته بودند كه وي با كردهاي عراقي درباره چگونگي تقسيم درآمد نفت مذاكره نتيجه بخش كرده است. معلوم نيست كه چرا با آوارگان عراقي درباره تقسيم درآمد نفت گفتگو نمي شود و چرا ترتيب بازگشتن آنان را به وطن نمي دهند؟!.

 

بانوي آواره سيگارفروش عراقي در اردن ـ عكس متبسم وزير نفت عراق به گوشه راست تصوير الصاق شده است


2008م: Andre Shepherdاندره شيفرد نظامي آمريكايي كه از بازگشت به عراق خودداري ورزيده و از دولت آلمان تقاضاي پناهندگي كرده بود 27 نوامبر 2008 در اين كشور يك مصاحبه مطبوعاتي عمومي ترتيب داد و دلايل اينكه چرا واحد خودرا ترك و درخواست پناهندگي كرده بود تشريح كرد. اندره 31 ساله که در عراق عضو گردان 412 پشتيباني هوايي بود در اين مصاحبه گفته بود: در سالهاي 2005 و 2007 در عراق بودم و در اين مدت از آنچه را كه ديدم، شنيدم و شخصا درك كردم به اين واقعيت رسيدم كه مداخله نظامي آمريكا در عراق قانوني و مشروع نبوده است و لذا نمي خواهم كه جزيي از آن باشم و چون موفق به كناره گيري از آن كار نشدم، ترك ماموريت و درخواست پناهندگي كردم زيرا كه نمي خواهم (به خاطر راه درستي كه در پيش گرفته ام) محاكمه نظامي و مجازات شوم. در عراق وقتي كه مي ديديم مردم با موشك، گلوله و انفجار قطعه ـ قطعه مي شدند، امنيت نداشتند، به هرجا كه مي خواستند بروند بازرسي بدني مي شدند، چند دستگي ملي بوجودآمده بود، درهمه جا و از همه چيز سوء استفاده مي شد، در كشور نفت مردم در صفوف طولاني خريد سوخت مي ايستادند، ريختن اشك و شيون و نفرين قطع نمي شد و مردگان را براي تدفين در صف نوبت قرار مي دادند؛ از اينكه در آنجا و در آن شغل بودم شرمنده شدم و وجدانم به من اجازه ادامه كار در آن وضعيت را نداد.

 

Andre Shepherd در زير شعار !No


1893م:ادنا پاركر Edna Parker بانوي 115 ساله آمريكايي كه طبق كتاب ركوردها، تا 26 نوامبر سال 2008 سالخورده ترين زن در جهان بود در اين روز درگذشت. وي بيستم آوريل 1893 در ايالت ايندياناي آمريكا به دنيا آمده بود و در همين ايالت هم از اين دنيا رفت. با درگذشت «ادنا» اينك پيرترين زن جهان بانو «ماريا جيزز» پرتغالي است كه در دهم سپتامبر 1893 به دنيا آمده است.

«ادنا» در يكصدمين زادروز خود گفته بود كه از هشتاد سالگي همه اش درحال محاسبه با خود بوده كه اگر در جواني چنين نكرده و چنان كرده بود زندگاني اش در چه مسيري بود. هروقت كه به فكر فرو مي رود اشتباهات از نظرش مي گذرند و در اين سن، پند او اين است كه يك جوان پيش از انجام كاري مهم و سرنوشت ساز، نتيجه را درنظر بگيرد ـ نه نتيجه فوري بلكه نتيجه اش را در چندين دهه بعد. مهمترين كار يك انسان در جواني؛ انتخاب رشته تحصيلي، شغل و همسر است و بعد محل و روش زندگي. اگر در اين امور دقت نكند پشيمان خواهد شد و گاهي جبران نخواهد داشت. يك و يا دو فرزند كافي است. در پيري، يك فرد بيش از سنين ديگر خودرا مسئول فرزندانش مي بيند كه آنان را بدون خواستشان به دنيا آورده است. يك فرد مسئول بايد هميشه مراقب و راهنماي فرزندانش باشد و خودرا در خوشبختي و يا گرفتاري هايشان شريك بداند و دمي از اندرزدادن آنان بويژه در زماني كه هنوز جوان هستند غفلت نكند. در نتيجه هرچه كه شمار فرزندان كمتر باشد بهتر است.

 

Edna Parker


1782: پيش نويس قرارداد پاريس که پس از تصويب به صلح انگلستان و دولت نوپاي ايالات متحده انجاميد به امضاء رسيد و انگلستان رسما استقلال ايالات متحده را که مهاجر نشين آن کشور بود برسميت شناخت.

1874: وينستون چرچيل سياستمدار و دولتمرد معروف انگلستان ( از حزب محافظه کار ) به دنيا آمد . وي که 24 ژانويه 1965 درگذشت دو بار نخست وزير انگلستان شده بود ؛ از 1940 تا 1945 و از 1951 تا 1955.

1810: اليور اف وينچستر تفنگساز معروف آمريكايي به دنيا آمد.

1816: تئودور مومسن Mommsenنويسنده و مورخ آلماني به دنيا آمد.

1835: مارک توين Mark Twain (سميوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorne Clemens) داستان نگار و طناز معروف آمريکايي در اين روز در شهر فلوريداي ايالت ميسوري به دنيا آمد و 75 سال عمر كرد.

وي سفرهاي متعدد كرد ازجمله ديدار از اروپا و خاورميانه. او كه نام مستعار «مارك توين» را برخود نهاد مشاغل گوناگوني ازجمله كار در چاپخانه، معادن و ناخدايي كشي رودخانه پيما (رود «مي سي سي پي») را پشت سر گذارده بود. داستانهاي او و طنزهايش پر از نكته هاي ظريف و جالب است كه ضرب المثل انگليسي زبانها شده اند. برخي از نقد نگاران ادبي، وي را بزرگترين نويسنده داستان طنز آميز قرن نوزدهم خوانده اند. مارک توين دوازدهم آوريل 1910 درگذشت و رئيس جمهوري وقت آمريكا (تافت) ضمن صدور اعلاميه اي رسمي، فوت او را بزرگترين ضايعه براي آن كشور خواند. دانشگاه آكسفورد (انگلستان) به مارك، دكتراي ادبيات داده بود.

1900: اسکار وايلد نويسنده ايرلندي در 46 سالگي در پاريس درگذشت.

1909: مجلس ايران با استخدام مورگان شوستر آمريكايي به عنوان مستشار ماليه موافقت كرد كه دو سال بعد با اولتيماتوم روسيه او را بركنار كرد.

1913: نخستين جايگاه بنزين كه با تلمبه ( پمپ ) كار مي كرد درشهر پيتسبورگ ايالت پنسيلوانياي آمريكا آغاز بكار كرد . قبلا بنزين درحلب هاي فلزي فروخته مي شد.

1918: نيروهاي دولت شكست خورده عثماني در جنگ اول خاك ايران را ترك گفتند.

1947: يک روز پس از صدور مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل داير برتقسيم فلسطين به دو کشور عرب و يهودي که دولتهاي عربي آن را نپذيرفته بودند ، مناطق يهودي نشين فلسطين مورد حمله قرار گرفت که سرآغاز يک مناقشه خونين و طولاني بوده است.

1961: شوروي ورود کشور تازه استقلال يافته کويت به سازمان ملل را وتو کرد ، زيرا دولت عراق که دوست شوروي بشمار مي رفت مدعي مالکيت کويت شده بود.

1967: دولت انگلستان جزاير « کوريا - موريا » در درياي عرب را به دولت عمان داد.

1967: يمن جنوبي ( به پايتختي عدن ) استقلال خود را از انگلستان به دست آورد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------