تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -11 آبان



1092م:خواجه نظام الملك دولتمرد مشهور ايراني، وزير سلجوقيان، مولف كتاب سياست نامه (در علم حکومت کردن) ، و موسس دانشكده هاي موسوم به نظاميه دوم نوامبر سال 1092 ميلادي در نزديكي كرمانشاه به دست عوامل حسن صباح (فدائيان) كشته شد. امروزه اين نوع عمليات را «تروريستي» مي خوانند.

قاتل او «ابو طاهر اراني» جواني ديلمي بود كه در الموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته بود و در آنجا مامور قتل خواجه شده بود. به نوشته پاره اي از مورخان، دشمني حسن صباح با خواجه نظام الملك تنها به خاطر مخالفت خواجه با اسماعيليه نبود؛ حسن از بسياري از كارهاي ديگر خواجه از جمله همكاري او با سلجوقيان راضي نبود. از نظر حسن صباح سلجوقيان اشغالگر و خارجي شمرده مي شدند.


1317ش:محاكمه 53 تن اعضاي موسس حزب كمونيست توده از 11 آبان سال 1317 (دوم نوامبرسال 1938 ميلادي) در تهران آغاز شد. اتهام عمده آنان تلاش براي براندازی سلطنت و ملی کردن منابع تولید ايران اعلام شده بود.. در پايان اين محاكمه، دستگيرشدگان به مجازات زندان محكوم شدند.

دكتر تقي اراني فيزيكدان ايراني تحصيلكرده آلمان كه از او به عنوان پدر احزاب كمونيستي در ايران نام مي برند يکي از اين متهمان بود. وي به جرم ترويج مرام اشتراكي (مزدكيسم ـ ماركسيسم) و تبليغ براندازي سلطنت به ده سال زندان محكوم شده بود. اراني دهم بهمن 1318 هجري خورشيدي (30 ژانويه 1940) در 36 سالگي در زندان تهران درگذشت و اعلام شد كه مرگ او از بيماري تيفوس بوده است. پس از اشغال نظامي ايران و ازميان رفتن ترس مطبوعات از نوشتن هرگونه مطلب، برخي از روزنامه هاي تهران نوشتند که دکتر اراني را در زندان کشته بودند.

محکوميت پدران جنبش کمونيستي ايران نتوانست به فعاليت آنان پايان دهد و حزب توده سه سال بعد اعلام موجوديت کرد که فعالیت علنی آن با تیراندازی به سوی شاه در دانشگاه تهران در 15 بهمن 1327 ممنوع شد و ....

 

تقي اراني


1974م:هنري كيسينجر وزير امور خارجه وقت آمريكا كه در رابطه با مسئله كردهاي عراقي و مسائل ديگر پي در پي از تهران ديدن مي كرد دوم نوامبر سال 1974 (11 آبان 1353 ) بازهم وارد تهران شد. اين بار به خاطر نفت و بازهم مسئله عراق.

شاه يك روز پس از ورود كيسينجر به تهران و نخستين دور مذاكرات با او اعلام داشت كه بهاي نفت نبايد تا آن حد بالا رود كه براي مصرف كننده قابل تحمل نباشد!. اين اظهار شاه نشان داد كه كيسينجر موفق شده بود اورا در پايين نگهداشتن بهاي نفت خام با غرب همنظر سازد. دور بعدي مذاكرات درباره مسئله عراق و خطر ادامه نزديكي آن به روسها بود كه معمولا درباره اش اعلاميه منتشر نمي شد و تنها تحولات بعدي نشان مي داد كه نتايج تماس ازچه قرار بوده است.

 

هنري کيسينجر


1946م:دوم نوامبر زاد روز دو فيلسوف فرانسوي «ژرژ سورل» و «موريس بلاندل» و سالروز درگذشت نويسنده هوادار سوسياليسم و انديشمند نامدار جورج برنارد شاو (متولد ايرلند) است كه در 94 سالگي در 1946 فوت شد.

سورل كه در 1861 به دنيا آمده بود و 75 سال عمر كرد مشوق فعاليتهاي انقلابي بوده ولي تاكيد دارد كه انقلاب در زمان و مكان درست بايد بعمل آيد. وي از هواداران سنديكاليسم و ايجاد اتحاديه هاي حرفه اي (به طريقه دمکراتيک و بدون مداخله دولت) است.

 

ژرژ سورل ـ برناردشاو ـ موريس بلوندل


2003م:پروفسور «ريچارد نوستات» كه كوشيد با انتشار كتاب و ايراد سخنراني، به مردم اهميت يك رئيس كشور براي جامعه را بياموزد و حصوصيات يك رئيس جمهور خوب را تشريح كند و به راي دهندگان گوشزد سازد كه مهمترين خدمت آنان به خودشان و جامعه، همانا انتخاب يك رئيس جمهور شايسته است دوم نوامبر 2003 در 84 سالگي درگذشت.

وي كه يك استاد "تاريخ" بود و مدرسه آموزش علم حكومت را در هاروارد تاسيس و مديريت كرده بود تاكيد بر آن داشت كه مردم بايد چشم و گوش خود را باز كنند و با حواس جمع و مطالعه كامل راي پر بهاي شان را براي انتخاب يك رئيس جمهور و مدير دولت به صندوق اخذ آراء بدهند و احساس كنند كه كوتاهي در اين زمينه آسيب رساني به همه جامعه است و متوجه مسئوليت خود باشند. شورا ها و مجالس گروه هستند، ولي رئيس جمهور يك فرد است كه هنگام انتخاب او بايد به نقش نابغه و فرد در پيشبرد جامعه توجه كرد، لذا بايد «تاريخ عمومي» را به ياد داشت.

در ميان تاليفات اين استاد كتاب «سياست ها و رهبري» در زمينه خصوصيات يك رئيس جمهور و هنر حكومت كردن و روش درست راي دادن جامع تر از ساير آثار اوست. روساي جمهوري آمريكا از حزب دمكرات ـ از ترومن و كندي تا كلينتون ـ از مشورت و اندرزهاي دكتر نوستات برخوردار شده بودند.

 

ريچارد نوستات


2004م:دوم نوامبر 2004 كه روز انتخابات عمومي آمريكا بود اين مطالب در رسانه هاي وقت مشاهده شد:

ــ جورج بوش در آخرين پيام انتخاباتي خود خطاب به آمريكاييان گفته بود كه امنيت كشور و اقتدار و سربلندي آن را از ياد نبرند. راي اكثريت از آن فردي است كه مردم به او اعتماد كنند. متوجه باشيد كه در عصر تروريسم زندگي مي كنيد.

ــ رقيب او "جان كري" در آخرين پيام چنين گفته بود: دوم نوامبر روز تصميم شما مردم است. شما هستيد كه قدرت داريد و اين قدرت و اختيار را به فردي كه او را «بهتر» مي پنداريد تفويض مي كنيد. به كسي راي بدهيد كه بعدا از عمل خود پشيمان نشويد و اعتماد و اميد را از دست ندهيد. جهان دارد ما را مي پايد. زير ذره بين جهانيان هستيم. مي خواهند ببينند كه ما چكونه دمكراسي را تمرين مي كنيم. مي خواهند اسلوب و روش و علاقه مندي ما را به دمكراسي ببينند. آمريكا بايد به مسير درست بازگردانده شود و در چنين مسيري هدايت گردد. بايد جهان را بار ديگر به كنار آمريكا آورد و احترام جهانيان را به آن باز گردانيد. بار ديگر مي گويم: روز انتخابات روز اعمال اراده راي دهندگان يعني ملت است و روز تفويض قدرت و روزي بسيار مهم در تاريخ يک ملت است. راي خود را هدر ندهيد.

ــ در روز انتخابات كه تبليغات انتخاباتي مستقيم ممنوع بود هواداران هر حزب براي جلب مردم به اقداماتي از رساندن راي دهندگان با اتومبيل خود به حوزه ها تا دادن پيراهن با تصوير نامزد مربوط و شيريني و چرب زباني دست زدند.

ــ در اين روز هم مراجعه به منازل و تلفن به راي دهندگان و تشويق آنان به راي دادن ادامه داشت. برآورد شده بود كه براي اين منظور هشت ميليون مراجعه حضوري به منازل و 23 ميليون تماس تلفني صورت گرفته بود.

ــ دوم نوامبر 2004 شبكه هاي تلويزيوني آمريكا ضمن تشويق مردم به راي دادن خطاب به آنان مي گفتند: يك راي هم موثر است. راي شما صداي شماست كه شنيده خواهد شد.

ــ بسياري از راي دهندگان 32 ايالت كه حق دادن راي «پيش افتاده» داشتند آراء خود را در روزهاي قبل داده بودند ولي شمارش آنها تا دوم نوامبر (روز انتخابات آن دوره) ممنوع بود. براي مثال: تا روز پيش از راي گيري در ايالت فلوريدا كه خاطره بدي از انتخابات سال 2000 دارد نزديك به دو ميليون تن آراء خود را داده بودند.

ــ حزب دمكرات براي دوباره شماري آراء، 23 ميليون دلار بودجه آماده كرده است. يك حزب در صورت اصرار به دوباره شماري آراء، بايد هزينه اين كار را از جيب خود بپردازد.

انتخابات نوامبر 2008: اعتراض هواداران جمهوريخواهان آمريكا به خروج رسانه هاي تصويري اين كشور از جاده بي طرفي

يكم نوامبر 2008 و سه روز پيش از انجام انتخابات عمومي آمريكا (انتخابات رياست جمهوري، اعضاي مجلس نمايندگان و يك سوم سناتورها)، هواداران حزب جمهوريخواه آمريكا صداي اعتراض خودرا به رسانه هاي صوت و تصويري اين كشور بلند كردند كه در پخش اخبار و اظهار نظرها، رعايت بي طرفي را كه خصلت و تكليف رسانه هاي عمومي بايد باشد از دست داده و جانب يك نامزد (اوباما) را گرفته اند و با عمل خود، اين شبكه هاي تلويزيوني هستند كه رئيس جمهور انتخاب مي كنند نه مردم. اعتراض كنندگان به طرز عمل شبكه هاي تلويزيوني گفته بودند كه طبق آماري كه گرفته اند؛ شبكه «سي بي اس» 73 درصد، شبكه «ان بي سي» 56 درصد و شبكه «اي بي سي» 57 درصد جانب نامزد حزب دمكرات (باراك اوباما) را گرفته اند. اين اعتراض كنندگان شاهد آورده بودند كه علاوه بر تبليغ و مطرح ساختن نامزد حزب دمكرات، شبکه ها جانبداري غير مستقيم هم از او كرده بودند.

به اظهار اصحاب نظرف تاثير تلويزيون در اذهان آمريكاييان زياد بوده و مقايسه نتايج نظرسنجي ها در طول مسابقه هاي انتخاباتي باهم، نفوذ تلويزيونها را ثابت كرده است. نظر سنجي ها نشان مي دهد بسياري از آنان كه يك هفته خواهان يك نامزد بودند هفته بعد تغيير نظر داده اند حال آنكه نبايد چنين باشد زيرا كه شخصيت و خصوصيات يك نامزد و هر انسان كه ظرف يك هفته تغيير نمي كند؛ پس اين نفوذ خبري تلويزيونها است و نتيجه اش به زيان جامعه تمام خواهد شد. «اعلان» جاي خود دارد ولي خبر و نظر بايد بي طرفانه، منصفانه و متعادل باشد.


2004م:يکم نوامبر 2004 اعلام شد كه ارسال نرم افزار «سپاي ور» به داخل رايانه هايي كه در اينترنت به جستجوي خبر و اطلاعات مي پردارند رو به افزايش است. اين سافت ور بدون خواست صاحب رايانه وارد آن مي شود و رايانه را به تدريج تا سطح سكون «كند و آهسته» مي كند. با پيدايش يك ويندو (دريچه) مبهم روي مطالب منعكس در مانيتور كامپيوتر هنگام جستجو در اينترنت، «سپاي ور» ورود خود را به رايانه اعلام مي دارد. بنابراين رايانه هايي كه از آنها صرفا براي تايپ و ارسال اي ميل و يا قراردادن مطالب سايت اختصاصي استفاده مي شود كمتر قرباني «سپاي ور» مي شوند. قبلا گفته شده بود كه «ارت لينك» مي تواند مسئله را حل كند ولي از آنجا كه «سپاي ور» ها متعدد هستند از اين سيستم هم كار چنداني ساخته نبوده است.

 

1920م:نخستين ايستگاه راديويي جهان به مفهوم امروز دوم نوامبر 1920 در شهر پيتسبورگ ايالت پنسيلوانياي آمريكا آغاز بكار كرد. صداي اين ايستگاه كه هنوز سرگرم كار است در همان نخستين روز در كانادا هم شنيده شد. اين ايستگاه از همان نخستين روز برنامه منظم پخش اخبار، موزيك و گفتار داشت و هر 15 دقيقه يك بار ساعت دقيق را اعلام مي كرد. اين ايستگاه كه «ك. دي. ك. ا» نام دارد توسط كمپاني صنايع الكتريك وستينگهاوس از دكتر فرانك كنرادFrank conrad سازنده آن (كه يك مهندس برق بود) خريداري و در پشت بام ساختمان شركت بكار انداخته شده بود. دكتر كنراد قبلا اين ايستگاه را در گاراژ خانه اش برقرار كرده و فقط ساعت دقيق را اعلام مي داشت. نخستين خبري كه از راديو تازه اعلام شد وضعيت راي گيري انتخابات رياست جمهوري آمريكا بود كه همان روز (دوم نوامبر 1920) برگزار شده بود. اولين آگهي كه از اين ايستگاه پخش شد مربوط به فروش اسباب بازي بود. اين راديو كه با موج متوسط شروع كرده بود بعدا موج كوتاه را هم اضافه كرد. كمپاني وستينگهاوس دو دهه پيش شبكه تلويزيوني سي بي اس را خريداري كرده و قديمي ترين راديو دنيا نيز وابسته به اين شبكه شده است.

قبل از راديو "ک. دي. ک. ا" هم فرستنده راديويي ساخته شده بود ولي جنبه آزمايشي، موقت و نمايشي داشتند. براي مثال: يکم آگوست 1920 راديو "دبليو. دبليو. وي" در شهر ديترويت آغاز بکار کرده بود ولي منحصرا خبر پخش مي کرد و اختصاصي بود (اختصاص به پخش خبر داشت، نه برنامه ديگر از جمله اعلان). در همان سال راديو مونترال کانادا نيز آغاز بکار کرده بود. در برخي از کتب تاريخ صنعت و تکنو لوزي از راديو مونترآل به عنوان نخستين راديو قاره آمريکا نام برده شده است.

 

Conrad

 

1964م:دوم نوامبر سال 1964 ملك سعود (سعود ابن عبدالعزيز) دومين پادشاه كشور سعودي در يك كودتاي خانوادگي از مقام خود بركنار و به خارج تبعيد شد. وي پس از پدرش كه موسس كشوري سعودي بود يازده سال بر اين كشور پادشاهي كرده بود. قرار بود كه پس از او برادرانش به ترتيب به پادشاهي برسند ولي شنيده شده بود كه ملك سعود مي خواهد يكي از پسران 30 گانه خود را وليعهد كند. خاندان سعودي پسران او را جوان و بدون تجربه مي دانستند و با اين اقدام پادشاه (برادر بزرگتر) موافقت نداشتند. هنگامي كه ملك سعود شروع به توزيع مقامات دولتي ميان پسران خود كرد، خاندان سعودي سه اتهام داخلي، مذهبي و بين العربي به او وارد ساختند و بركنارش ساختند. اين سه اتهام عبارت بود از: اسراف بيت المال، شرب خمر و مشاركت در توطئه مقدماتي ترور جمال عبدالناصر كه در جهان عرب محبوبيتي ويژه داشت. با اين اتهامات، بركناري او مورد حمايت اتباع سعودي، روحانيون و جهان عرب قرار گرفت. پس از او، فيصل (فيصل ابن عبدالعزيز) برادر ناتني اش پادشاه سعودي شد كه بعدا او نيز به دست برادرزاده اش كشته شد.

ملك سعود پنج سال پس از بركناري و تبعيد درگذشت. پس از بركنار شدن، عبدالناصر از وي دعوت كرده بود كه در قاهره اقامت كند. با بركناري ملك سعود، ديگر هيچيك از پادشاهان بعدي سعودي درصدد وليعهد كردن فرزند خود بر نيامد و برادران، يكي پس از ديگري پادشاه شدند و ....

آغاز نخستين جنگ ترياك - انگليسي ها با صدور ترياک هند کوشش داشتند چينيان را معتاد کنند

در اين روز در سال 1839 ميان انگلستان و چين جنگ آغاز شد كه به جنگ اول ترياك معروف شده است. انگليسي ها مدتها بود كه ترياك محصول هند را كه زير نظر خودشان توليد مي شد به چين صادر مي كردند و چينيان بامصرف اين ترياك معتاد مي شدند. چينيان ساكن بنادر محل تخليه كشتي هاي انگليسي كه متوجه خطر خانمان برانداز اعتياد به ترياك و توطئه انگليسي ها شده بودند بپاخاستند و صندوقهاي ترياك را به دريا ريختند كه بهانه جنگ قرار گرفت. اين جنگ كه دو سال طول كشيد به پيروزي انگليسي ها به دليل داشتن اسلحه برتر انجاميد.

جنگ با حمله دو "فري گيت" انگليسي به کشتي هاي چيني و غرق کردن بسياري از آنها آغاز شد. شکست چين در اين جنگ سبب شد که انگليسي ها امتيازات ارضي و نفوذي متعدد در چين به دست آورند.

 

سعود ابن عبدالعزيز

 

1841م:شجاع الملك امير دست نشانده انگلستان در كابل دوم نوامبر سال 1841 ميلادي به دست اكبرخان از مخالفان سلطه انگليسي ها كشته شد و افغانها كه برضد نيروهاي اشغالگر انگليسي بپاخاسته بودند «الكساندر برنز» نماينده تام الاختيار انگلستان در كابل و 16 انگليسي ديگر (طبق برخي نوشته ها 23 انگليسي) را هم كشتند و هزار و پانصد نظامي انگليسي را مجبور به عقب نشيني به سوي هند (از طريق گذرگاه خيبر) كردند و سپس هنگام عقب نشيني به آنان شبيخون زدند و قتل عام كردند و بارديگر دوست محمد خان را بركرسي اميري كابل نشانيدند.

امير كابل در آن زمان بر شرق و جنوب شرقي افغانستان (عمدتا پشتون نشين) حكومت داشت. با اين رويداد، دور اول جنگ هاي انگلستان با افغانها آغاز شد.

رويداد يكم نوامبر سه دهه بعد تكرار شد و اين قصه هنوز پايان نيافته و تا مداخله از خارج از منطقه و كشورهايي با فرهنگ و منش ديگر باشد، ادامه خواهد يافت؛ نمونه اش انفجار انتحاري سي ام اكتبر 2008 وزارت فرهنگ و اطلاعات (خبررساني) دولت افغانستان در قلب كابل با تلفات و ويراني سنگين و ....

 

دوست محمدخان


1917م:«آرتر بالفور» وزير امور خارجه وقت انگلستان دوم نوامبر 1917ضمن صدور اعلاميه اي كه در تاريخ به «اعلاميه بالفور» شهرت يافته از ايجاد يك كشور براي يهوديان در فلسطين حمايت كرد و به اين ترتيب راه براي مهاجرت يهوديان و ايجاد اسرائيل بازشد. فلسطين قرنها از مستملكات امپراتوري عثماني بود كه در جريان جنگ جهاني اول (1914 ـ 1918) به دست انگليسي افتاده بود.

بالفور که بسال 1848 در اسکاتلند به دنيا آمده بود يک سياستمدار محافظه کار بود. وي که قبلا نماينده مجلس انگلستان بود در زمان نخست وزيري «لويد جورج» وزير امورخارجه شده بود. بالفور تا پايان عمر (1930) به فعاليت سياسي ادامه داد.

 

بالفور


1937م:فرانتس پاپن آلماني بلند آوازه (متولدسال 1879 و متوفا در سال 1969) دوم نوامبر سال 1937 در نطقي مطلبي را بيان كرد كه به صورت يك اصل در آمده و به نام او باقي مانده است و آن از اين قرار است:

هر لذت، غرور و سرفرازي موقتي است، جز عشق به ميهن و خدمت به آن. وطندوستي خصلت مشترك همه انسانها است و من نشنيده ام كه فردي را صرفا به خاطر ميهندوستي سرزنش كرده باشند.

پاپن مدتي صدر اعظم آلمان بود و کمک کرد که حزب ناسيونال سوسياليست (نازي) به قدرت برسد و هيتلر زمام امور آلمان را به دست گيرد. وي بعدا هم با هيتلر در زمينه تبادل نظر و پرسش و پاسخ همکاري کرد، اما در دادگاه فاتحان جنگ جهاني دوم محکوم نشد.

 

پاپن

 

1965م:دوم نوامبر 1965 ميلادي يك آمريكايي 32 ساله به نام «نورمن موريسونNorman Morrison» كه مخالف جنگ ويتنام بود و صداي اعتراضش موثر نمي افتاد در کنار ساختمان وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون - در حاشيه جنوبي شهر واشنگتن) و زير ساختمان دفتر مکنامارا وزير دفاع وقت آمريکا خود را آتش زد و در ميان شعله ها جان سپرد. وي پدر سه كودك بود كه هنگام آتش زدن خود دختر يك ساله اش را در بغل داشت كه پس از كشيدن كبريت اورا پايين گذارد. دو روز بود كه در اين محل تظاهرات ضد جنگ برگزار مي شد و آمريكاييان به بيهودگي جنگ ويتنام و بکار بردن بمب ناپالم (اآتشزا) در آن اعتراض مي كردند و اين جنگ را غير منصفانه مي خواندند. موريسون يک کويکرمذهب (فرقه مسيحي معتقد به خلوص دين) متولد پنسيلوانيا و ساکن شهر بالتيمور ايالت مريلند بود. گفته شده است که موريسون دختر يک ساله اش "اميلي" را همراه برده بود تا به وي ظنين نشوند و بتواند خودرا به زير دفتر مکنامارا برساند. وي با خود بک شيشه نفت هم به آنجا برده بود.

كار خود سوزي آمريكاييان معترض به جنگ ويتنام با مرگ نورمن موريسون پايان نيافت. نهم نوامبر (هفت روز بعد) يك آمريكايي 27 ساله به نام«راجر لاپورت» كه يك كاتوليك بود خودرا به نشانه مخالفت با ادامه جنگ ويتنام در مقر سازمان ملل (واقع در شهر نيويورك) آتش زد.

 

بايد دانست كه خود سوزي با هدف جلب توجه جهانيان به مخالفت با جنگ ويتنام، ازسال 1963 و شهر سايگون شروع شده بود. در ان سال يك روحاني بودايي در برابر چشم مردم و دوربين هاي فيلم و عكسبرداري خود را آتش زده و سوزانده بود.

سوم دسامبر سال 1965 شوراي كليساهاي آمريكا به ادامه جنگ ويتنام اعتراض كرد و اين اعتراضها به صورتهاي مختلف ادامه يافت ازجمله در 21 نوامبر سال 1965 در شهر نيويورك چهار جوان كه به سربازي احضار شده بود اوراق احضاريه را در ملاء عام سوزاندند و به تدريج مخالف و تظاهرات به محوطه دانشگاههاي آمريكا كشانده شد و ....

 

Norman Morrison


1984م:دوم نوامبر سال 1984 بانو «ولما بارفيلدVelma barfield» 52 ساله در زندان شهر رالي در ايالت كاروليناي شمالي آمريكا به جرم چند قتل اعدام شد. اين نخستين زني بود كه از سال 1962 تا آن زمان (ظرف 22 سال) در آمريكا اعدام مي شد.

ولما شوهر اول خود را با آتش زدن خانه كشته بود، ولي كسي به او ظنين نشده بود، دومين شوهرش را با خوراندن داروي تپش قلب نابود كرده بود، سومين شوهر را با قطع لوله ترمز اتومبيل از ميان برده بود، بعدا پيرمرد ثروتمندي را كه قرار بود با او كه پرستارش شده بود ازدواج كند با افزودن داروي مرگ موش بر سوپ كشت و چون آخرين نامزد خود را هم با مرگ موش كشت، پزشك قانوني متوجه قضيه شد، و پليس ولما را دستگير و از او اعتراف گرفت.

ولما آخرين قرباني خود را با افزودن مرگ موش به چاي شيرين كشته بود. ولما قبلا چندين نامه عاشقانه براي اين مرد فرستاده بود كه به دست پليس افتاد. ممكن است كه قربانيان ولما بيش از اين چند باشند ولي چون او پس از هر قتل، ايالت محل سكونت خود را تغيير مي داد، تحقيقات بيشتري صورت نگرفت. پيش از اجراي حكم اعدام، چند روانشناس با ولما مصاحبه كردند تا دليل رواني كار او را به دست آورند ولي موفق به کشف انگيزه نشدند زيرا که ولما با آنان همکاري نمي کرد.

 

Velma barfield


2008م:واژه «كوكتيل به معناي نوعي عصرانه» دوم نوامبر 2008 سيصد و 32ساله شد. در اين روز در سال 1776 مدير يك رستوران شهر نيويورك كه به او سفارش داده بودند رستوران را براي يك پذيرايي رسمي عصرانه آماده كند دست به ابتكار تازه اي زد و براي تزيين رستوران و ارضاء خاطر مهمانان از پرهاي دم خروس استفاده كرد كه به زبان انگليسي «كاك تيل» گفته مي شود و از آن روز اين واژه بين المللي شده و جاي واژه هايي را که مفهوم «مهماني عصرانه» داشته گرفته است.


2003م:فيدل كاسترو رهبر وقت كوبا يکم نوامبر 2003 در دو اجتماع پي در پي در هاوانا تاكيد كرد كه به اين نتيجه رسيده است كه در زمينه اصلاحات اجتماعي هر كشور بايد راه خودش را برود.

وي گفت كه دنبال كردن مدل كشورهاي ديگر ـ حتي مدل كوبا ـ ممكن است موفقيت آميز نباشد، زيرا كه هركشور شرايط و تجربه ملي خاص خود را دارد و خودش راسا راهش را پيداکند.

يكي از دو اجتماعي كه كاسترو اين مطلب را در آن بيان داشت مربوط به كارشناسان علوم اجتماعي آمريكاي لاتين بود.


2003م:در جريان اشغال نظامي عراق، سربازان لشكر 4 پياده آمريكا سي و يكم اكتبر 2003 دهكده سه هزار و پانصد نفري زادگاه صدام حسين را با سيم خاردار و وسائل ديگر در حصار قرار داده بودند، زيرا گمان مي كردند كه از آنجا به حملات عراقي ها به نيروهاي آمريكايي و عراقي هاي همدست آنان كمك مي شود. اين دهكده در ده كيلومتري جنوب تكريت قرار گرفته است.

 

اين ديوار سيمي در حال کشيده شدن برگرد زادگاه صدام حسين بود

 

2008م:دوم نوامبر 2008 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روزنامه های این کشور گزارش یکم نوامبر اسوشیتدپرس را نقل کرده بودند که بانو زيتوني اونياگو عمه 56 ساله باراک اوباما نامزد وقت حزب دمکرات به طور غير قانوني در شهر بوستون آمريكا و در يك آپارتمان عمومي (دولتي) ويژه كم درآمدها زندگي مي كند. اسوشیتدپرس نوشته بود: "عمه اوباما كه چهار سال پیش (سال 2004) از كنيا به آمريكا آمده است براي ماندن در اين كشور درخواست پناهندگي مي كند ولي چون دليل قانع كننده (كه چرا نمي تواند در وطن خود زندگي كند) ارائه نمي دهد قاضي ويژه مهاجرت درخواست اين بانوي كنيايي را رد مي كند و به او مهلت مي دهد كه ظرف چند روز خاك آمريكا را ترك گوید كه بانو زیتوني حكم قاضي را ناديده مي گيرد، محل سکونت خودرا تغییر می دهد و در شهر بوستون به عنوان بيكار و نيازمند به دريافت كمك از شهرداري (اجاره خانه و ...) مي پردازد. گویا بانو زیتوني(دربرخي روزنامه ها: زيتون) به دعوت برادرزاده اش باراک اوباما (سناتور وقت ایلی نوی) وارد آمریکا شده است. «اوباما» گفته است كه نمي دانسته «عمه زيتوني» به طور غير قانوني در آمريكا زندگي مي كند.".

در گزارش اسوشیتدپرس همچنین آمده بود که بانو زيتوني چند سال پيش در مهماني سناتور شدن برادرزاده اش (اوباما) شركت کرد و دو سال پیش (سال 2006) هم براي ديدن او به شيكاگو رفته بود.

شبکه های تلویزیونی (متعلق به کمپانی های بزرگ خارج از حرفه ژورنالیسم) جز شبکه فاکس نیوز که در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 2008 (به دلایلی) از اوباما حمایت می کردند در شبانه روز اول مخابره خبر آنرا نقل نکردند، شاید برای این منظور که مبادا نظر برخی از رای دهندگان با دیدن عکس و خبر نسبت به اوباما تغییر کند.

پس از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، دیگر خبری درباره سرنوشت اقامت عمه زیتونی در این کشور انتشار نیافته است!. «اوباما» داراي هفت برادر و خواهر ناتني در كنيا است.

 

Zeituni Onyango

 

2008م:يكم نوامبر 2008 يك داديار فدرال در شهر بوستون خبر داد كه بانو «ديان ويلكرسونDianne Wilkerson» سناتور ايالتي ماساچوست هنگام گرفتن رشوه نقدي در يك رستوران و پنهان كردن پولها در كرست (Bra) خود دستگير شده است. از اظهارات اين داديار چنين بر مي آيد كه درپي شايعه رشوه گيري اين بانو سناتور، اف بي آي (پليس امنيت داخلي آمريكا) مامور رسيدگي مي شود و يكي از ماموران اين سازمان در لباس يك ذينفع (بساز و بفروش ساختمان كه ظاهرا در نظرداشت در اراضي دولتي خانه سازي كند) در رستوران محل ملاقات به بانو سناتور ويلكرسون كه 15 سال اين مقام را داشت و تنها سناتور سياهپوست سناي ايالتي ماساچوست بود رشوه مي دهد و او اين پول را در كرست (سينه بند) خود مي گذارد كه دستگير و اسكناسها ضميمه پرونده مي شود. در يك مورد ديگر نيز يك مامور در لباس يك رستوراندار به اين بانو سناتور رشوه نقدي مي دهد تا اعمال نفوذ كند و برايش پروانه فروش مشروبات الكلي بگيرد. يك مامور اف بي آي از صحنه رشوه گيري با دوربيني كه ديده نشود فيلمبرداري مي كند.

به گفته داديار، جمع رشوه هاي دريافتي (مشهود) اين سناتور سياهپوست بالع بر 23 هزار دلار بود. اين سناتور ايالتي كه قبلا مشاور حقوقي و وكيل دادگستري بود همچنين متهم به تقلب در پرداخت ماليات شده بود. بانو ويلكرسون كه خودرا براي يك دوره ديگر، نامزد سناي ايالت مشترك المنافع ماساچوست كرده بود پس از دستگير شدن گفت كه انصراف مي دهد. وي تا زمان محاکمه با سپردن يك تامين 50 هزاردلاري آزاد شد.

گفته شده بود كه اگر شبكه هاي تلويزيوني سراسري آمريكا اين خبر و فيلم اف بي آي را در پرايم تايم خود (مشروح اخبار شب) پخش كرده بودند ممكن بود كه در ذهن هواداران «اوباما» سياهپوست و نامزد وقت انتخابات رياست جمهوري از حزب دمكرات تاثير منفي مي داشت.

 

Dianne Wilkerson


1570: يک سونامي در درياي شمال امواجي به ارتفاع 30 متر به وجود آورد و اين امواج مناطق ساحلي هلند را ويران و هزار تا 1400 تن را در اين منطقه کشتند و از آن پس کار ديوارکشي ساحلي اين مناطق آغاز شد.

1783: پايان انقلاب استقلال آمريكا اعلام شد وارتش انقلاب و سازمانهاي مربوط منحل شدند و قوه مقننه امريكا نظر به ايجاد يك ارتش با استخدام افراد داوطلب و نيز تاسيس دادگاههاي عادي داد.

1914: روسيه به عثماني اعلان جنگ داد. قسمتي از ميدان جنگ دو کشور، ايران بود که قبلا هم اعلام بيطرفي کرده بود. عثماني در جريان جنگ جهاني اول متحد آلمان بود که شکست خورد و از ميان رفت و جمهوري ترکيه در اناتولي و گوشه اي از اروپا (منطقه استانبول) برجايش نشست.

1930: هايله سلاسيه امپراتور اتيوپي شد. وي که خودرا از نسل ملکه سبا (سبا = صبا مرکب از يمن، اريتره و اتيوپي) مي دانست بعدا با کودتاي کمونيستها برکنار و در 1975 درگذشت. او آخرين پادشاه کشور اتيوپي بود.

1964: شبكه تلويزيوني « سي بي اس » آمريكا تيم و باشگاه ورزشي « يانكيز » نيويورك را خريداري كرد . اين نخستين بار بود كه يك موسسه رسانه اي داراي تيم ورزشي حرفه اي ( دادن مسابقه به خاطر كسب درآمد ) مي شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------