بگومگوی لفظی دو کارگردان/ فقط ظریف را تشویق نکنید



اخبار,اخبار فرهنگی,دو کارگردان

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر که شب گذشته برگزار شد حاشیه‌هایی چون اعتراض یک برگزیده به ممیزی نمایشش بین دو صحنه اجرا و بگومگوی لفظی دو کارگردان به چشم می خورد.

به گزارش مهر، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامگاه گذشته ۱۲ بهمن ماه با حضور هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم که با تاخیر ۴۵ دقیقه ای آغاز شد تا پاسی از شب و ساعت ۲۳ به طول انجامید، در حالی‌که عنوان شده بود این مراسم دو ساعت و نیم بیشتر ادامه نخواهد داشت.

بعد از پخش تصاویر مربوط به دوران انقلاب و سرودهای انقلابی نماهنگی پخش شد که در آن کارگردان های شرکت کننده در جشنواره رو به دوربین سلام می دادند.

محمد سلوکی اجرای برنامه شب گذشته را بر عهده داشت که در بخشی از سخنانش خطاب به حاضران در سالن گفت آیا من را به عنوان یکی از اهالی تئاتر می پذیرید؟ که اکثر تماشاگران یکصدا گفتند: خیر.

سلوکی که انتظار شنیدن چنین حرفی را داشت توضیح داد که از سال ها قبل تئاتر کار می کرده و ادامه داد: نمی توانید من را جزو مخاطبان تئاتر به حساب نیاورید. من الان به نمایندگی از مخاطبان اینجا هستم.

پخش نماهنگی به یاد درگذشتگان از دیگر بخش های برنامه شب گذشته بود. در این کلیپ تصویری، یاد و خاطره هنرمندانی چون هما روستا، احمد علامه دهر، مصطفی عبدالهی، بهرام ریحانی، علی عباد، زهرا (فوژان) رشیدی، عزیز هنرآموز، ولی الله مومنی، بهمن مظفری، فرامرز بهبود، محمد حسین پور، امیر بختیاری، ثریا شیرزادی، بهمن مظفری، معصومه ذباح، مصطفی اسلامیه و ... گرامی داشته شد.

یکی از نکات جالب توجه در معرفی برگزیدگان هر بخش این بود که داوران و هنرمندان برای معرفی تعدادی از برگزیدگان هر بخش روی سن حضور پیدا کرده و برنده ها را اعلام می کردند.

 

اجرای ترانه ای توسط علی زندوکیلی که با نواختن پیانو توسط سامان احتشامی همراه بود از دیگران برنامه های تدارک دیده شده برای مراسم اختتامیه بود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,دو کارگردان


اصغر خلیلی که در بخش طرح و ایده مسابقه تئاتر خیابانی تقدیر شد بعد از دریافت لوح تقدیرش عنوان کرد: ممنون که فرد شریفی مثل مهدی شفیعی را به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی انتخاب کردید. من در بخش صحنه ای بیشتر کار می کنم و آثارم در خارج از کشور زیاد اجرا می شوند.

 

در طول یک ماه گذشته سیلابی از دعوت نامه های فستیوال های مختلف دریافت کرده ام که این امر فقط به خاطر حضور جواد ظریف است. به خاطر ظریف دنیا با فرهنگ ایران آشتی کرد. او مرد سال ۲۰۱۵ است به همین دلیل از همه می خواهم بایستید و او تشویق کنید.

در ادامه زمانی که امیرحسین شفیعی جایزه برگزیده کارگردانی را دریافت کرد خطاب به حاضران در سالن گفت: تنها جواد ظریف نیست که لایق تشویق است بلکه سردار سلیمانی را نیز باید تشویق کنید.

در بخش دیگری از این مراسم نماهنگی با صدای سینا حجازی که خودش نیز در سالن حضور داشت، پخش شد که در این تصاویر افراد مختلف روی ترانه او لب می زدند. پخش این کلیپ با همراهی دست های حاضران در سالن همراه بود.

 

همچنین به درخواست محمدرضا خاکی یکی از داوران بخش مسابقه تئاتر ایران مخاطبان یک دقیقه برای درگذشت مصطفی اسلامیه نویسنده و نمایشنامه نویس تئاتر و ادبیات ایران که به تازگی دار فانی را وداع گفته است، سکوت کردند.

گلاب آدینه یکی از داوران بخش مسابقه تئاتر ایران که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد روی سن آمده بود در سخنانی عنوان کرد: خانم معتمدآریای عزیز اهانت به شما ما را غمگین و محبوبیت شما را نزد همگان چند صد برابر کرد.

بهرنگ علوی نیز که برای بازی در نمایش «زبان اصلی» تقدیر شد بعد از دریافت جایزه اش گفت: این جایزه اولین تقدیر و جایزه زندگی ام است. پدر من فرهنگی بود و همیشه دوست داشت من دکتر یا مهندس شوم. از پدر و مادر عذرخواهی می کنم اما برای حمایتشان هم سپاسگزارم.

او هنگام پایین رفتن گفت که بهتر است من زودتر پایین بروم تا باران و نوید هم روی سن بیایند و جایزه شان را بگیرند ولی برخلاف انتظار وی باران کوثری و نوید محمدزاده برگزیده بخش های بازیگری در بخش مسابقه بین الملل نشدند.

نسیم ادبی هم که تقدیر بازیگری برای حضور در نمایش «هتلی ها» را دریافت کرده بود، در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که سال ها به عنوان نامزد جشنواره معرفی می شدم و حالا هم که تقدیر شدم اما به هرحال از هیات داروان و گروه نمایش تشکر می کنم.

ساناز بیان بعد از دریافت جایزه بهترین نمایشنامه برای نگارش «هتلی ها» جایزه اش را به پسر یک و نیم ساله اش بامداد آذرنگ تقدیم کرد و گفت امیدورام او روزی حرف های مرا بشنود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,دو کارگردان


حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان نمایش «ترور» که در بخش کارگردانی تقدیر شد، بعد از دریافت لوح تقدیرش در سخنانی اعتراض آمیز بیان کرد: کاش من امروز تقدیر نمی شدم و روی صحنه نمی آمدم چون حرف برای گفتن زیاد دارم.

 

خوشحالم که جایزه ام را از قطب الدین صادقی می گیرم که تئاتر به او مدیون است اما نکته دیگر اینکه همه می دانند که حالمان بد است و تا این لحظه هم اتفاقی برای فرهنگ و هنر کشور رخ نداده است.

 

به ما هیچ ارتباطی ندارد که نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار بوده و حالا شده بشکه ای ۲۰ دلار چراکه زمانی هم که نفت ۱۰۰ دلار بود حتی یک ریالش هم برای فرهنگ و هنر این مملکت خرج نمی شد.

وی ادامه داد: وقتی به وزیر ارشاد مشکلاتم را گفتم به من توضیح داد که دو ماه است کارمندان ما حقوق نگرفته اند.

 

عوامل نمایش من هم بعد از ۴ ماه تمرین و دو ماه اجرا هنوز ریالی دریافت نکرده اند این بی عدالتی دربرابر اینکه کارمندان شما دو ماه بی حقوق مانده اند، اهمیت ندارد.

 

تئاتر شهرستان دارد از پا در می آید و جز با عشق و جنون هنرمندانش سرپا است. آقای شفیعی بهترین، کارآمدترین و شریف ترین کسی بود که می توانست به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی انتخاب شود اما آقای شفیعی من از شما خواهش می کنم تمام قول هایتان را عملی کنید چون مسئولان باید دردها را شناسایی کنند. ما رعیت مسئولان نیستیم.

در میانه صحبت های نعیمی بود که حمیدرضا آذرنگ از میان جمعیت از جا برخواست و خطاب به وی گفت: ما در عین گدایی پادشاه هستیم. آنها قدشان به ارتفاع ما نمی رسد پس ما را کوچک نکن.

البته نعیمی بدون توجه به حرف های آذرنگ به صحبت های اعتراض آمیزش ادامه داد.

بعد از حرف های نعیمی، قطب الدین صادقی که برای اهدای جایزه وی روی سن آمده بود، بیان کرد: خواهش می کنم چند چیز را فراموش نکنید. صبر و استقامت، کار و خلاقیت و ایمان و عشق به هنر.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,دو کارگردان


از جمله برنامه های پایانی مراسم شب گذشته تقدیر از فرهاد ناظرزاده کرمانی و رونمایی از کتاب ۳ جلدی «ایمان گرایی در ادبیات نمایشی» بود که به همت اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده است.

 

این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، اردشیر صالح پور، محمد حسین ناصر بخت و اسماعیل شفیعی برگزار شد.

در بخش اهدای جوایز مسابقه بین الملل احسان فلاحت پیشه که برگزیده بهترین طراحی لباس شده بود بعد از دریافت جایزه اش از مسعود رایگان گفت: من این کاره نیستم. یک سری لباس تاناکورا دست و پا کردم که شد طراحی لباس نمایش «سفر به نهایت دور» اما می خواهم درباره نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» که کارگردانش بودم، صحبت کنم. در اجرای ما به فاصله ۱۰ دقیقه و بین دو صحنه نمایش گریم بازیگر زن من را عوض کردند. هیچ مدیر و وکیل و وزیری اجازه ندارد اجرای من را بدون اجازه من مخدوش کند.

حضور غیرمنتظره رضا کیانیان برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد بخش بین الملل یکی از نکات جالب توجه در مراسم اختتامیه شب گذشته بود. کیانیان جایزه بهترین بازیگر را که به لارس ادینگر بازیگر نمایش «هملت» تعلق گرفته بود اعلام کرد که نماینده ای از جانب این بازیگر به جای او جایزه اش را دریافت کرد.

وی بعد با سلام و احوال پرسی به زبان فارسی و گفتن اینکه فارسی اش زیاد خوب نیست به زبان انگلیسی خطاب به حضار گفت: لارس ادینگر به دلیل اینکه در برلین اجرا دارد نتوانست در این مراسم حاضر شود اما به من گفته که اجرا در ایران برایش خیلی بهتر از کشورهای دیگر بوده و از حضور در ایران بسیار لذت برده است.

مسعود دلخواه یکی از داوران بخش مسابقه بین الملل بعد از اهدای جایزه کارگردانی یادآور شد: به ما اعلام شده بود که در هر بخش می توانیم تا ۵ نامزد هم داشته باشیم اما برای برخی از بخش های به زور می توانستیم ۳ نامزد هم اعلام کنیم. این حرف را گفتم تا دوستان بدانند به عنوان بهترین در یک موقعیت ویژه انتخاب شده اند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,دو کارگردان


جوایز بخش مسابقه تئاتر ایران مبالغی چون ۸، ۱۵، ۱۸ و ۲۰ میلیون ریال بود اما جوایز بخش بین الملل به دلار پرداخت می شد و مبالغی چون ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ دلار بود.

اخبار فرهنگی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------